Hjälp med Formler i excel? (Nybörjare)

Permalänk
Medlem

Hjälp med Formler i excel? (Nybörjare)

Tjena! var flera år sen jag gjorde ngt vettigt i excel, så tänkte bättra på kunskaperna!

tänkte börja med en enkel " XP calculator " ( ja, vet att det finns färdiga, men gör det för sakens skull )
För att sen lägga till mer information, bara för att göra det så krångligt som möjligt för mig själv

-Vad jag vill lära mig?
Använda excel på en lite högre nivå, då vi ofta använder den i olika rapporter osv på jobbet
( som jag så småningom ska ta över ) i kombination med powershell script osv osv

Vad jag har börjat med:

Har 2 Sheets:
sheet 1: Calculator ( Enbart visa det man egentligen vill se, no more, no less. )
Sheet 2: Data ( ja.. all data som inte behöver visas i onödan, göra det snyggt och prydligt i sheet 1 )

Sheet1: ska bara ha funktionen att man skriver in ett värde i cell A2: och den ska då matcha det med ett värde i
sheet2: Cellerna A1 - A99. När den hittat rätt ska den hämta data i hela den raden ( 4 kollumner med: Level, XP Diff, XP to next Level och Total XP ) så exempel:

Skriver in lvl 4.
Den matchar då kollumn A:5 i Sheet2 och ska då hämta data från A5, B5, C5, D5
För att sen fylla i detta i kollumn A2, B2, C2, D2 i sheet 1. ( då denna aldrig ändrar plats )

Hur går man tillväga? kan mest basformlerna, =SUM =AVERAGE osv osv...
All hjälp är välkommen

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

@Aphex: Tackar! var precis den jag tänkte på xD

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W