Electronic Arts: "Battlefield V sålde en miljon färre exemplar än väntat"

Permalänk
Inaktiv

@Xinpei:

Jag tycker det är konstigt, rätt som det är ska företaget börja syssla med moral istället för att tjäna pengar.

Om dom håller sig till en ideologi, så kan man ju börja undra vad agendan är.

Och hur specificeras Allas lika värde i ett spel och varför måste det uppnås?
Hur specificeras diskriminering, gäller det också upplevd diskriminering, hur ska man isåfall komma rätta med det?
Vad innebär rasism i ett spel och varför är det ett problem?, är det också upplevd rasism?

Ska vi uppnå detta med att alla ser ut som The Simpsons så ingen upplever att man skjuter mer på vita än svarta t.ex?
Men att göra alla gula kanske inte räcker, att folk ser olika ut i spelet kan ju då upplevas som ojämlikt, så alla liknar legogubbar till slut för att inte stöta sig mot någon?

Vart går gränsen för att göra spelet så jämlikt som möjligt utan att någon känner sig diskriminerad osv. Det är i princip omöjligt att uppnå, så denna ideologi som du säger att dom har, har redan förstört sig själv.

Permalänk
Skrivet av arn63:

@LinusNeuman: Får hålla med lite grann vad "Homer" påstår vad det gäller fuskande. Har man 81/0 eller 57/2 antingen är man väldigt bra eller så står det inte riktigt rätt till. Och tyvärr så har jag märkt av det lite på BFV oxå.

Nu till det jag egentligen ville fråga dig om du sitter som spelutvecklare.. I BFV så har jag märkt att det inte finns något som balanserar lagen om det rusar iväg helt åt skogen för det ena laget.Det blir inte särkilt kul om man hela tiden "tvingas" tillbaka. finns väl inget härligare att köra en match och det är jämt till sista man nästan..
Förövrigt så har jag bara lovord att ösa över BF serien!

Om jag minns rätt så togs balanseringen bort tillsammans med "switch team"-knappen för att låta matchmaking-systemet skapa de bästa lagen och bästa förutsättningarna för att populera en server.
Problemet med det är att matchmakingen i sig inte tar hänsyn till player level, eller rang om det nu hade funnits. Det är väldigt många förbättringar i matchmakingen jämfört med BF1 som inte ens tog hänsyn till ping i vissa omständigheter.
Kan inte svara på om det arbetas på, men om man frågar mig så är det lättare att se till att de som matchmakas in i en server redan är sorterade per level/rang, istället för att ha balansering.
Om det är svårt eller inte vet jag inte, men jag vet att matchmaking är otroligt mer avancerat än vad man kan tro faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Systembolagets reklam har en uppgift att informera folk. Om sedan folk ändå väljer att gå och köpa sprit är tyvärr inte något de kan göra något åt utan där gör man allt för att se till att försäljningen sker med rimlig reson.

Och du överdriver något enormt. Att kalla ett spel som sålt i 7 miljoner exemplar som "flopp" går ju inte. Att man inte når sina mål betyder inte att det är en flopp. Det betyder bara att det inte sålde så bra som de velat.. vilket kan tyda på två saker. Antingen dåligt attraktionsvärde (vilket det uppenbarligen inte är eftersom det sålde i ovan nämnda exemplar) eller pga. för högt satta mål. Att kalla det en PK-triad är bara infantilt.

Uppenbart kan du inte det eftersom du verkar lägga enormt fokus på just det uppfattade politiska i spelet.

