Permalänk
Medlem

Processorkylning?

Hej!

Jag har kikat runt på olika datorer och ibland så står det ex: i5 processor utan kylare och sen står det ex. förbättrad processorkylning Cooler Master medan någon annan dator har i5 processor inkl. kylare utan förbättrad processorkylning.

Vad är poängen med detta? Varför kommer inte alla processorerna inkl. kylare? Är det samma sak?
Spelare det någon roll om man väljer processor utan kylare + förbättrad processorkylning eller en processor inkl. kylare utan förbättrad processorkylning?

Jag är lite förvirrad O.o

Permalänk
Medlem

Jag gissar att du kollar på färdiga datorpaket. Processorer kommer ibland med kylare, men de är små och kyler sämre än de flesta "riktiga" kylarna. Att inte alla processorer kommer med kylare är för att de mer högpresterande köps i större utsträckning av entusiaster, som inte nöjer sig med en inkluderad kylare. Man kan även ha olika krav på kylare när det gäller höjd, plats för minnesmoduler intill, fläkttyp, kapacitet, och även rent estetiska hänsyn. Och sen vill en del använda vattenkylning...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Sjusovarn

Att vissa processorer kommer med inkluderad kylning betyder olika för AMD och Intel. För Intel betyder det att processorn inte går att överklocka och att kyllösningen de själva erbjuder fungerar i linje med hur varm processorn kommer bli under användning. För Intel ser man detta på processornamnets och huruvida det slutar på "K" eller ej, ex. Intel i5 8400 - Innehåller inkluderad kylning från Intel. Intel i5 9600K innehåller ingen inkluderad kylning. Köper man då en komplett dator från Inet, Komplett etc. med 9600K så krävs det att de inkluderar en tredjepartskylare från Cooler Master, be Quiet, NZXT etc. Intel vet att kylningen de kan erbjuda inte räcker om man ska överklocka så köparen hade ändå fått lägga in 400kr+ på en ny kylare. Så istället för att inkludera en kylare i priset (som du hade fått slänga) så har de valt att dra ner processorpriset en smula. Processorer utan K går inte att överklocka på något sätt och inkluderar kylning. Processorer med K går att överklocka men inkluderar inte någon kylning.

AMD inkluderar kylning till alla sina processorer(Dessa kyler även bättre än Intels ditto). AMD skiljer på sina fabriksklockade processorer med bokstaven X, ex. Ryzen 2600 och 2600X. Alla processorer från AMD går att överklocka (det finns ingen fabrikslåsning som med Intel och deras K-märkning) och de är exakt samma chip. Det som särskiljer X är att de är klockade från lådan, garanterar att den kan hålla sin frekvens(Bättre exemplar av chippet) och att den inkluderar en bättre kylare än sin icke-X-motsvarighet. 2600 går att klocka till samma frekvenser som 2600X och presterar då likadant, chansen att just ditt exemplar klarar av detta är dock högst oklart, vissa 2600 klarar 4,1Ghz and 4,3Ghz.

Permalänk
Medlem

Då förstår jag bättre! Nu fick jag lära mig fler nya saker än vad jag trodde när jag ställde frågorna.
Tack så mycket för dom fina förklaringarna, uppskattar det jättemycket