Permalänk
Medlem

Autodesk och gaming

Har precis lärt mig att använda Autodesk Fusion och Photoshop. Just nu används det en Imac från 2012 som inte orkar dessa.
Därför vill jag göra budgetkoll för att hoppa över till det stationära världen.

Jag uppskattar Mini ITX serien men förstår att det blir väldigt begränsat.

Är detta helt fel?

-Skippa 2TB HDD? Tänker mig att SSD åt frekvent använda program och HDD åt stora filer enbart.
-Fläktar, är dessa nödvändiga?
-När jag renderar i Fusion krävs det grafik med tryck, är det minnet eller upplösningen man ska titta på?
-RAM, bör det vara flera mindre eller ett par stora?
-Jag kommer att använda datorn till filmtittande med min projektor. Om det blir med Kodi/plex eller direktanslutning VLC ej bestämt.
-Autodesk Fusion som designprogram, sen tillkommer det Cura, Slicer, Meshmixer och Photoshop.
-Då återstår det bästa till sist, spel naturligtvis även om det inte spelas ofta.

Förtydligande
Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

Kan detta vara rimligare?

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

Ingen som kan det här?

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

Mig veterligen så älskar CAD-program professionella grafikkort eftersom de är optimerade för att ge bäst prestanda när man bl.a. förhandsgranskar modeller, prestanda som grafikkortstillverkarna medvetet försämrar för konsumentkort.

Jag har försökt hitta något vettigt benchmark eller test för Fusion 360 så kan jag testa på ett Radeon VII som jag använder för mitt arbete.

För Photoshop så presterar mjukvaran generellt sett bättre med nVidia-kort.

Arbetar du med stora ytor så rekommenderar jag mycket RAM. Min sambo arbetar med väldigt stora bilder i Photoshop och på den datorn har hon 64GB RAM. Det har hänt att hennes minne har legat på 30-40 GB upptaget när hon har arbetet med ett stort projekt. Se även till att du har en snabb scratchdisk. Hon använder två SSD:er i RAID0.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte nöja mig med något under 32GB internminne. Har 64GB idag och ibland är jag uppe i 40GB använt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Mig veterligen så älskar CAD-program professionella grafikkort eftersom de är optimerade för att ge bäst prestanda när man bl.a. förhandsgranskar modeller, prestanda som grafikkortstillverkarna medvetet försämrar för konsumentkort.

Jag har försökt hitta något vettigt benchmark eller test för Fusion 360 så kan jag testa på ett Radeon VII som jag använder för mitt arbete.

För Photoshop så presterar mjukvaran generellt sett bättre med nVidia-kort.

Arbetar du med stora ytor så rekommenderar jag mycket RAM. Min sambo arbetar med väldigt stora bilder i Photoshop och på den datorn har hon 64GB RAM. Det har hänt att hennes minne har legat på 30-40 GB upptaget när hon har arbetet med ett stort projekt. Se även till att du har en snabb scratchdisk. Hon använder två SSD:er i RAID0.

Läste på autodesk egna forum att det råder delade meningar om typ av grafikkort för ändamålet. Självklart ska man ha high-end grafikkort anpassad för CAD men dessa är då riktade mot företagskunder och kostar därför därefter. Då säger man att som en vanlig konsument ska man ha en gaming grafikkort som fungerar oftast nästan lika bra.

Har sett att grafikkorten har olika stora minnen inbyggda. Vad ska man ha? 4, 8 eller 16 GB?

Såg även att man ska försöka ha så många kärnor som plånboken tillåter om man vill ha datorn avsedd för designprogram. Men vad menas med trådar?
https://komponentkoll.se/bygg/MQjQD/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:

Läste på autodesk egna forum att det råder delade meningar om typ av grafikkort för ändamålet. Självklart ska man ha high-end grafikkort anpassad för CAD men dessa är då riktade mot företagskunder och kostar därför därefter. Då säger man att som en vanlig konsument ska man ha en gaming grafikkort som fungerar oftast nästan lika bra.

Har sett att grafikkorten har olika stora minnen inbyggda. Vad ska man ha? 4, 8 eller 16 GB?

