Canon-kamera, hur mycket zoom behöver jag?

Permalänk
Medlem

Canon-kamera, hur mycket zoom behöver jag?

Jag behöver en kamera för att filma en resultat tavla i en ishall.
Avståndet är ca 50 meter kameran kommer vara stå still på stativ, strömförsörjd via batterieliminator om den inte kan laddas från datorn den kan vara ansluten till och den ska enbart användas till detta.
Vilken kamera ska jag ha?

Så:
50 meters avstånd
Optisk zoom
Canon (måste vara det pga licenser)
Gärna billig då den endast används till detta.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

ställ ut en plyfa eller något som har ungefär samma mått som resultattavlan och testa med de linser du har idag och se om någon passar på avståndet eller om möjligt att testa på plats så borde du räkna fram ungefär vad som kan tänkas behövas..

kan behövas ganska olika mycket zoom om vi snackar en tavla som ett 50" tv eller 100" tv eller mer.

100" display behöver ju "zoomas" in mindre för att få med hela tavlan än 50".

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

1 meters bredd på 50 meters avstånd innebär en vinkel på ca 1.1 grader. För en "fullstor" sensor, dvs 24x36 mm, innebär det ca 1800 mm brännvidd för att få den metern att fylla hela bildens bredd. Om resultattavlan är 5 meter bred krävs en brännvidd på ca 350 mm.

Vad "zoom" betyder finns ingen definition för, så det är garanterat olika från tillverkare till tillverkare och kanske även mellan kameraserier från samma tillverkare. Det är bildvinkel du ska kolla på. Då anges oftast diagonal bildvinkel, som för 3:2-bildförhållande är 20 procent större än bredden och 80 procent större än höjden.

Om tavlan är fem meter, så klarar denna (billigaste Canon-videokameran på Cyberphoto) det precis med maximal optisk zoom:
https://www.cyberphoto.se/foto-video/videokameror/videokamera...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ställ ut en plyfa eller något som har ungefär samma mått som resultattavlan och testa med de linser du har idag och se om någon passar på avståndet eller om möjligt att testa på plats så borde du räkna fram ungefär vad som kan tänkas behövas..

kan behövas ganska olika mycket zoom om vi snackar en tavla som ett 50" tv eller 100" tv eller mer.

100" display behöver ju "zoomas in mindre för att få med hela tavlan än 50".

Här har du en länk där resultattavlan syns genom våran enda lins, ett fisheye, men det kanske ger dig en uppfattning om hur läget är.

https://www.youtube.com/watch?v=Z4qQy468lBA

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Här har du en länk där resultattavlan syns genom våran enda lins, ett fisheye, men det kanske ger dig en uppfattning om hur läget är.

du missa länken...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

1 meters bredd på 50 meters avstånd innebär en vinkel på ca 1.1 grader. För en "fullstor" sensor, dvs 24x36 mm, innebär det ca 1800 mm brännvidd för att få den metern att fylla hela bildens bredd. Om resultattavlan är 5 meter bred krävs en brännvidd på ca 350 mm.

Vad "zoom" betyder finns ingen definition för, så det är garanterat olika från tillverkare till tillverkare och kanske även mellan kameraserier från samma tillverkare. Det är bildvinkel du ska kolla på. Då anges oftast diagonal bildvinkel, som för 3:2-bildförhållande är 20 procent större än bredden och 80 procent större än höjden.

Om tavlan är fem meter, så klarar denna (billigaste Canon-videokameran på Cyberphoto) det precis med maximal optisk zoom:
https://www.cyberphoto.se/foto-video/videokameror/videokamera...

Kanske var otydlig, det måste inte nödvändigtvis vara en videokamera, i länken ovan använder vi en systemkamera att filma med. Hade hoppats på att detta skulle gå att göra med en kompaktkamera.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

du missa länken...

