Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med bahnhof i dagsläget? Kör Telia via Zitius och funderar på bahnhof. Men såg nu att bahnhof hade väldigt dåliga betyg

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Hur ser det ut med bahnhof i dagsläget? Kör Telia via Zitius och funderar på bahnhof. Men såg nu att bahnhof hade väldigt dåliga betyg

Har Bahnhof i Framtidens Bredband(Göteborg).

Det har rullat på bra under dom 3-4 åren jag haft dom!

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

har haft Bahnhof i 3 år, haft problem med att laddaren till routern gick sönder en gång för typ 1.5 år sedan. Nu är det dock nya routrar sedan jag köpte min. Själva operatören har varit riktigt bra, tyvärr kan man inte prispressa dom som de större bolagen och får nöja mig med 379 kr i månaden för 250/100 mb

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Idag sköt de äntligen in fibern i huset. Röret har legat i marken sedan oktober/november. Sen upptäckte de att de kommit in vatten i röret i början på året och frusit. Men idag blåste de ur vattnet och in med kabeln.
Och ska förhoppningsvis vara klart nästa vecka. Skönt och slippa 10mbit adsl från Telia för 489kr/mån.
Tänkte ringa Bahnhof nästa veckan och hoppas på en deal.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Sämre hastighet och Bahnhof är inte vad dom en gång var. Fullständigt omöjligt att streama filmer kl 21.00 en söndag kväll då hastigheten sjunker ner till 2-40 Mbit på en 250/250 lina. Har skickat dom en hel hög med pingplotter tester m.m sedan november 2020 .

Till slut drog dom upp kapaciteten 14 Jan 2021 men inte blev det mycket bättre. Skulle kunna byta leverantör men har bråkat för mycket för att nu ge upp 😉.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1593186-bahnhof-konsti...

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackis:

Sämre hastighet och Bahnhof är inte vad dom en gång var. Fullständigt omöjligt att streama filmer kl 21.00 en söndag kväll då hastigheten sjunker ner till 2-40 Mbit på en 250/250 lina. Har skickat dom en hel hög med pingplotter tester m.m sedan november 2020 .

Till slut drog dom upp kapaciteten 14 Jan 2021 men inte blev det mycket bättre. Skulle kunna byta leverantör men har bråkat för mycket för att nu ge upp 😉.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1593186-bahnhof-konsti...

Samma här, otroligt svajig hastighet med tydliga dippar vissa tider. Även problem med ping och packet loss tidvis. Nätet verkar inte vara flaskhalsen eftersom det var helt problemfritt under tiden jag hade Telia. Verkar helt enkelt som att de inte har / köper in tillräckligt med bandbredd. Det kommer få bli att byta igen när man har ork.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dmz:

Bahnhof är lömska och supporten suger.
Jag har stått och betalat 366:- för 100/100 i flera år nu. Men då jag kollade priset nu i veckan så såg jag att 250/250 kostar 349:- enligt deras hemsida. Jag har inte fått någon information om detta på något vis och då jag chattar med supporten om det så får jag till svar att dom kunde inte svara på hur länge dom har haft det priset för 250/250. Jag ber om en kompensation för att ha betalat för mycket i ett x antal månader, men får till svar att jag måste välja "Övriga ärenden" och inte "Bredband"

Nu är det en struntsumma kan man tycka, men jag hade fortfarande kunnat haft mer än dubbla hastigheten för en billigare peng i månaden än vad jag betalade för. Och bara Bahnhof vet hur många månader jag har betalat överpris för mitt bredband.
Dom hade kunnat skicka ett mejl, ringt, sänkt priset på min faktura eller uppgraderat min hastighet automatiskt utan att man själv måste hålla koll på deras prisändringar hela tiden.
Jag ska samla ork och lugna mitt humör så ska jag ta tag i detta igen och se till att dom svarar på mina frågor på ett korrekt sätt..

Jag har Bahnhof genom Zitius, det positiva är att det är väldigt sällan det strular på så sätt.

