Permalänk
Medlem

vilken cpu är bäst

Har nu valt att bygga en nya dator och jag är osäker på vilken cpu som är bäst mellan Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB och Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB. Jag kommer vilja köra spel i 4k sen har jag också tänkt att streama. Sen undrar jag också om AMD's cpu är bättre än intels.

Permalänk

9700k är lite bättre i spel och 8700k är antagligen lite bättre för OBS skulle jag gissa. För spel är AMD's processorer inte normalt bättre rent prestandamässigt, men spelar du i 4k så blir det nästan ingen skillnad.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk

Hej, vad har du tänkt att streama?

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=QuUwLuQGPj4

Kort svar enligt mig, hitta en begagnad 8700k. Men spelar du på 4k så är det oftast GPUn flaskhalsen.
Om det var det enda CPUs i världen oavsett OC potential så är 9700k minimalt snabbare fram till 1440p och något snabbara om du streamar.

2700x faller bra på plats om du ska streama men är långsammare om du inte streamar (kanske spelar ingen roll vid 4k).
https://www.youtube.com/watch?v=rH-YvggIHvc

Personligen tycker jag att det är en väldigt frustrerande dilemma, köpa föregående generation top of the line för samma pengar som när det var ny eller nya generationens handikappade syskon till top of the line. Om du kan motivera att du kan köpa ett bättre grafikkort med en 2700x så kanske kan det vara värd det. Men det finns flera videos på youtube och artiklar om detta och de når inte alltid samma slutsats. Om du planerar att overclocka är en 8700k är lättare att delida och nå max OC med den kylningen du har tillgång till.

Permalänk
Avstängd

Skulle köra på en 2700x med snabb DDR4 (3200 Mhz CL14). Du kan ju sätta i nästa generations Ryzen CPUer i moderkortet sen om du behöver mer CPU kraft. Du vinner så lite på att köra Intel att det inte är värt det (speciellt när du behöver uppgradera moderkortet sen när nästa generation kommer).

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Jag kör spel i 4k men använder i5 8400 den räcker gott och väl eftersom jag ändå bara får runt 60fps i spel och har en 60hz skärm. Jag vet inte hur den är för att streama dock men den borde vara helt ok eftersom den har 6 kärnor

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört på en 2700x och ett bättre grafikkort. Kom ihåg att välja bra minnen då AMD:s proppar är känsliga på den punkten, även om det blivit bättre. Du får också ut rätt rejält mer prestanda med snabbare minnen.

AMD är också bättre på att använda samma plattform vilket betyder att det är mycket lättare att uppgradera i framtiden. Deras kommande processorer (Zen 2) kommer att använda samma sockel som 2700x.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

@RevovleIT: Assassin's creed, bf1 och andra lite mer krävande spel!

Permalänk
Medlem

@hipstergamer: Lutar nu mot 9700k och 2700x. Blir så kluven när jag kollar videos för alla säger så mycket olika saker haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schiizop:

Har nu valt att bygga en nya dator och jag är osäker på vilken cpu som är bäst mellan Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB och Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB. Jag kommer vilja köra spel i 4k sen har jag också tänkt att streama. Sen undrar jag också om AMD's cpu är bättre än intels.

I 4k kommer de flesta CPU'er att vara uttråkade i väntan på grafikkortet.
Även om 8700k och 9700K drar jämt i det mesta så skulle jag personligen valt den nyare plattformen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

Personligen tycker jag att det är en väldigt frustrerande dilemma, köpa föregående generation top of the line för samma pengar som när det var ny eller nya generationens handikappade syskon till top of the line.

Verkligen! Har suttit nu i 3 dagar och försökt hitta så mycket info som möjligt men är fortfarande lika kluven men jag tror det kommer bli en 9700k

Kan också tillägga att min budget är över 20k när det kommer till hela datorbygget så priserna spelar inte så stor roll, tar hellre en overkill cpu så jag slipper byta den inom 2-3 år (lazy).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Även om 8700k och 9700K drar jämt i det mesta så skulle jag personligen valt den nyare plattformen.

Nyare plattformen? Vilken är de? Förlåt om det är en dum fråga men är inte jätte kunnig när det kommer till just cpuer.. Den nyare är väll 9700k?

Permalänk
Medlem

@Schiizop: Jag löste det genom att jag köpte 9900k för typ 1000-1200 mer. Risken med 9900k är att det kommer a ny AMD serier senare i år och kanske eventuellt ett svar från intel med fler cores...
Man skulle kunna ta en 2700x och sedan byta till nya ryzen senare i år men det är oklart om alla moderkort kommer att stödja det, du får läsa på lite.

Permalänk
Medlem

8700k är det bästa valet anser jag. Då du har så liten procentuell förbättring jämfört med en i9.
Men skillnaden i priset är mycket större.
Vill man bar köpa dyrt köp i9. Vill man ha det som i vissa fall fiskar i9 an.. Kör du 8700k.
Byggt system med båda till en kund. Han tyckte skillnaden var marginell. Då med gtx 1080 Ti i båda systemen.

Skickades från m.sweclockers.com