Flopp var kanske att ta i men det går nog inte att bortse ifrån att man både misslyckats med BFV och antagligen gjort skada på BF varumärket. Vi kan båda låtsas som att det inte varit en massa kontroverser kring den vinkel som från början målades upp (och det som Söderlund sa innan han fick sparken och man bytte riktning) men så är det ju inte riktigt. Hade man gjort vad man borde, alltså låtit spelet utspela sig i framtiden istället, hade man inte behövt göra drastiska förändringar i historien. Med politik menar jag förstås även det som kanske inte nödvändigtvis syns i spelet.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Flopp var kanske att ta i men det går nog inte att bortse ifrån att man både misslyckats med BFV och antagligen gjort skada på BF varumärket. Vi kan båda låtsas som att det inte varit en massa kontroverser kring den vinkel som från början målades upp (och det som Söderlund sa innan han fick sparken och man bytte riktning) men så är det ju inte riktigt. Hade man gjort vad man borde, alltså låtit spelet utspela sig i framtiden istället, hade man inte behövt göra drastiska förändringar i historien. Med politik menar jag förstås även det som kanske inte nödvändigtvis syns i spelet.

Tycker inte att man borde låtit det utspela sig i framtiden och göra serien ännu mer långtråkig utan jag anser att man gjorde ett korrekt val att gå tillbaka till WW2. Man kan ha åsikter om val i design och story men själva eran har jag inga problem med. Och ännu en gång.. hur har man misslyckats med ett spel som säljer 7 miljoner exemplar? Då menar jag att du verkar föra fram dina åsikter som något objektivt.

Skrivet av anon190792:

@Xinpei:

Jag tycker det är konstigt, rätt som det är ska företaget börja syssla med moral istället för att tjäna pengar.

Om dom håller sig till en ideologi, så kan man ju börja undra vad agendan är.

Och hur specificeras Allas lika värde i ett spel och varför måste det uppnås?
Hur specificeras diskriminering, gäller det också upplevd diskriminering, hur ska man isåfall komma rätta med det?
Vad innebär rasism i ett spel och varför är det ett problem?, är det också upplevd rasism?

Ska vi uppnå detta med att alla ser ut som The Simpsons så ingen upplever att man skjuter mer på vita än svarta t.ex?
Men att göra alla gula kanske inte räcker, att folk ser olika ut i spelet kan ju då upplevas som ojämlikt, så alla liknar legogubbar till slut för att inte stöta sig mot någon?

Vart går gränsen för att göra spelet så jämlikt som möjligt utan att någon känner sig diskriminerad osv. Det är i princip omöjligt att uppnå, så denna ideologi som du säger att dom har, har redan förstört sig själv.

Så man ska alltså skippa all form av moral för att satsa på att tjäna pengar? Låter ju produktivt. Sedan verkar du helt missat min poäng. Jag utgick från hur företags policy är generellt.. inte hur de är i spel.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv

@Xinpei: Ok. nu är det ju hur BF5 utvecklades och deras ställningstagande till utvecklingen. Det är utifrån ett ideologisk perspektiv dom hade i tanken tydligen.

Vad företaget har för personalpolicy är ju inte direkt relevant i detta, då slutresultatet och dess försäljning diskuteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Och du överdriver något enormt. Att kalla ett spel som sålt i 7 miljoner exemplar som "flopp" går ju inte. Att man inte når sina mål betyder inte att det är en flopp. Det betyder bara att det inte sålde så bra som de velat.. vilket kan tyda på två saker. Antingen dåligt attraktionsvärde (vilket det uppenbarligen inte är eftersom det sålde i ovan nämnda exemplar) eller pga. för högt satta mål. Att kalla det en PK-triad är bara infantilt.

Den informationen jag kan hitta sålde BF1 ca 15 miljoner kopior. I förhållande till BF1 och förväntningarna som fanns så är BF5 en flopp och inget annat.
Att BF5 sålde en miljon mindre än förväntat är en lögn utan dess like, målet var garanterat över 15 miljoner.
Förhoppningen "Målet" har alltid varit att dra ner byxorna på Call of duty allt annat är en lögn, är dock inte ett satt mål.

