Problem att köra tyngre 1080p H264 filer på stationär PC- Går detta att lösa?

Permalänk
Medlem

Problem att köra tyngre 1080p H264 filer på stationär PC- Går detta att lösa?

Filerna är ca 4-16gig stora, det verkar som att det är H264 som ställer till det.
Jag använder vanligtvis Kodi och VLC men har försökt prova en massa andra media spelare samt googlat på problemet utan resultat.

Min hårdvara är följande;
Radeon program version; 16.2.1
Grafikkort: AMD Radeon 6870
Minnesstorlek: 1024
Huvudklocka: 915hz
Win version 8.1
System minne: 24gig
CPU typ: Intel R core i7cpu 950 3,07ghz
Minnestyp: GDDR5

Vad som händer när jag försöker köra dessa filer är att de flyter i 3-5 sekunder sen fryser dem i ca 10-20 sekunder alternativt övergår till nån grönfärg eller extremt pixelhet.
Dom få sekunder som filerna går så är bilden suberb.
Jag kan inte säga att jag är nån expert på alla dessa inställningar eller lyckas utesluta om hårdvaran är för gammal.

Råd motages för att få bukt med detta.
Jag har provat att köra samma filer både på min LCD monitor, min proj och min surfplätta(billig sak) med samma resultat.

Andra mindre filer som tex X264 funkar perfekt.

Några råd?

Permalänk

Har du testat MPC-HC med madvr? Det tenderar att dela upp arbetet mellan CPU och GPU bättre än t.ex VLC.

https://mpc-hc.org/
http://madvr.com/

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

Hade en gång i tiden problem med att spela upp film på en gammal laptop, med VLC klarade den knappt filmer på 720p, testade då MPC-HC och då funkade tom 1080p utan problem.
MPC-BE kör jag med numera om jag inte kör Kodi (vilket jag gör på ett antal Raspberry Pi som klarar h264 1080p på storlekar uppåt 30-35GB utan problem).

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

MPHC är ett bra alternativ till en spelare. Har för mig att när mina mediaspelare hade problem att spela upp vissa filer installerade jag en codec som heter CCCP.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

@Drickz: Ska inte behövas med MPC-HC eller MPC-BE, man kan installera MadVR om man behöver vissa filter, inget annat, det brukar bara ställa till det.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Hade en gång i tiden problem med att spela upp film på en gammal laptop, med VLC klarade den knappt filmer på 720p, testade då MPC-HC och då funkade tom 1080p utan problem.
MPC-BE kör jag med numera om jag inte kör Kodi (vilket jag gör på ett antal Raspberry Pi som klarar h264 1080p på storlekar uppåt 30-35GB utan problem).

Varför funkar det då inte på Kodi för mig??
Vilka inställningar skall jag ha på Kodi? (Kör på svenskt språk i det om nån kan guida mig)

Permalänk
Medlem

Måste ju finas många med htpc med svar på dessa frågor?
Går det att köra stora filer, det finns ju filer uppåt 40-50gig, är det min hårdvara som är för gammal?

Permalänk
Medlem

Jag kör halvdussinet Raspberry Pi med LibreELEC på de flesta.

Asus Tinkerboard S med LibreELEC

En HTPC med:
Silverstone Sugo SG05W Vit
Asus H110I-Plus
Intel Pentium G4560
Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB
WD Blue 250 GB
MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB
BeQuiet SFX 400W
med Win 10 Pro och Kodi 18 (och MPC-BE).
kostar under 5000 kr.

En HTPC med
Chieftec IX-01B (Svart)
ASRock J3160DC-ITX
8GB RAM
60GB SSD med LibreELEC
kostar under 3000 kr

ingen av dom har problem att spela upp okomprimerad BD på uppåt 50GB
som jag spelar upp från central lagring på mitt nätverk.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Jag kör halvdussinet Raspberry Pi med LibreELEC på de flesta.

Asus Tinkerboard S med LibreELEC

En HTPC med:
Silverstone Sugo SG05W Vit
Asus H110I-Plus
Intel Pentium G4560
Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB
WD Blue 250 GB
MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB
BeQuiet SFX 400W
med Win 10 Pro och Kodi 18 (och MPC-BE).
kostar under 5000 kr.

En HTPC med
Chieftec IX-01B (Svart)
ASRock J3160DC-ITX
8GB RAM
60GB SSD med LibreELEC
kostar under 3000 kr

ingen av dom har problem att spela upp okomprimerad BD på uppåt 50GB
som jag spelar upp från central lagring på mitt nätverk.

Låter jättebra men varför funkar det då inte på min stationära?

Permalänk
Medlem

Kör du filerna över nätverk eller lokalt, hur mycket annat skit är igång på datorn samtidigt, har du några codecpack installerade, mm, mm? Vi kan bara gissa när vi inte har tillräckligt med info.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@MatteN:

Jag kör över nätverk MEN har testat att köra dom lokalt också och får samma resultat.

Jag har inte installerat några codecpack, behöver jag det?
Som sagt, kör med nyaste VLC och nyaste Kodi utan några ändringar på inställningar

Permalänk
Medlem

Win 7, Win 10, hur många processer igång? Temperatur på CPU, GPU? Testat att avinstallera VLC och starta om datorn och testat med MPC-BE eller MPC-HC?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@MatteN:

Kolla första posten, där har jag skrivit min hårdvara.

Temperaturer är OK, japp testat avinstallera VLC men har ju samma problem med Kodi.
Har provat både MPC-BE och MPC-HC

Permalänk
Medlem

Kör du filerna via nätverk? Låter som överföringshastighet är ett problem.

Och en liten FYI. X264 är en encoder som producerar h264-filer. Det är alltså inte två olika codecs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr nick:

Filerna är ca 4-16gig stora, det verkar som att det är H264 som ställer till det.
Jag använder vanligtvis Kodi och VLC men har försökt prova en massa andra media spelare samt googlat på problemet utan resultat.

Min hårdvara är följande;
Radeon program version; 16.2.1
Grafikkort: AMD Radeon 6870

Några råd?

Osäker på det grafikkortet stödjer DVXA men testa att slå på det annars. Gör att min simpla mediadator klarar allt som jag testat hitils.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Som redan sagts. Bygg en multimediaserver i stället. En Raspberry för 400kr, klarar med lätthet att spela av full HD, tack vare ett grafikkort dit mycket av exekveringen flyttat. CPUn går på tomgång!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Som redan sagts. Bygg en multimediaserver i stället. En Raspberry för 400kr, klarar med lätthet att spela av full HD, tack vare ett grafikkort dit mycket av exekveringen flyttat. CPUn går på tomgång!

Skickades från m.sweclockers.com

Idag har jag en nasdisk med film som går med trådat nätverk dit det skall spelas upp, tycker ju det borde vara hastighet nog?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Kör du filerna via nätverk? Låter som överföringshastighet är ett problem.

Och en liten FYI. X264 är en encoder som producerar h264-filer. Det är alltså inte två olika codecs.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag kör vanligtvis över nätverk, trådat från min NAS men jag har ju även testat att lägga filerna lokalt på datan där jag försöker spela upp dem, ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Osäker på det grafikkortet stödjer DVXA men testa att slå på det annars. Gör att min simpla mediadator klarar allt som jag testat hitils.

https://i.imgur.com/kvX8ncf.png

Testade detta men det gjorde ingen skillnad.

Vill ju helst använda Kodi,