Permalänk
Avstängd

Peltierkyla vattnet innan CPU?

Sitter i tankarna att bygga dator till/efter sommaren och har funderat lite på vattenkylning i ett senare skede.
Men om det ändå ska byggas eget, så varför inte peta ner temperaturen bara lite under rumstemperatur när man ändå är igång?

Alla peltierlösningar jag har hittat har handlat om att sätta peltiern mellan kylblocket och CPU:, vilket i och för sig mejkar sense vad gäller effektivitet. Däremot skulle jag aldrig göra det på en processor jag betalat mer än 300 för om jag inte medvetet vill riskera att elda upp den om plattan pajjar.

Idén blev då:
Varför inte introducera en peltier i vattensystemet?

Att kyla hela systemet med bara peltiers skulle vara vansinne eftersom rumsluften duger gott och väl till att bära bort den värsta värmen.
Men att montera en peltierkylare mellan ett extra CPU-block och valfri luftkylare torde väl fungera, varefter det vattenblocket monteras i vattenloopen mellan ordinarie vattenblock och radiator?
Bara för att peta ner temperaturen några grader till utan kompressor och grejer.

Alternativet vore att montera peltiern mellan två vattenblock och låta det kylda vattnet leda vidare till CPU:n och det värmda till en egen radiator, och ändå behålla ett linjärt vattensystem.

Den stora fördelen jag kan se skulle vara att det inte på något sätt blir en bärande komponent, såsom en peltier mellan kylare och kyld komponent skulle vara.

Men då är väl huvudfrågan:
Vågar man göra det med tanke på kondens?
Skulle bara 5 eller 10 grader under rumstemp vara värt risken?

Permalänk
Medlem

Min tankegång:
1. Var är flödet på vattnet?
2. Vilken kyleffekt krävs?
3. Vilken effekt på peltierelementet krävs? (50? 300?)
4. Hur driver du det och vad gör du av all värme som skapas?

Permalänk
Medlem

För att det skulle göra i princip noll skillnad på temps.
Löst räknat krävs det ca 1Wh för ändra 1l vatten 1°C.
Om du har ett flöde på 1dl/s och vill sänka temperaturen med 1°C behövs alltså om jag räknar rätt ca 360W peltierkylning.
Jag skulle säga att en grad kallare vatten inte kommer innebära någon wowfaktor på cpu-temps.
Rätta mig gärna om min uträkning ovan är helt åt skogen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Vet inte exakt hur du tänkt men det är överlag ett rätt vanligt missförstånd att det går att punktkyla någotstans i en vattenloop. Skillnaden mellan utlopp och inlopp till radiatorn brukar vara max 1-2 grader. D.v.s. temperaturen någostans i systemet ≈ temperaturen för hela systemet.

Därför spelar det heller ingen större roll vad som kommer först i en seriös custom loop (cpu eller gpu) utan det mycket viktigare att få till bra vattenflöde, stor radiator, bra luftflödeöver radiatorn etc.

Peltierelemet är också rätt innefektiva så din teori kanske funkar men du måste kyla hela systemet och det kommer dra duktigt mycket ström och bli duktigt varmt i rummet.

Tänk också på att så fort du kommer ner under rumsvärme så har radiatorn motsatt effekt, om du med ett jätte-peltierelement lyckas kyla loopen till under rumstemperatur så kommer radiatorn vilja värma upp loopen istället för att kyla den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

För att det skulle göra i princip noll skillnad på temps.
Löst räknat krävs det ca 1Wh för ändra 1l vatten 1°C.
Om du har ett flöde på 1dl/s och vill sänka temperaturen med 1°C behövs alltså om jag räknar rätt ca 360W peltierkylning.
Jag skulle säga att en grad kallare vatten inte kommer innebära någon wowfaktor på cpu-temps.
Rätta mig gärna om min uträkning ovan är helt åt skogen.

Skickades från m.sweclockers.com

Så länge vattentemperaturen är högre än omgivningen behöver du ju dock bara sänka temperaturen med lika mycket som processorn värmer vattnet och det lär inte bli 1 grad per rotation i systemet. Så i ett idealfall bör det bli lika stor kyleffekt på peltierplattan som processorn.

Permalänk
Inaktiv

Sänk rumstemperaturen istället