BF5 är en flopp och allt annat är en lögn från EA.
Har ett par tusen timmar i BF-serien och jag tröttnade efter ett par timmar i BF5 betan.
Hoppas ryktet stämmer att de jobbade på två BF-spel, för BF5 kommer jag aldrig att köpa.
Skiter fullständigt I PK-tjafset, BF5 är ett dåligt spel som dödade sin egna hype med PK-tjafs och fick betala för det. Plus historiens sämsta trailer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Den informationen jag kan hitta sålde BF1 ca 15 miljoner kopior. I förhållande till BF1 och förväntningarna som fanns så är BF5 en flopp och inget annat.
Att BF5 sålde en miljon mindre än förväntat är en lögn utan dess like, målet var garanterat över 15 miljoner.
Förhoppningen "Målet" har alltid varit att dra ner byxorna på Call of duty allt annat är en lögn, är dock inte ett satt mål.

BF5 är en flopp och allt annat är en lögn från EA.
Har ett par tusen timmar i BF-serien och jag tröttnade efter ett par timmar i BF5 betan.
Hoppas ryktet stämmer att de jobbade på två BF-spel, för BF5 kommer jag aldrig att köpa.
Skiter fullständigt I PK-tjafset, BF5 är ett dåligt spel som dödade sin egna hype med PK-tjafs och fick betala för det. Plus historiens sämsta trailer.

Vi säger så.

Skrivet av anon190792:

@Xinpei: Ok. nu är det ju hur BF5 utvecklades och deras ställningstagande till utvecklingen. Det är utifrån ett ideologisk perspektiv dom hade i tanken tydligen.

Vad företaget har för personalpolicy är ju inte direkt relevant i detta, då slutresultatet och dess försäljning diskuteras.

Jaså? Var jag har läst så var det ett marknadsperspektiv man gjorde detta utifrån. Man ville locka till sig framförallt kvinnliga spelare.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Jaså? Var jag har läst så var det ett marknadsperspektiv man gjorde detta utifrån. Man ville locka till sig framförallt kvinnliga spelare.

Jag hänger inte med dig. Du säger att det inte är produktivt att fokusera på att tjäna pengar. Men samtidigt så har du läst att dom gjorde detta ur ett marknadsperspektiv (vilket är självklart), så dom kunde få en större kundbas förmodligen och tjäna mer pengar. vilket enligt dig inte är produktivt?
Och sen att dom ska ha en "policy utåt som är stark politisk", tolkar jag det som att spelen ska ha en politisk hållning. Vilket dom visade i BF5 och kan vara en bidragande del till lägre försäljning till tror jag.

Men men, jag lämnar detta.

Permalänk
Inaktiv

BF1 var ju något oväntat, och... hade typ spelhistoriens bästa trailer (samtidigt som största konkurrenten hade spelhistoriens sämsta trailer). Skulle snarare säga att den turen kommer inte två gånger. BFV som spel är bättre tycker jag och jag har lagt ner mer tid, men... det är något enformigt. Kanske ska man tröttna för att köpa deras Origin Access? Foliehatt på.

Men Anthem kommer vara vadå? Destiny Division-ish. Apex Legends är vadå? Fortnite Pubg Scifi? De satsar lite för mycket på squad-baserade shooters och konkurrerar om samma spelare.

Permalänk

Btw, det verkar som en hel del kanske inte är så missnöjde med själva spelet utan mer är missnöjda pga hur det marknadsförts och pga _trailers_ (?).

Kan nån lista de trailers som gjort er så förbannade? tex på Youtube
(ärlig fråga, känner att jag missat detta)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ian_Superfly:

Kan nån lista de trailers som gjort er så förbannade? ...

Första trailern visade huvudsakligen (vad som ska föreställa) en norsk motståndskvinna med underarmsprotes i full strid.
Många retade sig på detta.
Den riktiga karusellen startade när EA/Dice inte bemötte kritiken på ett bra sätt.

Permalänk
Skrivet av Olle P:

Första trailern visade huvudsakligen (vad som ska föreställa) en norsk motståndskvinna med underarmsprotes i full strid.
Många retade sig på detta.
Den riktiga karusellen startade när EA/Dice inte bemötte kritiken på ett bra sätt.

