Uppgradering av HP 800 G1 för att få den spelbar

Permalänk

Uppgradering av HP 800 G1 för att få den spelbar

Hej,
Har en HP 800 g1 med i7-4790, moderkortet är vad jag hittar "merlin rev a", lite oklart vad det betyder på HP-språk.
Sitter 320w psu.
Skärm har jag 1920x1080.

Min tanke var då om jag kan köpa ett grafikkort och stoppa i för att spela lite enklare spel, typ cs framförallt.

1. Hur billigt grafikkort kan jag köpa för att få skapligt bra flyt i cs? Funkar ett 1050 eller behöver man bättre?
2. Hur långt klarar jag mig på min psu, behöver jag byta så fort jag stoppar i ett grafikkort?

Permalänk
Medlem

@kaffetant: Ett 1050 blir nog bra i ditt fall, om du håller dig till mindre krävande spel som CS, Dota osv.
Se bara till att köpa ett som inte kräver direkt inkoppling i nätagget.

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Skrivet av solhasse:

@kaffetant: Ett 1050 blir nog bra i ditt fall, om du håller dig till mindre krävande spel som CS, Dota osv.
Se bara till att köpa ett som inte kräver direkt inkoppling i nätagget.

Visst ja, bra poäng!
Och är det värt några hundringar extra för 4GB ist för 2GB eller ska man tänka att man köper värre om man får högre krav?

Permalänk
Medlem

@kaffetant: Det verkar som att du till och med kan slå till på ett 1050 ti, då vissa av dem inte behöver extern strömförsörjning.
Så se om du kan hitta ett 1050 ti 4gb för en rimlig peng.

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffetant:

Visst ja, bra poäng!
Och är det värt några hundringar extra för 4GB ist för 2GB eller ska man tänka att man köper värre om man får högre krav?

Du bör även kika så att det går att få bort plåtarna bak för grafikkortet dom brukar ofta vara lite drygare att få bort än med tum skruvar.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Permalänk
Medlem

Exakt vad är det för modell? SFF? Vad står det på nätaggregatet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Beror helt på vilken variant det är, om det är en SFF så behövs ett lågformatskort (LF/LP).

Jag har monterat ett 1050Ti (4GB) i en sån.
De jag sålde den datorn till har sen uppgraderat till 16 GB minne, men det var visst något problem kring det (oklart vad).

För spelande i 1080p ska det fungera rätt bra.

Tänk på att nätagget begränsar och kan ligga på gränsen för att driva maskinen stabilt, så undvik gärna att fylla alla minnesplatser eller ha flera diskar. Det går nog bra, men det kan också ge instabilitet vid tung belastning.

Permalänk
Skrivet av solhasse:

@kaffetant: Det verkar som att du till och med kan slå till på ett 1050 ti, då vissa av dem inte behöver extern strömförsörjning.
Så se om du kan hitta ett 1050 ti 4gb för en rimlig peng.

Såg också det på prisjakt så det blev ju intressant!

Skrivet av HaBBarN:

Du bör även kika så att det går att få bort plåtarna bak för grafikkortet dom brukar ofta vara lite drygare att få bort än med tum skruvar.

Japp inga problem.

Skrivet av D.:

Beror helt på vilken variant det är, om det är en SFF så behövs ett lågformatskort (LF/LP).

Jag har monterat ett 1050Ti (4GB) i en sån.
De jag sålde den datorn till har sen uppgraderat till 16 GB minne, men det var visst något problem kring det (oklart vad).

För spelande i 1080p ska det fungera rätt bra.

Tänk på att nätagget begränsar och kan ligga på gränsen för att driva maskinen stabilt, så undvik gärna att fylla alla minnesplatser eller ha flera diskar. Det går nog bra, men det kan också ge instabilitet vid tung belastning.

Det är inte sff utan normalstort så det ska inte vara några problem. Som sagt nätagget är jag lite osäker på men kör enbart 2 ram-minnen och en ssd så har inget onödigt. Gäller att spara in på allt.

Permalänk
Medlem

Då är det inget problem med den fysiska storleken på grafikkortet alltså.
320W nätagg ger ju även lite mer marginal än de i SFF-modellen som är på under 300 har jag för mig.

Har datorn några extra, lösa strömkontakter från nätagget?
Om det finns sådana skulle du kanske ev kunna välja vilket 1050Ti som helst, ev även OC-varianter (men inte 1060).

Att uppgradera nätagget i sådana maskiner är däremot bara att glömma, är inte vanlig ATX-standard och om det skulle passa rent fysiskt finns det risk att bränna något då de kanske inte är kopplade likadant.
Tänker mig väl mest om någon läser det här senare och funderar i de banorna.

Permalänk
Skrivet av D.:

Då är det inget problem med den fysiska storleken på grafikkortet alltså.
320W nätagg ger ju även lite mer marginal än de i SFF-modellen som är på under 300 har jag för mig.

Har datorn några extra, lösa strömkontakter från nätagget?
Om det finns sådana skulle du kanske ev kunna välja vilket 1050Ti som helst, ev även OC-varianter (men inte 1060).

Att uppgradera nätagget i sådana maskiner är däremot bara att glömma, är inte vanlig ATX-standard och om det skulle passa rent fysiskt finns det risk att bränna något då de kanske inte är kopplade likadant.
Tänker mig väl mest om någon läser det här senare och funderar i de banorna.

Precis. Nix är inga strömkontakter kvar, allt är inkopplat förutom ström till diskar etc.
Så 1050 lagom får det bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffetant:

Precis. Nix är inga strömkontakter kvar, allt är inkopplat förutom ström till diskar etc.
Så 1050 lagom får det bli.

Kanske https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi... är av intresse? GTX 1050 Ti.

Permalänk
Skrivet av TKD_1337:

Ja det där borde ju funka!

Skickades från m.sweclockers.com