Skrivet av Fredag:

Gjorde samma resa för några år sedan. De upplyser helt enkelt inte kunder om prissänkningar och även om jag visste hur mycket jag var "blåst på" så blev det ingen ersättning. Bråkade hela vägen upp till tuppen.

Vet inte om alla gör så här inom branchen, men fult är det.

Alltså, ni som har det här problemet har förmodligen stora pengar att tjäna på att se över era övriga abonnemang, försäkringar, elavtal, bolån m.m. Väldigt ovanligt att något företag berättar om du kan få en bättre deal. Det minst lönsamma som finns är att vara en trogen och inaktiv kund.

Permalänk
Medlem

Har 1000/1000 via BRF i centrala Stockholm, får ut 675/650 halv åtta en fredag kväll, inget att klaga på. Har såvitt jag vet inte legat nere någon gång när jag försökt använda nätet senaste åren. Tror Bahnhofs dåliga betyg på diverse siter beror på att de (enligt vad jag hört) har eller har haft seg support. Folk klagar när något retar dem, inte alla som går in och lämnar positiva recensioner på en ISP.

Missat ett mellanslag
Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
LG 32GK850G 1440p 165 Hz, 32" VA | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk
Medlem

Låter som att Ownit är ett bättre val.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Låter som att Ownit är ett bättre val.

Hade jag idag kunnat välja Ownit som leverantör så skulle jag inte tveka att byta.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk

Har en bekant i Stockholm och deras IPTV(Sappa) har inte fungerat på typ 2 månader, i hela området.
Bahnhof verkar helt enkelt skita i kunderna när det blir problem, problemet har hamnat mellan stolarna mellan operatörerna.

Så här står det på deras hemsida:
Just nu pågår det en driftstörning i Bahnhofs fibernät som påverkar våra IPTV kunder. Problemet som pågår är ett resursproblem med hårdvaran ute i fibernätet och detta gör att bilden försvinner från många kanaler. Bahnhofs tekniker jobbar på att byta ut utrustning i de berörda områdena och kommer successivt fram till 2021-08-31 att hantera alla byten.

Kommer iaf aldrig skaffa deras värdelösa IPTV däremot fungerar deras uppkoppling oftast klockrent.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Som hos alla leverantörer går nätets hastighet upp och ner för mig. Idag mulet 16:30 en söndag får jag ut 247/245Mbit/s av 250/250. Som vanligt alltså.

Permalänk
Medlem

Se upp med upp/nedgraderingar. Jag uppgraderade och Bahnhof tyckte det var ett bra tillfälle att sätta mig bakom ISP NAT utan att meddela mig. Visst, man kan gratis ändra tillbaka till att få publikt igen men vad fan!? Det skapade jävligt mycket huvudvärk för mig idag i flera timmar och jag hatar felsökning.
Fast jag antar många här skulle lita på sig själv och snabbt kolla om man hade fått ISP NAT.

http://dhcp.bahnhof.net för att göra det själv och direkt fungerar inte.

Fick göra det via formulär och måste vänta tills någon godkänner det manuellt.
"du har fått ärendenummer: XXX. Du kan följa ditt ärende på Mina sidor"
Nepp, inget på mina sidor. Bra jobbat. Suck.

edit: Ok, gick ganska smidigt när jag ringde. Kort telefonkö och ~30 min efter samtalet hade jag publikt IP igen.

Permalänk
Medlem

Kan inte Sweclockers göra ett reportage med/om Bahnhof och fråga hur det går ihop att de som håller integritet högt använder access-switchar från Huawei?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jecretur:

Se upp med upp/nedgraderingar. Jag uppgraderade och Bahnhof tyckte det var ett bra tillfälle att sätta mig bakom ISP NAT utan att meddela mig. Visst, man kan gratis ändra tillbaka till att få publikt igen men vad fan!? Det skapade jävligt mycket huvudvärk för mig idag i flera timmar och jag hatar felsökning.
Fast jag antar många här skulle lita på sig själv och snabbt kolla om man hade fått ISP NAT.

http://dhcp.bahnhof.net för att göra det själv och direkt fungerar inte.

