Rykte: AMD:s kommande grafikarkitektur Navi kan dröja till oktober

Permalänk
Melding Plague

Rykte: AMD:s kommande grafikarkitektur Navi kan dröja till oktober

Tidigare uppgifter har gjort gällande att AMD:s nya arkitektur Navi kan komma under sommaren, men nu tillbakavisar nya källor informationen. Istället nämns tidigast oktober för lansering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta kan vara den kassako AMD behöver för att ta mark. Xbox och PS är en gigantisk marknad.
Hoppas bara dom skippar HBM2 och går över till DDR6.

Permalänk
Medlem

Många bra trådar på senade om AMDs diverse grafiklanseringar. Ser fram emot ytterligare en sansad och saklig diskussion!

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv

Härligt, bättre sent än aldrig.

Permalänk
Medlem

Är det kapacitetsbrist så gör de absolut rätt i att prioritera Zen2, det lär väl så småningom rätta till sig, men jag tror de flesta håller med om att Zen2 är mer efterlängtad och viktigare än Navi just nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Haha, gillar att de använder 3080 som namn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är det kapacitetsbrist så gör de absolut rätt i att prioritera Zen2, det lär väl så småningom rätta till sig, men jag tror de flesta håller med om att Zen2 är mer efterlängtad och viktigare än Navi just nu.

Vet inte hur många processorer dom beräknas sälja. Men konsolmarknaden är på över 100 miljoner konsoler. Så även denna marknad är gigantisk, och finns massor av pengar att hämta.
Så skulle inte nerprioritera detta.

Permalänk
Medlem

Jag finner siffersättningen lite lustig, mina ögon upplever vid en snabb blick det som att 30xx serien är mer avancerad än 20xx oavsett namnet innan. Sedan en massa bokstäver i versaler som kan betyda lite vad som helst enligt de som tillverkar men som kanske inte stämmer lika bra med vad de faktiskt presterar i nuläget. Men det som nästan brukar bli mest intressant är när fanatiker till specifika märken känner att någon trampar på deras ömtåliga tår, vilket alltid sker vid släpp av nya gpu eller cpu.

Permalänk
Avstängd

Fury nsno vad jag vet hade den bästa prestanda per watt så sedan kepler är ju inte helt sant, även med tanke på r9 290 ökande prestanda gap gemtemot kepler.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Ajdå, jag som va riktigt sugen på att få byta ut mitt GTX 970 till sommaren. Att behöva köpa ett svindyrt RTX.kort är ju inte särskilt lockande...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 2600X | GPU: MSI RTX 2070 Armor | MB: Asus ROG Strix X470-F Gaming | RAM: G.Skill Flare X 3200MHz 2x8GB | SSD: Kingston KC2000 M.2 1TB | SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Monitor: AOC 24” LED G-Sync g2460Pg 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Ja får väl hoppas att de har tid nog att slipa på drivrutiner som fungerar vid lansering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addechew:

Ajdå, jag som va riktigt sugen på att få byta ut mitt GTX 970 till sommaren. Att behöva köpa ett svindyrt RTX.kort är ju inte särskilt lockande...

RTX 2060 för fyra papp är väl inte snordyrt?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

AMD eller Nvidia är skit samma för min del. Så länge det bara pumpas in fler grafikarkitekturer, och då gärna till ett pris som "Svensson" kan köpa, så är jag nöjd! Intel får också gärna pumpa ut något som kan skaka om de två drakarna, men sannolikheten för det är väl obefintlig inom överskådlig framtid....tyvärr...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Ähh... dessa djefla clickbait-ryktessiter som bara citerar andra ryktessiter i en enda rundgång av halvsanningar blandat med rena spekulationer...
Visserligen är det ju kul med rykten och spekulationer, men när sedan produkten i fråga... till slut...lanseras blir alla besvikna pga all hype och desinformation som spridits på interwebben innan. Av någon anledning tycks AMD vara särskilt intressant för ryktesspridarna.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

RTX 2060 för fyra papp är väl inte snordyrt?

RTX 2060 är helt klart den mest attraktiva uppgraderingsvägen att gå nu, men är lite tveksam hur hållbart det kommer vara med 6 GB vram framöver. 8 GB har ju länge varit en slags standard för midrange och uppåt. Hade nämligen tänkt köpa en 1440p skärm ihop med eventuell uppgradering.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 2600X | GPU: MSI RTX 2070 Armor | MB: Asus ROG Strix X470-F Gaming | RAM: G.Skill Flare X 3200MHz 2x8GB | SSD: Kingston KC2000 M.2 1TB | SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Monitor: AOC 24” LED G-Sync g2460Pg 1080p 144Hz

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

RTX 2060 för fyra papp är väl inte snordyrt?

Då kan han ju lika gärna ligga kvar på 970, så otroligt stor skillnad är det inte mellan korten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk

Prestanda som 2070 till halva priset och med lägre tdp? En nypa salt, någon?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Då kan han ju lika gärna ligga kvar på 970, så otroligt stor skillnad är det inte mellan korten.

Skickades från m.sweclockers.com

Say what?
Så nära på dubblad prestanda är inte någon större skillnad? 🙄

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Intressant, men rykten för något som ligger så långt in i framtiden bör man absolut ta med en nypa salt.

