Permalänk
Medlem

Ubiquiti nätverk tänker jag rätt?

Håller på att bygga ett nätverk, tänkte göra det rätt från början men Ubiquiti grejer som jag anser prisvärda och stabila.

Det som ska förses med nätverk är ca 5 stationära datorer, 2 skrivare och sedan lite trådlösa enheter.

Vi har fiber som kommer in i lokalen till en fiberkonverterare.

Det jag har tänkt göra att från Fiberkonverteraren dra kabel till en Ubiquiti Networks EdgeRouter X SFP eller Ubiquiti Networks UniFi Security Gateway. Där funderar jag fördelar nackdelar mellan dem. Har egentligen inte något behov av SFP eller POE ut från routern. Men Edgeroutern är något billigare, men då kanske jag tappar meningen med gränssnittet Unifi?

Från routern blir det kabel till en Ubiquiti Networks UniFi Switch 16-150WUbiquiti Networks UniFi Switch 16-150W som kommer vara inkopplad till en patchpanel som går ut till nätverksuttagen i lokalen.

I nätverksuttagen ute i lokalen hamnar givetvis de stationära enheterna samt två accesspunkter som jag tänkte använda Networks UniFi AP AC Lite

Jag gjorde en enkel skiss där den röda delen med gästnätet bara är en eventualitet men som jag gärna har som en möjlighet.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta UniFi Security Gateway. Köpte nyligen samma Accesspunkt som du tittat på och en EdgeRouter X SFP, och ångrar EdgeRoutern en smula. Den har väldigt mycket funktioner som jag inte behöver och många funktioner i UniFi kräver en Security Gateway.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk

Vill du ha ett gränssnitt för allt så bör du även sätta upp en unifi controller (finns hårdvara eller använd en Rspberry Pi) och välja USG routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragathol#1:

Vill du ha ett gränssnitt för allt så bör du även sätta upp en unifi controller (finns hårdvara eller använd en Rspberry Pi) och välja USG routern.

Kan du länka controllern?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Kan du länka controllern?

Antar att det är Cloud Key han menar:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4652289

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Kan du länka controllern?

Controllern är en mjukvara som kan köras på valfri dator, t.ex. en server eller en Raspberry Pi. Om man har lust kan man köpa Ubiquitis egen hårdvara, en sk Cloud Key, men de är dyra för vad man får. Controllern behöver inte heller vara igång 24/7 om man inte behöver styra vilka användare som får ansluta sig (guest portal) eller vill ha en massa statistik.

https://www.ui.com/software/

Gästnätet lägger du lämpligen som VLAN i övrig hårdvara och begränsar mha brandväggsregler i USG, då kan du få både trådat och trådlöst gästnät (med eget SSID).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Controllern är en mjukvara som kan köras på valfri dator, t.ex. en server eller en Raspberry Pi. Om man har lust kan man köpa Ubiquitis egen hårdvara, en sk Cloud Key, men de är dyra för vad man får. Controllern behöver inte heller vara igång 24/7 om man inte behöver styra vilka användare som får ansluta sig (guest portal) eller vill ha en massa statistik.

https://www.ui.com/software/

Gästnätet lägger du lämpligen som VLAN i övrig hårdvara och begränsar mha brandväggsregler i USG, då kan du få både trådat och trådlöst gästnät (med eget SSID).

Controllern blir nog en sk cloud key om det blir då det troligen inte kommer vara någon server/dator igång hela tiden iaf till en början. Sedan så är vad jag förstår så kan man då sköta driften av systemet på distans med cloud key.

Gästnätet är som sagt ett eventualitet men om det aktualiseras så är det med vlan jag tänkt köra det. Därav en managed switch och router som kan hantera vlan.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

Ser rätt ut. Om du bara skall ha WiFi gästnät så har access punkterna den funktionalliteten i sig och borde fungera bra. Annars får man sätta VLAN som separerar gästnätet från det vanliga. Lite mer komplicerat men det går.

Permalänk
Medlem

Version 2 av cloudkey ska vara stabilare. Kika även på vlan för ditt gästnätverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haggis_se:

Ser rätt ut. Om du bara skall ha WiFi gästnät så har access punkterna den funktionalliteten i sig och borde fungera bra. Annars får man sätta VLAN som separerar gästnätet från det vanliga. Lite mer komplicerat men det går.

Skrivet av jocke92:

Version 2 av cloudkey ska vara stabilare. Kika även på vlan för ditt gästnätverk

Som sagt så är gästnätet inte ens säkert att det blir av, vill bara ha möjligheten om suget uppstår

Cloudkey version 2 kostar dock mer än det dubbla.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

För att spara lite pengar borde du komma undan med enbart EdgeRouter X SFP och accesspunkterna. CloudKey är onödigt om du inte vill ha gästnät med inloggning (tänk hotell) eller spara en massa statistik. En extra PoE-switch behövs inte då ER-X SFP kan driva dina AP. Du kan komplettera med en billigare switch som stödjer VLAN om fler trådade portar behövs (en vanlig ER-X kan bli en fin liten switch). Det är möjligt att du kan hoppa över fiberkonverteraren och plugga fibern direkt in i SFP-porten på ER-X SFP också.