Du har inga som helst bevis för det! https://www.youtube.com/watch?v=Z4qQy468lBA
I streamen har vi även en webbkamera (Logitech c903 om jag inte kommer ihåg fel) som filmar resultattavlan som är infogad i mitten högst upp. Med lite vilja så går det att se vad det står men det är den vi önskar att förbättra!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Men för ca 2500 kr, som kameran jag länkar till kostar, får du det du behöver, vad jag kan bedöma. Du kommer undan med en tusenlapp mindre om du kör på en Canon kompaktkamera, men då kan den förmodligen inte zooma in nära nog, och kan kanske inte mata ut en videosignal direkt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Annars är väl den billigaste lösningen att flytta webbkameran närmare. Borde inte vara svårt att hänga upp den strax ovanför resultattavlan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

c930 som jag misstänker du menar har ju en 90° fov horisontellt och 59° vertikalt. du kan ev få lite mer "Zoom" ur webbkameran om du ställ kameran på att filma 4:3 eller 1.1 istället för vilket är dessutom ser ut att passa bättre för formatet på tavlan så får du inte så mycket tomrum på sidorna.

iaf jag skulle nog göra den inklippta kameran typ 1.5-2x så stor inte mycket ära att se typ 50% tak i bilden antar att planen och "score board" är det du vill man ska kunna se kan du dessutom ställa den till något mer fyrkantigt bildformat och ta bort litet tomrum runt den så slipper du ju ödsla bildplats på det.

annars kolla om du inte känner någon med en Canon systemkamera och typ kitobjektivet (EF / EF-S fäste) du kan testfilma med stänger du av autofokus (högljudd/slö autofokus) och fokuserar manuellt är det ganska ok att filma icke rörliga objekt med.

den är ju desutom ställbar från 15mm - 55mm så du är inte fast med just en brännvidd.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

c930 som jag misstänker du menar har ju en 90° fov horisontellt och 59° vertikalt. du kan ev få lite mer "Zoom" ur webbkameran genom att förstora inklippet lite om du ställ kameran på att filma 4:3 eller 1.1 istället för vilket är dessutom ser ut att passa bättre för formatet på tavlan så får du inte så mycket tomrum på sidorna.

iaf jag skulle nog göra den inklippta kameran typ 1.5-2x så stor inte mycket ära att se typ 50% tak i bilden antar att planen och "score board" är det du vill man ska kunna se kan du dessutom ställa den till något mer fyrkantigt bildformat och ta bort litet tomrum runt den så slipper du ju ödsla bildplats på det.

annars kolla om du inte känner någon med en Canon systemkamera och typ kitobjektivet (EF / EF-S fäste) du kan testfilma med stänger du av autofokus (högljudd/slö autofokus) och fokuserar manuellt är det ganska ok att filma icke rörliga objekt med.

den är ju desutom ställbar från 15mm - 55mm så du är inte fast med just en brännvidd.

Webbkameran är inzoomad max vad den klarar av givetvis bara digital zoom. Det ger då att gör vi inklippet större syns det inte bättre utan blir bara pixligare.

Skrivet av cyklonen:

Men för ca 2500 kr, som kameran jag länkar till kostar, får du det du behöver, vad jag kan bedöma. Du kommer undan med en tusenlapp mindre om du kör på en Canon kompaktkamera, men då kan den förmodligen inte zooma in nära nog, och kan kanske inte mata ut en videosignal direkt.

Vi använder en programvara gör att den inte behöver mata ut videosignalen, vi tar den via usb (vår licens gäller bara för canonkameror).

Skrivet av cyklonen:

Annars är väl den billigaste lösningen att flytta webbkameran närmare. Borde inte vara svårt att hänga upp den strax ovanför resultattavlan.

Ja men då får vi inte in den i samma stream tyvärr sedan finns det inte nätverk närmare resultattavlan.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Webbkameran är inzoomad max vad den klarar av givetvis bara digital zoom. Det ger då att gör vi inklippet större syns det inte bättre utan blir bara pixligare.

Vi använder en programvara gör att den inte behöver mata ut videosignalen, vi tar den via usb (vår licens gäller bara för canonkameror).

Ja men då får vi inte in den i samma stream tyvärr sedan finns det inte nätverk närmare resultattavlan.

Ok, men det verkar inte finnas en Canon-kompakt med tillräcklig optisk zoom för att filma bättre från den fasta positionen, så då kanske videokameran för 2500 kr ändå är det bästa?

Alternativt nåt begagnat.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ok, men det verkar inte finnas en Canon-kompakt med tillräcklig optisk zoom för att filma bättre från den fasta positionen, så då kanske videokameran för 2500 kr ändå är det bästa?

Alternativt nåt begagnat.

2500kr är absolut rimlig peng, tänkte bara att det är onödigt att spendera mer än nödvändigt.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Webbkameran är inzoomad max vad den klarar av givetvis bara digital zoom. Det ger då att gör vi inklippet större syns det inte bättre utan blir bara pixligare.

som jag sa kolla runt lite om du kan låna en lins att testa med har du tur kan ev en kitlins till canon systemkamera vara tillräckligt med "zoom" för att klara ändamålet och den kostar typ 1500-2000:- ny å typ 400-800 begagnad då den ofta kommer som kit ihop med kamerahuset. skulle tippa på att c930 kameran eller webbkamera över lag har typ 5mm lins så upp till 55mm borde kunna "zooma" betydligt mer optiskt vilket ger 100ggr bättre kvalitet än digital där varje pixel skalas upp i efterhand.

om inte annat så har ju en systemkamer betydligt högre pixelantal vilket gör pixlarna betydligt mindre. tror c930 har typ 5Mpix sensor medans en systemare från denna sidan 2010 har väl iaf minst 10Mpix eller mer vilket gör att du kan förstora bilden betydligt mer utan att pixlarna blir utdragna över 100% pixelstorlek.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Provade innan evenemanget med 18-55 objektiv och det var lite för lite så köpte ett 55-200 som funkade utmärkt på en canon eos 1300d eller 2000d. Kommer inte ihåg vilken vi använde men spelar ju mindre roll för frågeställningen.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

1 meters bredd på 50 meters avstånd innebär en vinkel på ca 1.1 grader. För en "fullstor" sensor, dvs 24x36 mm, innebär det ca 1800 mm brännvidd för att få den metern att fylla hela bildens bredd. Om resultattavlan är 5 meter bred krävs en brännvidd på ca 350 mm.

Vad "zoom" betyder finns ingen definition för, så det är garanterat olika från tillverkare till tillverkare och kanske även mellan kameraserier från samma tillverkare. Det är bildvinkel du ska kolla på. Då anges oftast diagonal bildvinkel, som för 3:2-bildförhållande är 20 procent större än bredden och 80 procent större än höjden.

Om tavlan är fem meter, så klarar denna (billigaste Canon-videokameran på Cyberphoto) det precis med maximal optisk zoom:
https://www.cyberphoto.se/foto-video/videokameror/videokamera...

Zoom är längsta brännvidd dividerat med kortaste brännvidd. Ett objektiv med 18-55mm variabel brännvidd har således ca 3x zoom och ett 70-200 har ca 2,8x zoom.

Jag lägger till detta i tråden för att förklara begreppet zoom och att det är ointressant för att förklara hur "nära" man kan fotografera ett objekt. Det är brännvidden som är intressant.

Så TS frågeställning borde ha varit: Canon-kamera, vilken brännvidd behöver jag?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Zoom är längsta brännvidd dividerat med kortaste brännvidd. Ett objektiv med 18-55mm variabel brännvidd har således ca 3x zoom och ett 70-200 har ca 2,8x zoom.

Baserat på hur frågan var ställd var det knappast "zoom" i den betydelsen TS avsåg.

Skrivet av Joppis:

Så TS frågeställning borde ha varit: Canon-kamera, vilken brännvidd behöver jag?

Jag skulle vilja vara ännu petigare och säga "bildvinkel", i stället för brännvidd, eftersom det är oberoende av sensorstorlek och andra egenskaper.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S