Fick göra det via formulär och måste vänta tills någon godkänner det manuellt.
"du har fått ärendenummer: XXX. Du kan följa ditt ärende på Mina sidor"
Nepp, inget på mina sidor. Bra jobbat. Suck.

edit: Ok, gick ganska smidigt när jag ringde. Kort telefonkö och ~30 min efter samtalet hade jag publikt IP igen.

Min uppgradering har också skapat huvudvärk. Först tog det två månader innan den ens kom igång och då fick vi bara 100/100 istället för 250/100. Så tre månader efter beställning får vi fortfarande fel hastighet. Blir att kontakta en femte gång för en uppgradering...

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edmund:

Kan inte Sweclockers göra ett reportage med/om Bahnhof och fråga hur det går ihop att de som håller integritet högt använder access-switchar från Huawei?

Varför skulle dom inte kunna använda huaweiswitchar?

Permalänk
Medlem

Själv har jag haft Bredband2, Bahnhof och Ownit.

Bredband 2 ska du akta dig för. De höjer ditt pris efter några månader p.g.a "förbättrad kundtjänst" medan nya kunder får ett lägre pris. Detta hände mig två gånger, sedan bytte jag till Bahnhof.
Bahnhof var helt ok som leverantör men deras nackdel är att de tar betalt väldigt många månader i förväg och deras integritetspolicy är troligtvis mest ett marknadsföringsspel de försöker vinna kunder på.
Nu har jag Ownit och de är de enda av de tre jag absolut inte har något att klaga på. Nu har jag dem via min BRF och priset är därför väldigt bra. 175 kr/månaden för 700-1000 mbit kan man inte klaga på. Deras kundtjänst är också väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Varför skulle dom inte kunna använda huaweiswitchar?

Huawei bistår bl.a. kinesiska staten med övervakning av sina egna medborgare. Varför skulle de behandla oss annorlunda? Huawei går inte ihop med integritet eller sekretess över huvud taget.

https://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_Huawei#Link_to_sur...

https://www.youtube.com/watch?v=rClPq0iFg2M&t=772s

https://www.nyteknik.se/sakerhet/tyskland-bevisat-att-huawei-...

https://feber.se/mobil/huawei-har-fatt-700-miljarder-i-bidrag...

https://www.washingtonpost.com/technology/2020/12/08/huawei-t...

Det andra alternativet är att plocka bort sloganen "Internet med sekretess".

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Min uppgradering har också skapat huvudvärk. Först tog det två månader innan den ens kom igång och då fick vi bara 100/100 istället för 250/100. Så tre månader efter beställning får vi fortfarande fel hastighet. Blir att kontakta en femte gång för en uppgradering...

Ok, första gången jag haft problem själv. Jag har upp/nedgraderat ~6 ggr (har haft BH i +10 år) och det har gått igenom samma dag, oftast inom någon timme(ar). Det kanske beror på stadsnätet? Mitt är Zitius.

Permalänk
Medlem

Mitt byte till Bahnhof Villafiber...

...skulle gjorts i måndags 27/9. Jag har varit i kontakt med deras kundtjänst flera gånger under veckan och vi har felsökt tillsammans. Deras analys är att deras egen utrustning i fiberboxen (i lokalområdet) är fel eller så har teknikern som skanova skickat ut på deras beställning gjort något fel vid utpatching från telia öppen fiber och inpatchning i deras eget villanät. De vill dock inte reklamera ärendet förrän de kollat sin egen utrustning (det gäller då även utrustningen de skickar till mig. Fiberkabel & Huaweirouter). Mitt första bud jag fick tisdag den 28/9 var att en av deras tekniker kunde komma ut den 8/10 - 10 dagar för att en kolla sitt eget misstag! Jag blev ganska arg och besviken, men det datumet stod fast och det kom fram att alla deras tekniker är uppbokade på något stort uppdrag det har för Balder. Jag har varit trogen kund till Bahnhof som internetleverantör via telia öppen fiber sedan juni 2014, aldrig ens bråkat om pris och betalt mina faktor i tid. Jag fick efter ett antal påringningar till, förmånen att bli uppringd av någon som de sköt fram som ansvarig. Han tyckte att jag som privatperson inte kunde klaga på att det tog lång tid eftersom det inte finns några SLA och att Bahnhof hade "dåliga förutsättningar" att lösa detta snabbare - jag blev ärligt paff. Bahnhof satt ju själva installationsdatumet - jag hade gärna väntat till 1/1 2022 om de har bättre tillgång till sin tekniska personal då så att de kan åka ut och fixa misslyckade installationer. Jag undersökte också möjligheten att häva köpet, men sanningen där är att då kommer jag drabbas av en massa kostnader (skicka tillbaka utrustning + förtida avslut av avtal etc) och förmodligen skulle jag få betala pengar till dem och antagligen också för att återansluta mig till Telia Öppen Fiber. För mig handlar detta inte om att jag vill bli ersatt av dem i pengar - jag vill bara få ett fungerande fiberabonnemang. Problemet är också att Bahnhof inte vill reklamera inpatchning till Skanova (numera TeliaWholesale) för att de får en kostnad om felet ligger på deras sida. Jag har varit i direkt kontakt med TW och mitt ärende för omkoppling är enligt dem slutfört i måndags och testat som fungerade(osäker på om det är riktigt eller ej, men deras tekniker gör tydligen ett test). Alltså är jag fast i limbo tills Bahnhof har en tekniker som kan kolla till deras utrustning, visar det sig sedan att inpatchningen behöver de återigen kontakta TW(skanova). De lyckades få fram en tekniker till nu på måndag (dvs 1 vecka efter deras eget satta startdatum), jag är tacksam för att jag slapp vänta till fredag nästa vecka på grund av att jag förstår hur dålig tillgång på tekniker de har och att det naturligtvis är mitt problem som slutkund (... ). Min summering av Bahnhof som kund sedan 2014 är: Bra när allt funkar. Katastrof när du råkar på en avvikelse. Oproffesionella klåpare. Du som privat slutkund får veta att du är just det och inget annat. Jag har blivit lovad en skriftlig redogörelse av den ansvarige hur han ser på deras leverans, jag har ett antal punkter jag är nyfiken på i hela processen och var ansvarsgränser går mellan Bahnhof och TW(skanova) när denna situation uppstår. En granne i området har råkat ut för precis samma sak som jag för några veckor sedan och fick vänta i ca en vecka innan det löste sig. Känns inte ok alls. Det är dock viktigt att det kommer fram om det är TWs uppdrag som utförs slarvigt eller om ansvaret helt vilar hos Bahnhof. Det är vi slutkunder som drabbas och det känns inte ok alls.

....

Här kommer svaret från Bahnhof som jag nämner ovan.

Jag har alltså fått en bokad tekniker 7 dagar efter min första felanmälan med dem (5 arbetsdagar), deras första bud var att jag skulle vänta till fredagen nästa vecka (10 dagar) och eftersom det sannolikt kommer krävas en reklamation till Skanova från dem hade väl min fiber i bästa fall hoppat igång precis 14 dagar efter installationsdatum valt av dem själva.

Se detta som vägledning om hur Bahnhof ser på privatkunder som får problem.

===
Hej NXXXXX!

Nu kommer ditt efterfrågade mejl med svar på dina frågor,

I tidigare mejl som du beskriver så lägger vi en begäran till Telia Öppen Fiber om att ta över förbindelsen. Den här möjligheten har vi inte på alla adresser utan bara i områden där vi kan etablera vår utrustning. Det här är förmånligt för oss såväl som kund då vi blir den enda kommunikationsoperatören. När bytet blir godkänt av nätägare (Telia) så begär vi en urkoppling av deras fiber i området. Bytet från deras till vår sker av samma tekniker och det blir i detta fall Skanova (underleverantör till Telia). Det är ofta en smidig process och går på en kort period. Det vi misstänker kan ha hänt när vi inte har en fungerade tjänst efter omkoppling är främst två orsaker.

1. Det första är att omkopplingen har blivit felaktig, Skanova kan ha satt kabeln i fel port och inte till vår förbindelse.

2. Trasig utrustning kan sitta på förbindelsen

I nuläget kan vi inte konstatera vilket av anledningarna som gör att din tjänst inte fungerar. Är det alternativ 1 så sitter felet och ansvaret hos Skanova och då behöver vi reklamera det till Skanova som åtgärdar felet och det sker senast inom 1 arbetsdag.
Skulle det vara alternativ 2 kan felet ligga hos oss (om vår nya utrustning mot förmodan är skadad). I det senare fallet tar tekniker med utrustningen på måndag och det blir åtgärdat direkt.

I vårt samtal hade du även en fråga kring SLA och vad privatkunder kan förvänta sig när ett fel uppstår. Det här begreppet används framförallt inom tjänster som är riktade till företag eller större avtal. I våra allmänna vilkor så specifieras ingen SLA mot privatkunder utan att saker ska åtgärdas inom skälig tid med förutsättning att kund samarbetar vid felsökning. Skälig tid specifieras i våra vilkor upp mot 3 månader men en sådan lång period är ytterst ovanlig. Från att vi får in en felanmälan siktar vi på att hantera det senast inom 1-5 arbetsdagar (oftast inom samma dag). Beroende på fel kan det ta extra tid beroende på hur resurser ser ut för tekniker hos oss eller samarbetspartner alternativt om vidare felsökning behöver göras. I ditt fall hanterades felanmälan under dagen vi blir meddelade om problemet och tekniker blev bokad inom samma dag som felsökningen blev genomförd. Den processen har hanterats så snabbt som vi haft möjlighet till men förväntad åtgärd fördröjd på grund av högt tryck av tekniker i stockholmsområdet.

Angående ärendet gällande din granne kan jag inte kommentera det i det här mejlet på grund av sekretess skäl vi har med våra kunder men jag ska ta en närmare titt på det utanför vår diskussion.

Beklagar felet som har uppstått men det glädjer oss att vi kunde få ut en tekniker tidigare än förväntat. Vi håller tummarna att felet blir åtgärdat på måndag alternativt dagen efter. Vi ser över ersättning när problemet är avklarat.

Önskar dig en trevlig helg och hoppas att det här har besvarat dina frågor!

Med vänlig hälsning,
XXXXXX

Kundtjänst Bahnhof

Växel: 010 - 510 00 00

www.bahnhof.se - Internet med sekretess
====
Här är mitt svar till dem:

Hej XXXXXXX,

Tack för svar. Du har rett ut de frågetecken jag hade. Jag är inte intresserad av någon ekonomiskt ersättning från er. För mig handlar detta om hur en Leverantör behandlar sina privatkunder när problem uppstår (det har du angivit i ditt svar). För mig har det inneburit en del krångel då jag jobbar hemifrån och sitter i teamsmöten en hel del, men mobilt bredband funkar bättre än man tror för det mesta (75% av tiden mkt bra, 20% ok, 5% från man flytta telefonen och återansluta).

Jag vill ha en fungerande fiber utan avbrott och det har jag fått via Öppen fiber och Er som internetleverantör sedan juni 2014 - och som sagt jag har varit en nöjd kund inte bråkat om prisjusteringar, alltid betalat mina fakturor i tid etc (antar en mönsterprivatkund). Jag är inte imponerad av ert sätt att utföra bytet till er egen villafiber. Jag är inte imponerad av er syn på privatkunder. Men jag tror heller inte att ni är jättemycket sämre än vad jag skulle kunna råka ut för hos någon annan. Har fått höra en massa historier från olika håll om privatpersoner som blir klämda mellan olika aktörer vid flytt och nyinstallation av fiber. Det verkar vara branchproblematik mer än något annat.

Jag kommer inte att bråka mer om allt funkar på måndag, eller tisdag om nu Skanova måste göra något mer. Om det däremot inte funkar på tisdag och ni anser att skälig tid är 3 månader så kanske vi kommer höras en del via er telefonsupporttjänst och mail, men det tror jag inte. Jag hoppas att allt går bra.

Vill ni göra något som jag skulle uppskatta på riktigt så är det att er tekniker sätter upp en separat fibermediaomvandlare (vet att ni hade det tidigare då jag har bekanta som fått router och omvandlare separat) och att ni tar med Huawei-routern som jag fått av Er hem igen. Jag får annars en huawei-kloss som jag kommer sätta i bryggläge. Om det är ogörbart så är jag helt ok med det också.

Mvh,
NXXXXXX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nachtgeist:

Har 1000/1000 via BRF i centrala Stockholm, får ut 675/650 halv åtta en fredag kväll, inget att klaga på. Har såvitt jag vet inte legat nere någon gång när jag försökt använda nätet senaste åren. Tror Bahnhofs dåliga betyg på diverse siter beror på att de (enligt vad jag hört) har eller har haft seg support. Folk klagar när något retar dem, inte alla som går in och lämnar positiva recensioner på en ISP.

Att de har dålig support är ett faktum. De snålar dock också in på sin peering så trafik tar inom vissa städer onödiga omvägar. Det räcker med att läsa denna och andra trådar här på forumet för att se detta. Att de börjat med CG-NAT är ytterligare ett exempel på hur de valt att snåla in på sina konsumentkunder de senaste åren.

Visst, de är oftast betydligt färre som tar sig tid att lämna positiva omdömen än negativa, men det finns gott om exempel på att det inte bara är på grund av stadsnäten folk är anslutna i.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Bahnhof tar ut en fakturaavgift på 49:-

För att undvika denna krävs e-faktura eller autogiro.

För att ansöka om e-faktura eller autogiro krävs kundnummer

kundnummer skapas med första fakturan.

Moment 22

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz

Permalänk
Skrivet av rockstone:

Bahnhof tar ut en fakturaavgift på 49:-

För att undvika denna krävs e-faktura eller autogiro.

För att ansöka om e-faktura eller autogiro krävs kundnummer

kundnummer skapas med första fakturan.

Moment 22

Hej.

Är själv Bahnhofkund sedan många år och jag löste det genom att kontakta kundtjänst och frågade om mitt kundnummer, vilket jag fick.
Nu mer finns möjligheten att logga in med BankID och väl inloggad så hittar du ditt kundnummer. Därigenom kan du anmäla e-faktura eller autogiro innan första fakturan kommer.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Skrivet av Freezer64Pro:

Hej.

Är själv Bahnhofkund sedan många år och jag löste det genom att kontakta kundtjänst och frågade om mitt kundnummer, vilket jag fick.
Nu mer finns möjligheten att logga in med BankID och väl inloggad så hittar du ditt kundnummer. Därigenom kan du anmäla e-faktura eller autogiro innan första fakturan kommer.

//Freezer

Jag löste det genom att kontakta kundtjänst och fick detta till svar, dvs att han inte kunde se mitt kundnummer innan första fakturan kommit.

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz

Permalänk
Medlem

Har Bahnhof via Zitius här i Stockholm och jag avråder starkt från att välja dem som internetoperatör.

De är totalt överhajpade och lever på gamla meriter, man får inte utlovad hastighet, 250/250 i mitt fall, kundtjänsten är svår att få tag på, har låg kompetens och de fakturerar på ett väldigt märkligt sätt.

Ångrar bittert bytet från bredband2 som är den bästa internetoperatör jag nånsin haft men jag gick tyvärr på skitsnacket om integriteten vilket är en ren lögn från deras sida. Tvärtom så delar de datatrafik med myndigheterna precis som alla andra internetoperatörer, nåt som skrivits om bla här på Sweclockers.

Nu från månadsskiftet har jag sagt upp skiten och kommer återvända till bredband2.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.