Nån som är duktig på det här med fiber?

Permalänk
Medlem

Nån som är duktig på det här med fiber?

Fick fiber aktiverat före jul. Tyvärr lyser min lampa röd på konvertern så jag har ingen fungerande uppkoppling än.
Detta har alltså varit ända sedan fibern kopplades på så har inte ens hunnit skaffa operatör än. Det är kommunen som jag har avtal med på ett nytt stadsnät...
Ganska snabbt var kommunens tekniker ut och mätte. Jag hade bra värden ändå fram till skåpet. Förstod jag det hela rätt så gick det också att skicka ljus till skåpet men inte åt andra hållet. Enligt teknikern mätte han till ett avbrott 30 cm från skåpet mot mitt hus, där fanns en skarv.
Entreprenör kom ut och svetsade skarven. Det mättes igen och det var avbrott i ytterligare en skarv längre bort. Den svetsades också om. Nästa mätning visade avbrott några meter bort, alltså nere i marken. Då gör de ingenting eftersom de inte gräver nu när det är tjäle. Frågade om de inte skulle testa att koppla in reservfibern som finns, men de hävdar att eftersom de antar att det är kabelbrott så förutsätter man att även reserven är trasig.

Men jag är väldigt fundersam ang. några saker:
Hur kunde han få bra värden i första mätningen om det sedan visade sig vara hela 3 avbrott på linan som de hävdar?
Funkar fiber så att ljus kan färdas i en riktning men inte den andra?
Är det verkligen så säkert att reservlinan också är trasig, varför har man då ens en i reserv?

Permalänk
Medlem

Måste ju vara brott på röret.
Jag har haft brott eller nått som gjorde att dom var tvungen att dra ny fiber.
Och det är inte nångrövning utan det blåstes med tryckluft, så antingen är det brott på röret som måste grävas upp eller så har dom lurat dig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Ja, men undrar ju vad han då menade med att det är bra signal ändå fram till skåpet från min box i huset? Sen säger ju kommunen att de fått in protokoll på testmätningar när entreprenören var klar med installationen och då fanns inga fel dokumenterat... Veckan efter kopplade de på nätet och direkt hade jag rött. Känns som entreprenören kanske fuskat lite? En annan grej som teknikern från kommun sa var att de hade glömt koppla in stamkabeln i skåpet så första dagen hade alla i kvarteret rött pga det, men det åtgärdade han själv direkt. Hjälpte inte mig dock...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fram till skåpet brukar man ju inte kunna "mäta" utan det är ofta en svets inlindad och brukar ofta vara dokumenterad vad som går vart, han kanske körde en ljuspenna från station, såg din fiber och såg att det såg ut som det brukar? Kanske är en skanova-odf och han ljusmätt där inte omöjligt men verkligen inte alltid det är patchat.

Tolkar det som att tekniker har ljusmätt i skåp där du är patchad, det kommer ljus dit, men inget ljus mellan dig och skåp. Om nu alla skarvar är svetsade och Bra och man kan se med otdr att det bör vara ditt rör alternativt ljuspenna från dig mot skåp och det är släckt så kan man ju ana att det är trasigt i mark.

Känns lite motsägelsefullt när du skriver skicka till skåp men inte vidare, jag tolkar det som att det inte fanns ljus mellan dig och skåp men ljus från station till skåp? Det enda rimliga jag kan utläsa härifrån. Har teknikern rätt utrustning med sig så skulle jag lita på det, kanske någon sättning i mark eller något som hänt.

Ljus kommer fram om allt är helt oavsett vilket håll du skickar ljus ifrån, däremot kan olika våglängder vara olika känsliga beroende på böjar och reflektioner. Det är ju en tvåvägskommunikation, men oavsett våglängd borde du få någon länk om ena sidan är Helt ok.

Om nu flera skarvar har gått Sönder mellan dig och skåp så kan man ju gissa att någon yttre påverkan har orsakat det, som då möjligtvis har orsakat mer skada en bara på svetsarna alternativt något monumentalt slarv.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Tydligen så gick det att skicka ljus från mig till skåp, men inte från skåp till mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Idag blåser man fiber i rör så vet inte varför de behöver gräva, om de inte är så att röret är tillplattat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Idag blåser man fiber i rör så vet inte varför de behöver gräva, om de inte är så att röret är tillplattat.

Tydligen vill de inte blåsa nu på vintern, om det är fruset i röret eller liknande. Bor i norra Sverige så vi har tjäle och är det blött i röret så är det is direkt.. Säkert en kostnadsfråga att skicka ut folk för att blåsa en enda anslutning också.
Nå, idag har de iaf ringt och imorgon kommer de att svetsa in mig tillfälligt via grannens reservlina, sen till sommaren åtgärdar de min ordinarie. Så förhoppningsvis har jag fiber imorrn.

