Permalänk
Medlem

@MarkSix

Stort tack, vill du göra mig en liten tjänst till?
Kolla vad minimum Fanspeed % är (i t.ex idle), och vilken RPM detta är i praktiken.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@MinscS2:
min fan är 35% = 750 rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

@MinscS2:
min fan är 35% = 750 rpm

Tack.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bawh:

OK jag bytte ut mitt kort mot ett Rog Strix 2080 ti OC. Går inte över 75 under några omständigheter. Trots klockad över 1800. Dock ligger det nog något i att mitt chassi håller för mycket värme. Är det ett jättelikt projekt att fixa ventilationen? Både när det gäller montering och komponenter?

75 grader vid belastning är fullt normalt och ingenting att oroa sig över! Jag har också 70-75 i spel. Specs nedan.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

@Dave1080: Även temps på processorn? Avslutade precis en mindre session och temps gick upp till 73 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bawh:

@Dave1080: Även temps på processorn? Avslutade precis en mindre session och temps gick upp till 73 grader.

Beror på hur mycket cpun belastades. Cpu bör aldrig gå över 75ish vid 100% load (belastning). Ladda ner något stressprogram (ex Prime95) och kör, kolla tempen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

@Bawh: Det skulle kunna vara pga fel med fläktarna, eller att det är dåligt luft flow i ditt chassi.
eller så kan det vara negativt tryck i chassit.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 8400 2.80 GHz 6c 6t: GPU: nVidia Geforce GTX 1050 ti 4gb: RAM: 8gb singel channel 1333 MHz: SSD: 128gb M.2: HDD: 1tb 7200rpm: Monitor: Samsung Syncmaster 245b Plus

Permalänk
Medlem

Tjenare

Noterade denna tråd då jag också upplever varmt grafikkort (även fast det verkar vara normalt)

MEN
Jag och en vän köpte en varsin Webhallen Config med dessa kort (Asus 2080 TI)

Jag blev då måttligt förvirrad då vi köpte dessa datorer med 1 veckas mellanrum samt likadana skärmar. Vi bor också i samma hus och har därför samma temperatur i våra lägenheter

Mitt grafikkort går hejdlöst på 80-84 grader när jag spelar Wow med nästan max settings
Hans grafikkort går aldrig över 80 grader, ligger mellan 67-74 med ännu bättre settings på wow än vad jag kör på (Allt maxat)

Samma sak gäller Ghost Recon Breakpoint där vi kör på exakt samma settings men hans grafikkort ligger alltid 10-15 grader lägre än mitt.
Vi har installerat all mjukvara i datorerna tillsammans och dem är i stort sätt identiska

Jag vet att det finns en del faktorer oavsett som kan påverkar temperaturen, men är det inte lite konstigt att hans grafikkort konstant ligger 10-15 grader lägre än mitt när vi har samma mjukvara och hårdvara?

Det jag stör mig mest på är att det verkar som att fläktarna går på 90-100% konstant eftersom grafikkortet blir så pass varmt, tillochmed med headset så hör jag susandet vilket blir väldigt frustrerande efter ett tag, eftersom hans grafikkort inte blir lika varmt resulterar det i att hans dator är mycket tystare

Någon som har någon teori? borde jag kolla upp detta med webhallen?

Mvh
Viktor

EDIT: Länkar datorerna nedan!
https://www.webhallen.com/se/product/291746-Webhallen-Config-...

Permalänk
Medlem

@hodellv
Hur ser omgivningen ut? Har båda datorer lika mycket utrymme att dra in luft och blåsa ut luft?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

@hodellv
Hur ser omgivningen ut? Har båda datorer lika mycket utrymme att dra in luft och blåsa ut luft?