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Cloudkey version 2 kostar dock mer än det dubbla.

Cloudkey 1 ska man nog undvika nu när g2+ kommit, g1 har en tendens att sluta boota efter strömavbrott och liknande. G2+ har inbyggt batteri som strömförsörjer under graceful shutdown.

Annars går det som sagt utmärkt att köra på en RPi, det har jag själv gjort i många år utan problem. Om du inte har några grejer "i byrålådan", utan måste köpa allt, bör det kosta som en CK g1 ungefär.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oh, squiggly line in my eye fluid, I see you there, lurking in the periphery of my vision. But when I try to look at you, you scurry away. Are you shy, squiggly line? Why only when I ignore you do you return to the center of my eye? Oh, squiggly line, it's all right. You are forgiven.

S. Griffin

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrEkberg:

För att spara lite pengar borde du komma undan med enbart EdgeRouter X SFP och accesspunkterna. CloudKey är onödigt om du inte vill ha gästnät med inloggning (tänk hotell) eller spara en massa statistik. En extra PoE-switch behövs inte då ER-X SFP kan driva dina AP. Du kan komplettera med en billigare switch som stödjer VLAN om fler trådade portar behövs (en vanlig ER-X kan bli en fin liten switch). Det är möjligt att du kan hoppa över fiberkonverteraren och plugga fibern direkt in i SFP-porten på ER-X SFP också.

Nackdelen med en ER-X SFP är då att den inte är kompatibel med cloud key vad jag förstått. Varför jag nu är inne på cloud key är för att då kan jag sköta nätet på distans (om jag förstått det rätt) för gud förbjude att netflix slutar funka när jag är på jobbet.

Skrivet av Asklepios:

Cloudkey 1 ska man nog undvika nu när g2+ kommit, g1 har en tendens att sluta boota efter strömavbrott och liknande. G2+ har inbyggt batteri som strömförsörjer under graceful shutdown.

Annars går det som sagt utmärkt att köra på en RPi, det har jag själv gjort i många år utan problem. Om du inte har några grejer "i byrålådan", utan måste köpa allt, bör det kosta som en CK g1 ungefär.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska kika på det, har dock rätt stabil strömförsörjning. Finns det andra fördelar med g2?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Nackdelen med en ER-X SFP är då att den inte är kompatibel med cloud key vad jag förstått. Varför jag nu är inne på cloud key är för att då kan jag sköta nätet på distans (om jag förstått det rätt) för gud förbjude att netflix slutar funka när jag är på jobbet.

Du är på rätt spår, endast UniFi-komponenter kan hanteras i CK, eller motsvarande controller. Edgerouter och -switch kan styras gemensamt i UNMS, en annan mjukvara.
För att göra det så lätt för sig som möjligt, bör man använda någon USG-variant med UniFi. Lite dyrare än t.ex. ER-X ja, men det har man snabbt igen med smidigare hantering. Cloud Management ger åtkomst till UniFi controller över nätet.

Skrivet av Litenskit:

Ska kika på det, har dock rätt stabil strömförsörjning. Finns det andra fördelar med g2?

Kika runt på nätet och läs folks uppfattning om CK g1, så ser du att den inte är helt stabil. reddit.com/r/ubiquiti är värt att kolla igenom.
CK g2 är snabbare, har mer minne, och ska vara stabilare än g1, men det är bara g2+ som har batteri. Vidare kan g2+ också fungera som NVR om du vill använda Ubiquitis kameraövervakning.
Det skiljer inte så mycket i pris mellan g2 och g2+, så det är dumt att snåla och inte få den största fördelen.

Om du tycker det blir för dyrt med g2+, åtminstone som en klumpsumma med allt annat, så finns det som sagt många andra lösningar. RPi, köra i Docker på Synology NAS, någon billig/gratis VPS, som tjänst på någon server du ändå har igång, m.m, m.m.
Det är inte så värst komplicerat att migrera sin UniFi-site till en annan controller om man vill byta senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oh, squiggly line in my eye fluid, I see you there, lurking in the periphery of my vision. But when I try to look at you, you scurry away. Are you shy, squiggly line? Why only when I ignore you do you return to the center of my eye? Oh, squiggly line, it's all right. You are forgiven.

S. Griffin

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Nackdelen med en ER-X SFP är då att den inte är kompatibel med cloud key vad jag förstått. Varför jag nu är inne på cloud key är för att då kan jag sköta nätet på distans (om jag förstått det rätt) för gud förbjude att netflix slutar funka när jag är på jobbet.

Det är väl inte ofta som Netflix (eller något annat) slutar fungera rent spontant på grund av fel i ens egna nätverk? Särskilt inte av fel som går att åtgärda på distans. Men var och en blir väl salig på sitt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrEkberg:

Det är väl inte ofta som Netflix (eller något annat) slutar fungera rent spontant på grund av fel i ens egna nätverk? Särskilt inte av fel som går att åtgärda på distans. Men var och en blir väl salig på sitt sätt.

Sch! Fäll inte mitt argument för att få köpa teknikprylar;)

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.