Såg även att man ska försöka ha så många kärnor som plånboken tillåter om man vill ha datorn avsedd för designprogram. Men vad menas med trådar?
https://komponentkoll.se/bygg/MQjQD/

Skickades från m.sweclockers.com

Det ser ut som att Autodesk föredrar att använda sig utav Direct3D och inte OpenGL, även för Fusion360, och ska således prestera lika väl på t.ex. ett Quadro-kort av samma kretstyp och arkitektur som ett GeForce-kort. Däremot får man mycket bättre prestanda med ett Quadro-kort i t.ex. Solidworks viewport, men det betyder inte att du _behöver_ den extra prestandan. Jag satt en del i SolidWorks tidigare och det fungerade fint på mitt konsumentkort, men jag designade heller inte jättestora projekt.

Enligt Autodesk behöver man minst 512MB grafikkortsminne. För Photoshop verkar det rekommenderas minst 4GB om man ser till att använda OpenGL i mjukvaran samt nyttjar diverse GPU-accelererade filter på stora ytor. Jag hade med andra ord kört på 8GB för att vara på säkra sidan, och då om du får för dig att spela så sitter du inte med alltför lågt minne!

I en modern processor, oavsett om det är en Intel med stöd för Hyperthreading eller AMD Ryzen med SMT, så kanske du ser att det står "4 kärnor, 8 trådar". I det här fallet när man säger "tråd" så syftar man på logiska kärnor. Det innebär att du har en fysisk processorkärna, men den kan i många fall hantera två instruktioner samtidigt, och dyker därmed upp i operativsystemet som två kärnor.

Photoshop älskar snabba kärnor, och nyttjar inte många av dem vid de flesta operationer. Många CAD-program däremot kan nyttja flertalet kärnor, speciellt vid saker som inläsning.

Eftersom du avser använda datorn för både och så ska nog Threadripper fungera fint i de flesta fall, men jag hade nog även övervägt en Ryzen 2700x eller i9 9900k, med så mycket RAM du kan trycka in (minst 32GB), och någon eller några vettiga SSD:er som scratchdiskar.

Permalänk
Medlem

Jobbar som konstruktör och har ritat i de flesta program. Quadro-kort är det som gäller på alla arbetsstationer. Dessa är ju dock dyra och kanske inte något för en privatperson och hobbybruk..
Men som kuriosa kan jag nämna att jag hemma sitter med ett GTX760 och ritar lite hemmaprylar(Creo och AutoCad 2d). Har inte märkt att det rullar på så mycket sämre än på jobbet.
Skillnaden är väl att hemma kanske jag har runt 50-100 detaljer som max och på jobbet upp till 20000 i en sammanställning.
I de flesta program(har inte kört fusion dock) så brukar det ju finnas lite grafikinställningar man kan justera grafiken med(=hur tungrott det är).

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Har kikat på autodesk återigen men blir förvirrad av alla olika benämningar och förkortningar, kort sagt här kommer två stycken länkar. Ena är typ AMD bygge medans den andra är INTEL. Är det overkill eller blir det bra?

Jag är säker på att jag ska ha:
Fractal Define S
Processorkylning
2 TB HDD
500 GB SSD
64RAM

AMD

INTEL

Finns det möjlighet till att byta moderkortet till en med fler RAM samt högre hastighet eller blir det för dyrt?

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Jobbar som konstruktör och har ritat i de flesta program. Quadro-kort är det som gäller på alla arbetsstationer. Dessa är ju dock dyra och kanske inte något för en privatperson och hobbybruk..
Men som kuriosa kan jag nämna att jag hemma sitter med ett GTX760 och ritar lite hemmaprylar(Creo och AutoCad 2d). Har inte märkt att det rullar på så mycket sämre än på jobbet.
Skillnaden är väl att hemma kanske jag har runt 50-100 detaljer som max och på jobbet upp till 20000 i en sammanställning.
I de flesta program(har inte kört fusion dock) så brukar det ju finnas lite grafikinställningar man kan justera grafiken med(=hur tungrott det är).

