Ny dator - osäker på delarna + Grafikkort

Permalänk
Medlem

Ny dator - osäker på delarna + Grafikkort

Hej,

Tänkte se ifall jag kan skrapa ihop mig en stabil dator. Sitter på en dator med 3770k med 670gtx som börjas kännas lite slö typ.

Slängde ihop nedan men är osäker på delarna känner jag. Om det går upp eller ner i pris spelar inte så mycket roll. Vill ha mest för pengarna känner jag.

  • Är det t.ex. bättre att satsa på snabbare minnen än 3000mhz? Funderar på att köra på 2x16gb istället. Några minnen ni rekommenderar?

  • Är moderkortet något att ha? Finns det andra som är billigare eller dyrare som ni rekommenderar?

  • Bra SSD eller någon annan som rekommenderas?

  • Är Nättaget tyst och tillräckligt starkt för att t.ex. driva ett rtx 2080 TI om det skulle behövas med övriga komponenter? (Tyst är väl mest prio)

  • Bra Kyllösning för CPU eller finns det bättre? Passar den bra i chassit?

  • Vilket Grafikkort rekommenderar ni? Vill helst att det ska vara tyst, så det får hellre kosta mer för att vara tyst än att gå varm och låta mycket.

Grafikkortsväg tänkte jag mig någonstans runt rtx 2070 - 2080 TI. Vad är mest värt?

Jag spelar ganska varierat: Wow, Red dead redemption, Diablo, Resident evil, Tomb raider, Mass effect liknande spel typ etc. Kommer också fungera som min media spelare skulle jag tro.

Sitter idag på en 1440P skärm.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12308587

]Datorbygge1[/url]

Mvh
Peter

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.

Permalänk
Medlem

@Tunnis: Är det just Inet du vill köpa ifrån? Tänker du bygga själv eller vill du ha färdigbyggt?

Permalänk
Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk

Oj tog fel ram 32gb.
Dessa skulle jag ha tagit blir billigare.
https://komponentkoll.se/bygg/zTMdU/

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybrus:

@Tunnis: Är det just Inet du vill köpa ifrån? Tänker du bygga själv eller vill du ha färdigbyggt?

Hej Cybrus,

Nej egentligen inte. Vill väl helst dock köpa delarna från hyffsat samma ställe ifall delar i datorn skulle krångla i framtiden.

Tänkte jag bygger själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.

Permalänk
Medlem

Hej,
Är windforce kortet än av de bättre 2080 korten?
Samma gäller moderkortet bättre än det jag valde?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.

Permalänk
Skrivet av Tunnis:

Hej,
Är windforce kortet än av de bättre 2080 korten?
Samma gäller moderkortet bättre än det jag valde?

Skickades från m.sweclockers.com

Moderkortet är bland de bästa för att överklocka om du tittar på länken som jag skickade.
Safe choises for 9900K längst till höger.
Grafikkortet får någon annan som är mer insatt uttala sig om.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Hej igen,

@_F1GHT3R_
@Cybrus

Nu har jag tittat runt lite och försökt att plocka ihop två alternativ. Är som sagt osäker på vilken som är det bättre alternativet, eller ifall mix av dem är bättre, eller ett helt annat paket.

Alternativ 1
Jag har förstått det som att Intel i9 är krävande i värme och VRM, så det alternativet "sticker iväg" lite i pris märker jag. Vill helst ha en tyst dator oavsett om jag skulle klocka den en del eller ej.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12313893/peter4-bra

Alternativ 2
Mindre krävande Cpu och sänkt lite på vissa delar som luftflöde, ändrat chassi, färre ram, enklare Nättagg
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12313923

Tanken är som sagt

  • Fungera som mediaserver för mig + familjemedlemmar

  • Spela spel på, såsom - Destiny, Wow, RDR2, Anthem, RE2, BF, MA, Dark souls, Gears of War etc...

  • Brukar ha många flikar i webbläsaren öppna

  • Musik, film etc

Vad säger ni? Vilket paket bör jag välja eller ska jag justera något av paketen?
Det skiljer som sagt en del i priset mellan alternativen. Kan jag spara pengar utan att "tunna" på prestanda så är det toppen, men går inte det, så lägger jag hellre en extra slant!

Men jag vill helst att den ska vara hyffsat tyst, står i samma rum som min Tv.

Mvh
Peter

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.