Permalänk

Eftersom jag inte vet exakt hur du menar och det inte är säkert du förstått vad dom sa fullt ut, så gör jag förbehåll för detta men:

Om man mäter från kund mot noden, så får man en viss längd fram till avbrottet.
Om man mäter från noden till kund, så får man en viss längd fram till avbrottet.
Om man då tittar i skarvplanen så bör man se om det är avbrott i något av skåpen, eller om det i värsta fall är i kanalisationen.
Man kan då se att längd 1 + längd 2 ska bli totallängden av mätningen man gjort från början.

Vad kan då vara vad som hänt?

Om dom kunde lysa åt ena hållet men inte andra, då är det växlat någonstans. Samma sak med att dom mätte "bra" åt ena hållet men flera avbrott åt andra. Då tror jag dom skickat på ljus hemifrån dig. Sett i första skåpet att det lyser och går vidare till föregående skåp. Man har då antagit att det är OK.

När man sedan lyst åt andra hållet så har man inte sett någonting. Därför att det är växlat. När man lyser från dig så vet man vilken din fiber är i skåpet. Men när man lyser från din kontakt i noden, så går ljuset någon annanstans och kommer inte fram till din fiber i skåpet.

När man sedan mätt från noden så har man upptäckt flera avbrott. Och det tror jag helt enkelt beror på att man har skarvat fram fel fiber nu under felsökningen. Man mätte alltså OK hemifrån dig. Hade dom satt lyse hemifrån dig och inte bara kollat i närmaste skåpet, utan även kollat i NODEN, så hade dom med sannolikhet sett ljuset om dom börjat plocka bort dammskydden på opatchade kontakter.

När dom sedan mätte från din kontakt i noden så hittade man ett avbrott. Åkte till första skåpet och skarvade. Sen hittade man nästa avbrott, det var i ett annat efterföljande skåp. Sedan mätte man IGEN. Och nu konstaterade man att det är avbrott i marken någon/några meter efter sista skåpet hem till dig. Men här har man inte mätt på din fiber. Den är ju ok och leder ljus och går att mäta hemifrån dig. Det dom gjort är att dom (högst troligt mycket oerfaren tekniker) har läst på skarvplanen och ser längden till sista skåpet. Man har sett att mätt längd är några meter längre än vad det ska vara till skåpet. Men beroende på totalsträcka så får man inte exakt värde beroende på vad man ställer instrumentet på. Dessutom ligger reservfiber i slingor för framtiden. Så om dom mätt avbrott till strax efter sista skåpet innan ditt hus, så är det inte avbrott i din kundfiber. Det dom mäter på är fel fiber. Och det dom tolkat som avbrott är en reservfiber som ligger i sling i sista skåpet.

Alltså ett troligt scenario är:

NODEN--------------->SKÅP 1---------------------->SKÅP 2------------------------>DITT HUS

Din fiber hemifrån dig:
<-------------------------SKARV-----------------------SKARV-------------------------DITT FIBERUTTAG

Fibern från Noden:
--------------------------> X -------------------------> X ------ SLINGA MED RESERVFIBER

Sen skarvade man från noden:

--------------------------SKARV--------------------------SKARV------ SLINGA MED RESERVFIBER

Och sen mätte man och fick "avbrott i marken". Men man har skarvat fram fel fiber.

Här borde dom lyst med synligt ljus från Noden för att se om dom sett änden i skåpet (kan ju vara felskarvat till annat skåp).
Sen borde dom följt ljuset från dig. Och sett om det gått till noden.

Jag tror alltså att din fiber går till noden men hamnar i fel kontakt.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Det där var utförligt!
Ja, jag förstår inte själv riktigt hur de menar, men tror inte de mätt något annat än mellan mitt hus och skåpet i kvarteret här. Har inte hört att de har kollat något längre bort....
Hur som helst, nu har jag grön lampa. De här dragit en provisorisk kabel från grannhusets reservlina och det verkar funka just nu... Detta ska vara tillfälligt över vintern, till våren ska det åtgärda min egen.

Pratade med fiberteknikern och tydligen har de konstaterat att min kabel hade frusit under "fosen" (?) Därav krävs ny blåsning och det går inte med is i röret... som jag fattar det hela.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det går blåsa om det är fruset så nära. Då kan man hälla i sprit eller trycka varmluft ner i fiberslangen. Så släpper isproppen varefter.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Det går blåsa om det är fruset så nära. Då kan man hälla i sprit eller trycka varmluft ner i fiberslangen. Så släpper isproppen varefter.

Håller med, det borde inte vara omöjligt. Men nu orkar jag inte kämpa med dem längre så jag får klara mig med en provisorisk lina till sommaren...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztevie:

Håller med, det borde inte vara omöjligt. Men nu orkar jag inte kämpa med dem längre så jag får klara mig med en provisorisk lina till sommaren...

Skickades från m.sweclockers.com

Allt med detta skriker Gällivare kommun, stämmer det?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Allt med detta skriker Gällivare kommun, stämmer det?

Bra gissat!

Skickades från m.sweclockers.com