Nu är det visserligen på 70-80talet jag gick i skolan och läste om motståndsrörelsen i Norge men nog var det med kvinnor i den?
Det var ju även med kvinnor i Danska motståndsrörelsen. Jag hade tidigare en halvdansk flickvän som brukade skryta över att hennes farmor hade varit med i motståndsrörelsen.

Vad gjorde EA/Dice då när de inte bemötte kritiken på ett bra sätt?

Btw, inga som stör sig på pirater med träben i Pirates och nyare piratspel? (ang protes) ;-p

P.S, Googlade lite och hittade bl.a. denna https://www.aauw.org/2013/05/08/norwegian-resistance-fighter/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ian_Superfly:

Nu är det visserligen på 70-80talet jag gick i skolan och läste om motståndsrörelsen i Norge men nog var det med kvinnor i den?
Det var ju även med kvinnor i Danska motståndsrörelsen. Jag hade tidigare en halvdansk flickvän som brukade skryta över att hennes farmor hade varit med i motståndsrörelsen.

Vad gjorde EA/Dice då när de inte bemötte kritiken på ett bra sätt?

Btw, inga som stör sig på pirater med träben i Pirates och nyare piratspel? (ang protes) ;-p

P.S, Googlade lite och hittade bl.a. denna https://www.aauw.org/2013/05/08/norwegian-resistance-fighter/

Det är så klart deras hyckleri folk tröttnar på.
De värderar propaganda mer än att göra bra spel och kom med ett uttalande att folk som inte gillade vad de gjorde inte skulle köpa spelet.

Permalänk
Medlem

Det går bara att skratta för det måste svida rejält.

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

Det är så klart deras hyckleri folk tröttnar på.
De värderar propaganda mer än att göra bra spel och kom med ett uttalande att folk som inte gillade vad de gjorde inte skulle köpa spelet.

Var finner du att "propaganda" givit ett dåligt spel? Blir spelet sämre för att vissa karaktärer inte har k*k mellan benen? Har du i någon fight haft en sämre spelupplevelse pga detta?

Permalänk
Medlem

Red Dead Redemption 2 är ju ett totalt annorlunda spel jämfört med Battlefield V. Inte riktigt samma målgrupp alltså.

Kanske kan bero på att Battlefield V inte är ett så bra spel? Samt att det kanske blivit lite urvattnat?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ian_Superfly:

Var finner du att "propaganda" givit ett dåligt spel? Blir spelet sämre för att vissa karaktärer inte har k*k mellan benen? Har du i någon fight haft en sämre spelupplevelse pga detta?

Kanske de extremt rasistiska siffrorna som speglar verkligheten...

Även om inte spelet är dåligt så tappar de ett stort antal kunder genom att göra vad de gör vilket i sin tur leder till att nästkommande bf-kopia kommer bli ännu sämre.

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

Kanske de extremt rasistiska siffrorna som speglar verkligheten...

Även om inte spelet är dåligt så tappar de ett stort antal kunder genom att göra vad de gör vilket i sin tur leder till att nästkommande bf-kopia kommer bli ännu sämre.

?

Permalänk
Medlem

De skulle haft fler feministiska veganer i första trailern, då hade det löst sig. Och så en slogan. "If you don't buy this game you are racist". Det hade varit nåt. Kanske ett partnerskap med Gilette kan lyfta försäljningen? Tillsammans kan de utforska toxisk maskulinitet bland fallskärmshopparna. Pansarvagnsbesättningarna var ju erkänt kvinnofientliga, bara där finns det material till ett phett DLC.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av dlq84:

Nästa gång kanske de kan försöka utveckla spelet för gamers istället för aktivism-gaming-pressen.

Så jäääävla rätt!!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Kanske de extremt rasistiska siffrorna som speglar verkligheten...

Även om inte spelet är dåligt så tappar de ett stort antal kunder genom att göra vad de gör vilket i sin tur leder till att nästkommande bf-kopia kommer bli ännu sämre.

Det var ett intressant påstående. Har du belägg för hur många som valt att inte köpa spelet pga. "Propaganda" kontra folk som bara är less på serien i stort? För skulle jag spekulera så tror jag att en enormt stor majoritet inte bryr sig om det är en kvinna eller man i spelet.. de är bara less på BF-serien.

Sedan "de mest rasistiska siffrorna"? Vad babblar du om egentligen?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Försäljningen är ändå bättre än det hade varit om den högljudda minioriteten fick som de ville.

Den högljudda minioriteten är de som spelar flera hundra timmar, varje dag, flera veckor i sträck - för att sedan klaga på allting.

Om spelet va så jävla kasst som många säger hade det varit storskriverier om det. Personligen så har jag bara hört gott om det. Från människor med liv, familj, jobb och andra hobbies.

När man själv va 16 och gick i skolan, och kunde spela 17h om dagen, då var det kul, visst, men fatta att det är en bråkdel av alla som spelar.

tl:dr sluta klaga ingen lyssnar på eran icke konstruktiva kritik

DICE lyssnade inte heller och det gick som det gick.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ian_Superfly:

... motståndsrörelsen i Norge men nog var det med kvinnor i den?
Vad gjorde EA/Dice då när de inte bemötte kritiken på ett bra sätt?

I trailern framgick det inte att det handlade om motståndsrörelsen. Intrycket var att spelet skulle innehålla en stor andel kvinnor, vilket historiskt är helt befängt på i princip alla fronter och detta retade upp många betraktare.

Responsen från Dice var att hävda att "kvinnor förekom visst i stridande förband" utan att heller här hänvisa till motståndsrörelsen.
I stället var kommentaren från Dice att de som klagade var kvinnofientliga.
Inte förrän senare framkom att de valt att (i trailern) använda en kvinna i ett realistiskt sammanhang, men då var det redan för sent att stoppa de upprörda känslorna.

Som inte direkt ovanligt kan man konstatera att trailern inte ger en helt rättvisande bild av produkten som marknadsförs...

(Själv gillar jag inte Battlefield-serien och har inte spelat mer än någon demo sedan BFV (dvs Battlefield Vietnam). Kan därför inte ge konkreta exempel på hur det är i BF5.)

Permalänk
Medlem

Dice (eller snarare, killen på Dice som senare fick sparken sa upp sig) sa inte bara att folk som ifrågasatte att det förekom kvinnor i stridande förband (vilket det inte gjorde, med undantag av lite partisaner, ryska förband och motståndsrörelser) var kvinnofientliga, utan även att de skulle utbilda sig, och avslutade med ett "gillar ni inte det så köp inte det" - något som har blivit lite av en meme i BF-sammanhang för att illustrera allt som är fel med BF:V.

Dice hade kunnat skriva en bok kallad "101 - hur man inte ska sköta en spellansering" på helt egen hand.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Det var ett intressant påstående. Har du belägg för hur många som valt att inte köpa spelet pga. "Propaganda" kontra folk som bara är less på serien i stort? För skulle jag spekulera så tror jag att en enormt stor majoritet inte bryr sig om det är en kvinna eller man i spelet.. de är bara less på BF-serien.

Sedan "de mest rasistiska siffrorna"? Vad babblar du om egentligen?

Klart majoriteten inte bryr sig om det är en kvinna eller man men när de kommer med ett uttalande som i princip säger att deras propaganda är viktigare än deras kunder så vaknar folk upp.

Hade man ägnat sig åt att göra bra spel i första han kanske inte folk ens tröttnat på BF-serien..

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Klart majoriteten inte bryr sig om det är en kvinna eller man men när de kommer med ett uttalande som i princip säger att deras propaganda är viktigare än deras kunder så vaknar folk upp.

Hade man ägnat sig åt att göra bra spel i första han kanske inte folk ens tröttnat på BF-serien..

Börjar ana att du inte vet vad propaganda är för något.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |