Testpilot: Noblechairs Hero Real Leather – gamingstol med klädsel i äkta läder

Permalänk
Medlem
Skrivet av deV666:

Stolen som löser alla era problem. https://www.needforseat.de/en/commander-s-iii-182. Denna stolen har allt. "-Utöver de här funktionerna finns där även ett justerbart svankstöd vilket jag personligen saknat i alla andra stolar som jag än så länge provat utanför min arbetsplats."
Man kan justera precis allt, framför allt kan du ställa in svanken utan svankkudden med hjälp av en ratt på sidan. Perfekt hårdhet i dynan, 184cm 74kg kan sitta hur länge som helst. Värd varenda krona.

10/10

Instämmer, har två sådana hemma. Kan inte fatta att inte fler stoltillverkare bygger in justerbart svankstöd.
Har gjort en liten recension på den här på SweC.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vad är det för unikt man söker med en gaming-stol? Jag menar, vad är det som "gör" det till en? Jämfört med en vanlig kontorsstol?

Och bortse från röd lädetdetalj plus LED och snordyr prislapp. Dessa förstår jag. Min fråga är seriös och undrar om det finns attribut som saknas på vanliga kontorsstolar.

Så för att omformulera mig: Vad saknar ni på vanliga kontorsstolar? (Dessa förutsätter jag har alla ergonomiska inställningar som är brukligt)

Kanske ett chill out-läge för när man tar fram handkontrollen?

Bryr mig inte ett dugg om stolen är "gaming" eller inte, men de är oftast rätt prisvärda.
Köpte mig en Secretlab Titan för 3500:- inkl frakt.

Skönare än min gamla Kinnarps som kostade över 10k.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk

Sitter på en Hero leather själv, och väger en aning mer än testpiloten (ca 110 pannor), och för mig håller jag med om att stolen är helt otroligt hård. var väldigt nära att lämna tillbaka den, men höll ut, och nu efter några månader så är den faktiskt ganska bekväm. Skulle dock med facit i hand nog köpt något annat, men jag känner att jag kör med stolen i nått år och om den fortfarande bara är godkänd efter det köper jag något annat.

Visa signatur

Lian Li O11 XL | Asus Crosshair VII Dark Hero | AMD 5950x, Watercool IV Pro| 32gb G-skill trident-z neo @ 3600 Mhz | EVGA 3090 FTW3 Ultra | Seasonic Prime PX 1000 | Asus ROG Swift PG348q

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Är 30+ själv. Känns som att du borde förstå varför det är viktigt Man blir rätt lätt trött i ryggen av att sitta längre sessioner vid datorn. Jag sitter mycket på jobbet också så mellan varven är det jävligt skönt att kunna fälla ryggen och bara luta sig tillbaka ett tag.

Vem försöker jag lura, jag vill kunna sova i stolen

När du blir 40+ kommer du inse att mer stillasittande förmodligen inte är lösningen på dina ryggproblem

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Leksaksstolar med för lite utveckling och bara design, det kommer alltid kosta och så sitter du som på en sträckbänk efter ett par timmar.
Man sparar på ställen som ryggram, sittram, skumgjutning och utveckling (ergonomitester bla) på leksaksstolar. Pengarna lägger man istället på design och så får du en rätt så standard produkt.

Själv sitter jag på en sådan:

http://kob.be-ge.se/components/com_virtuemart/shop_image/product/Be_Ge_9080_BO_HD_4d96f43b7891d.jpg

Nypris: ca 15000:-

Här finns alla deras stolsmodeller.

http://kob.be-ge.se/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=12...

Ojoj, trevlans! Sitter själv på en Be-Ge 300 på jobbet

Men ska nog skaffa en 300 eller 852 att ha hemma också på sikt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Är inte "problemet" med gamingstolar att många som köper dom är typ 25 år eller lägre, tränar 5 dagar i veckan och aldrig upplevt några ryggproblem och liknande och som sen höjer dom till skyarna för att dom fortfarande inte har några ryggproblem och liknande? Jag tror att det är först när man börjar få en kropp med vissa "skavanker" som man märker lite mer skillnad på bra och dåliga stolar överlag. När jag var typ 23 bast så var inte ergonomi något jag funderade speciellt ofta på och hade sällan några skäl att göra det heller. Idag är det annorlunda. Nä, jag är inte bitter

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ken:

Ja den är ganska stor. Ser lite ut som en busschaufförstol.

I många fall så är väl det dessutom det, har för mig att både Be Ges och KABs stolar ursprungligen är stolar från typ bussar, entreprenadmaskiner osv? Vilket väl inte behöver vara något problem, kan väl tom vara något positivt, men jag gissar att den visuella designen på förarstolen kanske inte är det som främst säljer hjullastare och plogbilar

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

När du blir 40+ kommer du inse att mer stillasittande förmodligen inte är lösningen på dina ryggproblem

Det har jag aldrig sagt att det är..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Det har jag aldrig sagt att det är..

Sa aldrig att jag lever som jag lär....men ibland är det nog bara bra om stolen tvingar en att resa sig upp ibland, om så bara för att gå till sängen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

I många fall så är väl det dessutom det, har för mig att både Be Ges och KABs stolar ursprungligen är stolar från typ bussar, entreprenadmaskiner osv? Vilket väl inte behöver vara något problem, kan väl tom vara något positivt, men jag gissar att den visuella designen på förarstolen kanske inte är det som främst säljer hjullastare och plogbilar

Ja det stämmer, både buss, skogsentreprenad m.m.
Gamingstolar är 'konceptstolar' enligt min mening. De ser bra ut men användningsmässigt odugliga.
Det är skillnad att industriellt producera en stol med olika krav/normer som ska uppfyllas än att producera en konsumentprodukt som inte har några seriösare krav ställda till sig.

Permalänk
Medlem

Uppskattar testets grundlighet dock tycker jag det är synd att Hero, som är en extra stor stol med lång rygg för stora personer återigen testats av en person av normal längd och -vikt. Dock kanon att i detta test åtminstone få höra om hur och varför testaren inte tror att stolen är bekväm ens för större personer, tack för det.

Rent generellt har hittills inte läst eller sett ett test med Hero där testaren rent storleksmässigt tillhör målgruppen.
Istället är det tester av gamingtjejer eller annat folk av medellängd som testar.
Gemensamt för dessa tester är att de tycker stolen är för stor och för hård men att den kanske är bekvämare för större personer.

Hur ska jag som storväxt då kunna bilda mig en uppfattning om stolen?
Ska jag chansa och lägga ut 7000kr i förhoppning om att stolen inte är för hård och obekväm för mig?

Blir snarare så att jag knatar förbi Kinnarps och provar en stol på plats och lägger ytterligare ett par tusen på en stol som förmodligen är mycket bättre och bekvämare. Egentligen vet jag inte detta, jag bara antar det eftersom jag inte sett några representativa tester av Hero.

Efter denna rant vill jag återigen påpeka att jag tycker testpiloten gjort ett bra test som även delgivit oss sina ryggproblem och hur de inverkade. Med tanke på mina egna ryggproblem vågar jag absolut inte köpa denna stol otestad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

I många fall så är väl det dessutom det, har för mig att både Be Ges och KABs stolar ursprungligen är stolar från typ bussar, entreprenadmaskiner osv?

Stämmer mycket bra, iaf när det gäller BE-GE vet jag till 100% att det stämmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

För att spara rygg så rekommenderar jag att gå bort från reguljära kontorsstolar och gå för cockpits med stolar som sitter fast. Du sitter i regel lägre och mer tillbakalutad med benen framåt alltså rakare rygg utan 90 graders vinklar eller mer som traditionell huka över dator med kontorsstol med underrede

Jag står mycket i jobbet och sliter men det sliter då mer på ryggen än mina cockpits gör och jag är 40+

Enda gångerna jag fått lite känningar (nu snackar vi minimala) är att sitta i traditionella kontorsstolar. Det är otroligt svårt sitta rätt i dem spelar absolut noll roll om det är kinnarps eller ej

Det är inte ett plus att de går att snurra och ha sig om du inte vill träna upp dina bålmuskler men det finns ju effektivare sätt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Jag använder en GT omega master XL racing stol. Köpte den från England kostade ca 2500kr och fri frakt. Värd varenda krona tycker jag . Då är jag 186cm/98kg

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

Komplett använder loggan "Sweclockers Testpilot Rekommenderar" för denna stol, känns inte helt rätt med tanke på recensionen?

Upptäckte det när jag dubbelkollade måtten på Hero efter att ha köpt hem en annan stol i liknande stuk där måtten inte stämde.

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av Reckie:

Komplett använder loggan "Sweclockers Testpilot Rekommenderar" för denna stol, känns inte helt rätt med tanke på recensionen?

Tack för att du säger till! Självklart ska loggan inte användas på den här produkten. Jag kontaktar Komplett på en gång och ber dom ta bort den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Komplett använder loggan "Sweclockers Testpilot Rekommenderar" för denna stol, känns inte helt rätt med tanke på recensionen?

Upptäckte det när jag dubbelkollade måtten på Hero efter att ha köpt hem en annan stol i liknande stuk där måtten inte stämde.

Skrivet av Zoyadog:

Tack för att du säger till! Självklart ska loggan inte användas på den här produkten. Jag kontaktar Komplett på en gång och ber dom ta bort den.

Oj, ja det är inte bra. Många bra saker med stolen men det viktigaste brast den i, knappast en rekommendation. Snabbt på det där Frida.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Lite intressant, här är en person som testat denna stol 2 gånger, varav första gången sågade den för att den var för hård men sen verkar ändrat sig:

Edit: Lite oklart om det eg är Epic eller Icon som testats första gången, i andra videon sägs både och. Notera även att 25% av alla recensioner på Amazon verkar klaga på att stolen är för hård även efter längre tids användning...

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av improwise:

Lite intressant, här är en person som testat denna stol 2 gånger, varav första gången sågade den för att den var för hård men sen verkar ändrat sig:

https://www.youtube.com/watch?v=W64leLosAKs

https://www.youtube.com/watch?v=99xpm9-Ulrc

Edit: Lite oklart om det eg är Epic eller Icon som testats första gången, i andra videon sägs både och. Notera även att 25% av alla recensioner på Amazon verkar klaga på att stolen är för hård även efter längre tids användning...

Det finns några olika modeller, vi har testat 3 stycken:

Hero:
https://www.sweclockers.com/testpilot/27025-testpilot-noblech...

Epic:
https://www.sweclockers.com/testpilot/25648-testpilot-noblech...

Icon:
https://www.sweclockers.com/testpilot/25744-testpilot-noblech...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har en stol av samma märke dock annan modell, vill tillägga att efter ca 2 timmar så hade jag känningar i ryggslutet. kudden till själva svanken kan man lika väl kasta, den kasar och man lägger nästan mer tid på att rätta till den än vad man hinner spela.

Till dess försvar så måste jag erkänna att det är den bästa stol jag haft (säger iof inte så mycket). Det tar lite tid att "sitta" in stolen och den kommer mjukna en del, därefter så märker man stor skillnad, i vart fall för mig personligen.
konstruktion (bortsett från kudden vid svanken) är riktigt bra och efter ca 2 år så har jag enbart märkt en minimal förslitning i lädret.