Permalänk
Entusiast

Få bort klisterlapp på nätaggregat

Hej,

Skulle behöva tips på hur man bäst avlägsnar klisterlappen som sitter på baksidan av nätaggregatet. Jag bygger en ny dator där denna kommer vara väldigt synlig och vill helst bara ha den mattsvarta ytan under.

exempel:

Jag har inte testat att bara helt sonika dra av den, men jag misstänker att den sitter mycket hårt.

Vad tros om värmepistol, eller kanske lösa upp med hjälp av blötläggning? (inte hela agget! )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Hej,

Skulle behöva tips på hur man bäst avlägsnar klisterlappen som sitter på baksidan av nätaggregatet. Jag bygger en ny dator där denna kommer vara väldigt synlig och vill helst bara ha den mattsvarta ytan under.

exempel: https://www.ocinside.de/media/uploads/coolermaster_v700_8.jpg

Jag har inte testat att bara helt sonika dra av den, men jag misstänker att den sitter mycket hårt.

Vad tros om värmepistol, eller kanske lösa upp med hjälp av blötläggning? (inte hela agget! )

Frågan är om inte klistret är hyfsat värnebeständigt med tanke på produkten det sitter på. Annars är nog värmepistol minst kladdigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Frida 🥐

Den går nog att få bort. Svårt att se om det är en papperslapp eller plastlapp, vissa går att dra bort med händerna med lite pill. Brukar oftast bli massor av lim kvar som är lätt att ta bort med aceton m. olja

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Wd 40 eller matolja på ett toalettpapper liggande över det som ska lossas så löser limmet upp sig.

Permalänk
Permalänk
Entusiast

Tack för tipsen gott folk! Jag testar senare i veckan, börjar med de mindre aggressiva metoderna. Återkommer med resultat

Skrivet av Zoyadog:

Brukar oftast bli massor av lim kvar som är lätt att ta bort med aceton m. olja

Hur kommer det sig att du föreslår aceton med olja? Hur skulle det funka med ren aceton? Rädd att det löser upp lacken på agget.

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av Calathea:

Tack för tipsen gott folk! Jag testar senare i veckan, börjar med de mindre aggressiva metoderna. Återkommer med resultat
Hur kommer det sig att du föreslår aceton med olja? Hur skulle det funka med ren aceton? Rädd att det löser upp lacken på agget.

Du får nog skrubba aceton ett bra tag för att få bort den färgen på agget du länkade, men vill du vara på säkra sidan så ta vanlig olja bara! Skulle det vara nån form av plast eller borstad metall skulle jag ta vanlig olja bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Brukar för det mesta fungera bra att få bort klisterlappar med hjälp av värme. Hårtork/varmluftspistol. Var dock försiktig, speciellt om du använder varmluftspistol, så att du inte värmer för mycket så att lacken förstörs.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Entusiast

Kan konstatera att värme is the way to go. Hårtork räcker inte utan tillräckligt mycket värme krävs för att få klisterlappen att börja bubbla upp. Jag använde min gamla värmepicka. Sen är det bara dra av några bitar i taget. Gjorde rent det sista med ren aceton, skulle kanske inte rekommendera det då det mattade av ytan och löste upp det yttersta skiktet i lacken. Nu körde jag på och fick samma matta yta överallt så är nöjd med det, överlag en succé med andra ord

¨

Permalänk
Medlem

Blev väldigt rent och snyggt, men antar att garantin ryker all världens väg när man tar bort etiketten?

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Entusiast

@20kr: Ja, stilrent va? Garantin försvinner absolut. För mig kvittar det då nätdelen är beggad och från 2014 isch.

Permalänk
Avstängd

värmepikkaa

Permalänk
Medlem

Jag tycker isopropanol är ett alternativ man inte skall underskatta för att lösa klister, betydligt mer skonsamt än aceton men bra på att lösa upp många saker.

På jobbet, plastindustri, så använder vi aceton väldigt mycket, det är mycket effektivt men det löser även vissa typer av plast. Tyvärr finns det typer av plast som beter sig i stort sett immunt mot de lösningsmedel som är rimliga att hantera, då är mekanisk bearbetning det som återstår..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.