Ja det stämmer, vi har tillochmed mätt avståndet från datorns baksida till väggen och fronten är helt fri

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bawh:

@MinscS2: Tack! Jag har Palit Gamingpro OC.

inget konstigt alls med modellen. byta kylpasta är rätt enkelt knep att få ner temp par grader, tänk bara att garantin säkert inte kommer att gälla om nått gått sönder senare.

dock är inte 80 gr skadligt för grafikkortet,

mitt grafikkort en av asus billigare variant av 2080ti var jämt mellan 80-85 gr, efter byte av kylpasta var max tempen 75.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hodellv:

Tjenare

Noterade denna tråd då jag också upplever varmt grafikkort (även fast det verkar vara normalt)

MEN
Jag och en vän köpte en varsin Webhallen Config med dessa kort (Asus 2080 TI)

Jag blev då måttligt förvirrad då vi köpte dessa datorer med 1 veckas mellanrum samt likadana skärmar. Vi bor också i samma hus och har därför samma temperatur i våra lägenheter

Mitt grafikkort går hejdlöst på 80-84 grader när jag spelar Wow med nästan max settings
Hans grafikkort går aldrig över 80 grader, ligger mellan 67-74 med ännu bättre settings på wow än vad jag kör på (Allt maxat)

Samma sak gäller Ghost Recon Breakpoint där vi kör på exakt samma settings men hans grafikkort ligger alltid 10-15 grader lägre än mitt.
Vi har installerat all mjukvara i datorerna tillsammans och dem är i stort sätt identiska

Jag vet att det finns en del faktorer oavsett som kan påverkar temperaturen, men är det inte lite konstigt att hans grafikkort konstant ligger 10-15 grader lägre än mitt när vi har samma mjukvara och hårdvara?

Det jag stör mig mest på är att det verkar som att fläktarna går på 90-100% konstant eftersom grafikkortet blir så pass varmt, tillochmed med headset så hör jag susandet vilket blir väldigt frustrerande efter ett tag, eftersom hans grafikkort inte blir lika varmt resulterar det i att hans dator är mycket tystare

Någon som har någon teori? borde jag kolla upp detta med webhallen?

Mvh
Viktor

EDIT: Länkar datorerna nedan!
https://www.webhallen.com/se/product/291746-Webhallen-Config-...

Du råkar inte köra med render scale i spelen som gör att ditt kort får jobba hårdare och därför håller högre temp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

Du råkar inte köra med render scale i spelen som gör att ditt kort får jobba hårdare och därför håller högre temp?

Tack för att ni tar er tid o svara! uppskattas verkligen!

Kör 100% Render scale i wow, kör på nästan samma inställningar (lite sämre tillochmed) som min vän som har en identisk dator samt skärm. Hans GPU ligger på 69-77 grader, har aldrig överstigit 80 medans min går upp över 80-82 grader efter bara 5-10 minuter i spelet när den har varit avstängd hela dagen. Notera också att vi har tillsammans satt upp dessa datorer med samma mjukvaror, drivrutiner osv och vi spelar med likadana skärmar.

Det låter rent utav förjävligt eftersom fläktarna kickar igång konstant på 100% (tror de sker någonstans vid 82 grader) sen går dem ner i varv i kanske 5 sekunder och efter ytterligare 5 sekunder så går dem upp i full fart igen (intervallerna diffar lite beroende på vad som sker i spelet och händer det mycket så går dem på max konstant)
Det är extremt frustrerande att höra detta (hör även fast jag har headset på mig)

Jag tror bestämt att jag får skicka in den till Webhallen som har byggt den, jag är absolut ingen expert på datorer men jag tycker att har man köpt en dator för 33 tuss så låter det inte rätt, plus att jag självklart har min väns dator som jag kan jämnföra med då dem köptes med 2 dagars mellanrum

Permalänk
Medlem

Eftersom att du kör lägre inställningar så antar jag att cpun får arbeta hårdare och att den blir varmare och det påverkar ju värmen, att det skulle göra uppåt 10 grader låter märkligt men ni kan testa att köra med samma inställningar och se. Han kör inte med v-sync aktiverat?

Du kan även göra en egen fläktkurva

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Eftersom att du kör lägre inställningar så antar jag att cpun får arbeta hårdare och att den blir varmare och det påverkar ju värmen, att det skulle göra uppåt 10 grader låter märkligt men ni kan testa att köra med samma inställningar och se. Han kör inte med v-sync aktiverat?

