Permalänk
Medlem

Gaming i Unbuntu?

Hej,

Jag har det senaste blivit riktigt intresserad av Ubuntu, igen. Älskar det cleana utseendet, operativsystemet i övrigt, samt öppen källkod.
Senaste gången jag använde det var runt 2010, och då var det knaggligt med gaming på detta.

Spelen jag kör är PUBG samt Battlefield V, möjligt?
Jag vet att man kan installera program såsom Spotify samt Discord, men hur är det med exempelvis OBS Streamlabs?

Är OBS något man kan installera genom Vine?
Hur påverkas FPS ingame jämfört med Windows?

Överös mig med tips, det borde finnas någon här som kan detta.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

När det gäller spel i Linux så har man just nu i stort sett tre val: spel gjorda för Linux, Windows-spel via Wine, eller Windows-spel via Steam Play.

Spel gjorda för Linux är så klart att föredra, och nu för tiden finns det en hel del spel som släpps för Linux. Du kan t.ex. kolla på Steam-spel för Linux för ett urval.

Steam har även nyligen lanserat Steam Play på Linux, vilket innebär att man kan köra Windows-spel via Proton, en modifierad variant av Wine. För spel som är listade som kompatibla är det då bara att köra dem från Steam som vanligt, men man kan även välja att aktivera det för alla spel (många spel som inte är listade som kompatibla fungerar bra ändå, se protondb).

Men just PUBG och BF5 är väl inte de bästa spelen att köra på Linux. PUBG verkar inte fungera alls, problemet verkar främst vara antifusk-systemet BattleEye. Antifusk-system har alltid varit en svag punkt för Wine, de gör ofta väldigt skumma saker för att försöka lura hackare vilket är svårt att emulera. Att köra online-spel med såna system via Wine kan vara ganska riskabelt, eftersom man riskerar att bli avstängd för fusk även fast man inte fuskar.

För BF5 ser det lite ljusare ut dock, enligt denna Youtube-video ska det gå att få igång det via Wine. Men det verkar kräva en hel del handpåläggning, och ovanstående varning om antifusk-system gäller även för BF5 om du vill köra det online.

Så för att sammanfatta har situationen för spel i Linux blivit avsevärt bättre sen 2010, antalet spel som släpps till Linux har verkligen exploderat de senaste åren. Men vill man främst spela PUBG och BF5 så bör man nog hålla sig till Windows istället.

Permalänk
Medlem

Finns ju ett fjärde, köra windows virtualiserat och ge det direkt access till hårdvaran. Mycket mer komplicerat men egentligen enda sättet om man vill spela PUBG och BF5 och inte vill ägna sig åt att boota fram och tillbaka.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool