Knarrande ljud från nytt RTX 2080

Permalänk
Medlem

Knarrande ljud från nytt RTX 2080

Hej,

Fick tag i ett nytt grafikkort (Asus GeForce RTX 2080 Dual HDMI 3xDP 8GB) för ca. 2 månader sen och nu har det börjat knarra (se video). Verkar vara i samband med att fläktarna snurrar på lågt varv, det slutar helt enkelt när jag stoppar dem.

Någon som har någon aning om det är vanligt?

Permalänk
Skrivet av qubiic:

Hej,

Fick tag i ett nytt grafikkort (Asus GeForce RTX 2080 Dual HDMI 3xDP 8GB) för ca. 2 månader sen och nu har det börjat knarra (se video). Verkar vara i samband med att fläktarna snurrar på lågt varv, det slutar helt enkelt när jag stoppar dem.

Någon som har någon aning om det är vanligt?

Fler som har samma fel
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1538053-asus-rtx-2080-...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av qubiic:

Någon som har någon aning om det är vanligt?

Jag stod i valet o kvalet mellan ett asus och ett gigabyte rtx 2080 kort för ca 1 månad sen, hadde läst om problemen endel har med asus korten så valde därför gigbyte (windforce). Tyvärr är det samma skit... Tog dock ett tag innan jag märkte det, för fenomenet kommer bara vid en viss belastning, (inte vid idle i win, då är fläktarna stilla, och spelar man ett nytt spel så snurrar dom fortare.. ) men råkade sitta med lite grejjor igång, såg att gpu belastning låg på ca 30%, o då höll det på hela tiden... extremt störande. Fick dra hem ett sådant där tweak-program för gfx'en och öka på fläkten, gillar dock inte skiten, vill inte ha sådan mjukvara igång och antar man måste ha det igång för att köra med ändrad fläktprofil? eller går det spara i gfx kortets minne typ?...

Permalänk
Medlem

@Bokomu: Gör dig själv en tjänst och ta bort fläktarna och ersätt med två 120mm.
Du får ett väldigt tyst och svalt kort.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.