Jag har kollat upp att ha quadro kortet, det blir för mycket för att ha det som privat. Dock intressant! Tror du att min lista duger? Titta ovanför.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fecko:

Har kikat på autodesk återigen men blir förvirrad av alla olika benämningar och förkortningar, kort sagt här kommer två stycken länkar. Ena är typ AMD bygge medans den andra är INTEL. Är det overkill eller blir det bra?

Jag är säker på att jag ska ha:
Fractal Define S
Processorkylning
2 TB HDD
500 GB SSD
64RAM

AMD

INTEL

Finns det möjlighet till att byta moderkortet till en med fler RAM samt högre hastighet eller blir det för dyrt?

Jag hade inte valt nått slöare minne än 3000 MHz då det inte kostar mer och för att framförallt Ryzen tjänar prestanda på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag hade inte valt nått slöare minne än 3000 MHz då det inte kostar mer och för att framförallt Ryzen tjänar prestanda på det.

Är det bara moderkortet som kan begränsa denna eller kan grafikkortet påverka minnets hastighet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fecko:

Är det bara moderkortet som kan begränsa denna eller kan grafikkortet påverka minnets hastighet?

Skickades från m.sweclockers.com

Grafikkortet påverkar inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:

Har kikat på autodesk återigen men blir förvirrad av alla olika benämningar och förkortningar, kort sagt här kommer två stycken länkar. Ena är typ AMD bygge medans den andra är INTEL. Är det overkill eller blir det bra?

Jag är säker på att jag ska ha:
Fractal Define S
Processorkylning
2 TB HDD
500 GB SSD
64RAM

AMD

INTEL

Finns det möjlighet till att byta moderkortet till en med fler RAM samt högre hastighet eller blir det för dyrt?

Just för dina ändamål hade jag valt Intel-bygget med 9900k

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:

Har kikat på autodesk återigen men blir förvirrad av alla olika benämningar och förkortningar, kort sagt här kommer två stycken länkar. Ena är typ AMD bygge medans den andra är INTEL. Är det overkill eller blir det bra?

Jag är säker på att jag ska ha:
Fractal Define S
Processorkylning
2 TB HDD
500 GB SSD
64RAM

AMD

INTEL

Finns det möjlighet till att byta moderkortet till en med fler RAM samt högre hastighet eller blir det för dyrt?

Välj en bättre kylare, exempelvis Dark Rock:
https://www.inet.se/produkt/5320583/be-quiet-dark-rock-4

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Jag skulle börjat med en AMD Radeon VII och byggt därifrån. Då vet du att du har tillräckligt med kräm i grafikkortet.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

nåt sådant skulle jag nog satsa på: https://komponentkoll.se/bygg/oVptG/

Finns billigare minnen att byta till också.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ju en del kampanjer på Threadripper så om man fokuserar på nyttoaspekten så går det att få ett sånt system i samma prisklass men mini itx är ju inte möjligt på TR 4 plattform.
De flesta moderna spel kommer ändå att begränsas av gpun om man har en vettig monitor så TR4 funkar likadant för spel och har potentialen att dra ifrån i produktivitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:

Jag har kollat upp att ha quadro kortet, det blir för mycket för att ha det som privat. Dock intressant! Tror du att min lista duger? Titta ovanför.

CGChannel has precis testat viewport i Fusion360 på tre olika kort

http://www.cgchannel.com/wp-content/uploads/2019/02/190207_Ra...

Jag tror att ditt val av RTX 2060 kommer passa dig utmärkt så länge grafikminnet räcker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu är det dags! IMacen är på väg till det palliativa vården och jag kan inte göra något åt det. Jag kommer att använda er expertis i tråden till datorköpet. En fråga kvarstår dock.

Jag läser att grafikkortsutvecklingen kommer att förmodligen att accelerera år 2021 då dom tre stora kommer att slåss om platsen som tillverkare nr 1. Finns det någon risk att portarna eller uttagen, eller vad man kallar dessa för (sockets?) blir gamla och dom ersätter dessa med någon nyare variant? Eller är det moderkorten som styr allt det där?

Jag ska ju hur som helst ändå köpa en ny dator typ NU.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

@fecko: Vad är det du tänkte ska hända ?
Att du köper en dyr skärm idag som inte kommer lira med ett framtida grafikkort ?

Mig veterligen så är både HDMI och DP bakåtkompatlibla, så även om dom blir oceaner bättre på framtida grafikkort så kommer dom ha samma dimensioner och lira med gamla skärmar.

Men jag tror ingen kan säga med 100% säkerhet vilka portar grafikkort kommer ha 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

@fecko: Vad är det du tänkte ska hända ?
Att du köper en dyr skärm idag som inte kommer lira med ett framtida grafikkort ?

Mig veterligen så är både HDMI och DP bakåtkompatlibla, så även om dom blir oceaner bättre på framtida grafikkort så kommer dom ha samma dimensioner och lira med gamla skärmar.

Men jag tror ingen kan säga med 100% säkerhet vilka portar grafikkort kommer ha 2021

Blev lite en av hjärnvurpa för mig, naturligtvis menade jag enbart moderkorten. Grafikkorten går ju till skärmar.

Alltså moderkorten styr ju väl vad för komponenter man kan sätta in i burken? Iofs vill man ju ha något som kan vara med i matchen i några år utan att behöva byta moderkorten för att byta andra saker.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Rekordmedlem

Det lär vara samma portar men signalerna har nog uppdaterats, tex så är ju HDMI 2.1 på väg ut på marknaden, det är idag mycket ovanligt att apparater har stöd för det men de finns men med nästa generations apparater lär stödet ha ökat markant.
Det går ju inte att köra 4k med hdr 4:4:4 över hdmi idag och det är ju en del som vill använbda HDMI.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@fecko: ja i framtiden lär det ju vara USB C för hela slanten på moderkorten och adaptrar till förbannelse.
Inget som påverkar ditt köp idag dock hade jag velat påstå

Permalänk
Medlem

Nån rekommenderade den här kanalen för bra information och tester, om du vill se hur han tänker när han bygger sina maskiner för CAD/rendering:

https://www.youtube.com/channel/UCF7zEkelSRiHB1rOnspaBgQ/vide...

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Dessa inkluderar två skärmar och en tangentbord för cirka 10.000 kronor. Är listan jämförbar med varandra? Moderkortet på AMD-bygget som gör att priset sticker iväg, förändring?

Skillnaden idag mot när jag startade tråden spelade jag knappt på datorn, i framtiden kommer jag att inte att köpa konsol, utan jag kommer att lägga energi på datorspel istället. Så där kommer jag att köpa racingspel + VR att spela på. Kanske bör tänkas på?
Veckans i-landsproblem!

Enligt userbenchmark så är 5700 XT bättre men knappt. 2070 sticker ut med att den är 59% snabbare på multi-rendering.
RTX 2070 Super .vs. Radeon RX 5700 XT

AMD
AMD Ryzen 9 3900X - 39 626 kr Gigabyte GeForce RTX 2070 SUPER AORUS
AMD Ryzen 9 3900X - 36 367 kr Sapphire Radeon RX 5700 XT

Intel
Intel Core i9 9900KF - 33 525 kr Sapphire Radeon RX 5700 XT
Intel Core i9 9900KF - 34 925 kr MSI GeForce RTX 2070 SUPER VENTUS OC

Förlåt att jag upprepar mina frågor. Gillar Intel 5700 XT pga priset, gillar Ryzen 5700 XT pga trådar och kärnor + pris. Intel ska vara snäppet bättre vad jag förstått.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

Vad jag förstått så är Intel 9900kf mer riktad mot spel och att få ut maximal prestanda medans ryzen 3900x med fler trådar och kärnor är stabil allround och framtidssäker.

Skärmarna kommer naturligtvis att justeras beroende på val av gpu/cpu. För då spelar det ju roll med G-sync och Freesync?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

Det är bestämt att det blir någon av dessa, om ingen invänder? Aorus x570 eftersom då kan jag använda mig utav gen4 ssd, overkill? javisst.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

@fecko: Om det blir Intel som du väljer så ta en 9900k istället för 9900kf. Den är bara dyrare. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1549387-9900kf-vs-9900...