Gammal LapPower laptop

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av manse N535:

Jag kanske varit otydlig, man startar från början från cd och sen vill den ha en startdiskett men som jag sagt är redan allt det gjort. Det är drivrutiner jag saknar. Det jag kommer behöva göra är att antingen lista ut specsen eller på nått sätt kunna använda drivrutinerna från den gamla hårddsiken(intallerade på en ny för den gamla lät dåligt)

Skickades från m.sweclockers.com

Om den gamla disken bara låter illa så starta med den och läs ut vad du har för hårdvara eller så provar du som sagt via en livelinux för det är ett bra verktyg för just såna här situationer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av manse N535:

Jag kanske varit otydlig, man startar från början från cd och sen vill den ha en startdiskett men som jag sagt är redan allt det gjort. Det är drivrutiner jag saknar. Det jag kommer behöva göra är att antingen lista ut specsen eller på nått sätt kunna använda drivrutinerna från den gamla hårddsiken(intallerade på en ny för den gamla lät dåligt)

Skickades från m.sweclockers.com

Är det inte så att du kommit till steget där W98-setupen vill skapa en bootdisk för eventuellt senare bruk då? Det kan du isf bara skippa. På den första frågan om det vill jag minnas att man måste svara ja, alternativet är att avbryta setupen, men när den sen väl vill skriva disketten kan du svara nej, och fortsätta installationen.

Om jag minns det rätt, så var komponenterna i de där gamla Lap Power-häckarna så standard laptopkomponenter blir, vilket förstås är trevligt. Har du en fungerande W98-installation kan du få rätt på device IDs med Unknown Devices, därifrån är det en fråga om att helt enkelt googla loss på de ID du fått fram, så kommer du med stor sannolikhet hitta drivers till allt.

En annan variant är att boota valfri Linuxdist från USB eller CD (går bra med vad som helst du kan få ett skal på typ) och använda kommandona lspci och dmidecode för att få fram device IDs och annan hårdvaruinfo. Kör också lsusb just in case. Inte för att jag tror att nåt är inkopplat på USB-bussen på en så gammal maskin, men ändå. Utöver det finns det också mer pedagogiskt upplagda program typ hwinfo och hwbrowser du kan använda, men tveksam till att de skulle finnas med som default på installationsmedia/livemedia.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!