Om Navi som arkitektur egentligen är mer eller mindre färdigutvecklad, men att TSMC:s begränsningar i tillverkning av 7 nm bromsar det så kan det ju faktiskt förklara:
- Varför det redan ryktas om prestanda
- Varför AMD avvaktat med att berätta mer om Navi

Det är också rimligt att TSMC och således AMD borde ha en rimlig uppfattning om prognosen för hur många 7nm kretsar de kommer kunna spotta ur sig det närmsta halvåret. Vilket i sig skulle kunna lägga mer vikt och trovärdighet i ryktena. För det lär vara något som sprider sig ganska snabbt till tredjepartstillverkare.

Om så skulle vara fallet, är det ju väldigt tråkigt att AMD måste välja bu eller bä här.

Skrivet av heffaklumpmamma:

Prestanda som 2070 till halva priset och med lägre tdp? En nypa salt, någon?

Om du slopar stöd för raytracing och fokuserar på "klassisk gaming-prestanda" så är det nog inte helt orimligt.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Undrar hur många (mindre datorkunniga) som förväntar sig blixtrande raytracingprestanda på AMD's kort då de har RX i namnet... Nu är det ju inte direkt därför Nvidia valt namnet RTX men då serien mer eller mindre är synonym till raytracing så...

Permalänk
Medlem

"en nypa salt" ?
Jag tror man får ta det med hela paketet salt, för det där listan ser ju ut som en våt dröm just nu. Jag tvivlar på att AMD skulle släppa korten så pass billigt om dom nu faktiskt presterar. Och det finns ju ingen chans att ÅF i sverige skulle sälja billigt heller. Är det dessutom problem med kapacitet på tillverkningen så. . .
Jag hoppas ju AMD äntligen får till det och kommer med i matchen igen, men hittills har vi blivit besvikna gång på gång på gång på.....

Permalänk
Medlem

"Anmärkningsvärt nog sägs toppmodellen Radeon RX 3080 prestera i linje med RTX 2070, men hamna hamnar på strax under 3 000 kronor inklusive moms. Detta kan jämföras med RTX 2070 som kostar ungefär det dubbla – 6 000 kronor inklusive moms."

Jag hoppas verkligen det är sant för priserna på toppkorten måste verkligen ned i pris. Det finns inte en chans att majoriteten av hobby-spelare har råd med kort som ligger ovanför 5-7000 kr. Nvidias 900-serie var helt brutal när den kom med 980ti korten upp mot 7000 kr och jag trodde väl i min själ att botten(toppen) var nådd. Men mycket vill ha mer och se nu vilka problem Nvidia dras med när majoriteten av spelare inte har råd å köpa deras överprisade kort. Vem tjänar på det? INGEN!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Har man inte lyckats komma ikapp på 7 år är det nog dags att lägga ner, AMD verkar inte vilja satsa, alla deras tidigare ”nya” arkitekturer har baserats på samma gamla arkitektur som inte hade någon chans för 7 år sedan, vad skulle skilja sig denna gången?
Jag har iaf tappat hoppet om AMD på grafiksidan, det är väl en 3-5 år kvar innan Nvidias designpatebt på kepler släpps och då kanske AMD kan komma med i matchen igen om man kopierat den och ändrar om lite grann. På samma sätt som man gjorde med Intels nyligen och lyckades komma ikapp på processorsidan. Men hur många är villiga att vänta 7-10 år på att de ska komma ikapp under något år för att sedan återgå till att vara hopplöst efter när konkurrenten gör om sin arkitektur helt och använder nya patent?
Cirka 10 procent har det visat sig, AMD kanske är nöjda med det men inte vi entusiaster som önskar prispress i toppsegmentet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Prestanda som 2070 till halva priset och med lägre tdp? En nypa salt, någon?

Skickades från m.sweclockers.com

En hel näve. Iaf ang pris.

Permalänk
Medlem

Saknar AMD när dom verkligen konkurrerade med NVIDIA om världens snabbaste grafikkort, första korten med DX11 och första korten på 28nm.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Vet inte hur många processorer dom beräknas sälja. Men konsolmarknaden är på över 100 miljoner konsoler. Så även denna marknad är gigantisk, och finns massor av pengar att hämta.
Så skulle inte nerprioritera detta.

Problemet med konsoler är att man inte tjänar många kronor per såld konsol, visst de kanske tjänar 10kr per såld enhet, en miljard sammanlagt.
Det räcker inte ens till att påbörja R&D föe någon ny arkitektur, vilket är vad AMD verkligen behöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Say what?
Så nära på dubblad prestanda är inte någon större skillnad? 🙄

50% på 3 generationer. Rätt kasst, förr hade du 300% på tre generationer. Varför lägga 50 procent på något som är marginellt bättre? 60 FPS istället för 40 är ju inget wow moment direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

60 FPS istället för 40 är ju inget wow moment direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ahm, jo.

Permalänk
Medlem

@Ryzer: Men eftersom varken PS5 och nya Xbox konsolen väntas släppas under 2019 så är det således inget problem att prioritera Ryzen 2 framför NaVi?

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

50% på 3 generationer. Rätt kasst, förr hade du 300% på tre generationer. Varför lägga 50 procent på något som är marginellt bättre? 60 FPS istället för 40 är ju inget wow moment direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är ju en dubblering av prestanda i så fall 100% på 3 generationer inte 50%. Säger inte att det är så, bara att det är så som procent fungerar