Du kan även göra en egen fläktkurva

Tack
Ska prova köra exakt samma settings i helgen
Vi kör båda med vsync avstängt

Jag har provat att genast skruva upp mina fläktar till 100% när jag börjar spela och då pendlar graderna mellan 77-83 efter 5 minuter (har dock inte provat att kliva in i content där maskinen blir ordentligt pressad. detta väsnas dock i hela lägenheten att dem måste gå på 100% konstant i flera timmar och det känns som att jag inte har något annat val än att köra på 100% konstant för att den ska hinna kyla ner. wow är ju ett sånt spel som man kan sitta inne i utan problem i 6-10 timmar.

Tycker inte detta ska vara fallet med tanke på vad jag fått betala för datorn, vad tycker ni?

Min väns dator har aldrig överstigit 76 grader och pendlar oftast mellan 68-75 grader med 70-100% fanspeed, det låter betydligt mindre när dem går på 70-80% vilket den gör relativt ofta. Vi har också provat att spela med exakt samma kurva på fläktarna men då känns det som att min gpu inte riktigt hinner kylas och kliver direkt upp på 80-85 grader, aldrig under 80

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hodellv:

Tack
Ska prova köra exakt samma settings i helgen
Vi kör båda med vsync avstängt

Jag har provat att genast skruva upp mina fläktar till 100% när jag börjar spela och då pendlar graderna mellan 77-83 efter 5 minuter (har dock inte provat att kliva in i content där maskinen blir ordentligt pressad. detta väsnas dock i hela lägenheten att dem måste gå på 100% konstant i flera timmar och det känns som att jag inte har något annat val än att köra på 100% konstant för att den ska hinna kyla ner. wow är ju ett sånt spel som man kan sitta inne i utan problem i 6-10 timmar.

Tycker inte detta ska vara fallet med tanke på vad jag fått betala för datorn, vad tycker ni?

Min väns dator har aldrig överstigit 76 grader och pendlar oftast mellan 68-75 grader med 70-100% fanspeed, det låter betydligt mindre när dem går på 70-80% vilket den gör relativt ofta. Vi har också provat att spela med exakt samma kurva på fläktarna men då känns det som att min gpu inte riktigt hinner kylas och kliver direkt upp på 80-85 grader, aldrig under 80

Skickades från m.sweclockers.com

Har du kollat så att chassifläktar och grafikkortsfläktar snurrar som dom ska? Att behöva köra på 100% låter helt tokigt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Har du kollat så att chassifläktar och grafikkortsfläktar snurrar som dom ska? Att behöva köra på 100% låter helt tokigt.

Allt snurrar, har kollat alla fläktar osv, men jag kanske inte besitter kunskapen att se om någonting inte snurrar som det ska eller om något snurrar för långsamt, jag ser inte några "wobblingar" i alla fall
Eftersom det är 3 års garanti tänkte jag skicka in den till webhallen direkt så får dem felsöka den helt enkelt, det känns skönt att jag får medhåll här att det låter ganska konstigt att behöva konstant pressa 100% på fläktarna så att GPUn ska hinna kylas.

Jag såg också nu att Webhallen har bytt grafikkort bara för någon vecka sedan på just denna Config till ett Asus ROG Strix 2080 TI som jag ser har 3 fläktar. Min har Asus 2080 TI Dual och har 2 fläktar. Kanske är detta ett återkommande problem från andra kunder med samma modell som jag har

Permalänk
Medlem

Ville bara uppdatera statusen på mitt problem o säga att jag fick mitt grafikkort utbytt av Webhallen efter felsökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hodellv:

Ville bara uppdatera statusen på mitt problem o säga att jag fick mitt grafikkort utbytt av Webhallen efter felsökning.

Vad bra. Berätta vad du fick byta till och hur det är nu.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vad bra. Berätta vad du fick byta till och hur det är nu.

Jag fick ett likadant (2080 ti oc dual) som nu flyter på mycket bättre, känner en markant skillnad speciellt på RDR2 där jag innan fick en del fps drops, kändes lite som att kortet försökte hålla tillbaka för att inte bli överhettat

Har inte lirat med det nya så länge men det jag har noterat hittills med egen fläktkurva som jag gjorde lite snabbt är:

RDR - från 83-84 grader med 100% fläkt till 75-77 grader med 80-90% fläkt

WoW - från 83-84 grader med 100% fläkt till 68-75 grader med 70-80% fläkt

Dem sa att mitt förra grafikkort var ”defekt”

Skickades från m.sweclockers.com