Permalänk
Inaktiv

Datorer för välgörenhet-tråden

Friends,

Är det inte dags igen?

Under de senaste 4 åren har jag i olika omgångar kört välgörenhetsprojekt här på Sweclockers tillsammans med olika sponsorer. Tanken var att bygga datorer och ge dem till någon som av olika anledningar inte kan införskaffa en själv. Det kan vara att de inte har råd, möjlighet eller kunskapen till att bygga en egen gamingdator. Projektet har varit väldigt givande och jag har sett många glada tjejer och killar som äntligen kunde få sin egen gamingdator. Om ni vill kika på hur det gått till vid tidigare projekt så hittar ni dessa här.

Varför har jag gjort det här?
Jo, när jag var liten så köpte min storebror en dator. Han märkte väl ganska tidigt att så fort jag var besök så satt jag klistrad framför skärmen. Till sist så beslutande han sig för att ge bort hela kittet till mig. Mitt största intresse föddes och jag har sedan dess har jag suttit kvar där och knackat på tangentbordet. Det gjorde att jag istället för att vara ute och hitta på massa skit så satt jag hemma och spelade, programmerade och designade. Min mamma kanske tackar honom mer än vad jag gör Brorsan och hans givmildhet blev helt enkelt inspirationen till detta projekt. Jag har själv inga småsyskon så det här blev mitt sätt att ge tillbaka.

Jag har nu dock bestämt mig för att flytta projektet från mig själv till något som vi på forumet istället gör tillsammans. Sponsorer får fortfarande givetvis närvara om de känner att det ger dem något, men framförallt vill jag att vi som gemenskap bygger något tillsammans för varandra.

Har någon några förslag eller tankar så tar jag gärna emot. Planen är som sagt att jag ska försöka förflytta detta från något som några enskilda gör en gång per år, till något som vi gör tillsammans - hela tiden.

Hur ska detta gå tillväga?
Jag har några förslag, men innan jag lägger fram detta så är jag nyfiken på hur ni ser på frågan.

Till mods: Osäker på vilken forumdel detta ska läggas i så ni får gärna sortera.

Permalänk
Medlem

Grym är du!

Jag ställer gärna upp i den mån jag kan.

Go sweclockers!

Permalänk
Inaktiv

@WorriedElk: Tack, du är väldigt välkommen att bidra!

I brist på vidare tankar i tråden så har jag formulerat lite idéer nedan.
Men återigen, om ni tycker annorlunda så hojta till. Vill gärna att detta blir något som vi gör tillsammans framöver.

Hur ska detta gå tillväga?

Meet & Geek & Build?
Ett förslag är att vi i samband med olika nätverksträffar utser en person som ansvarar för bygget för respektive ort. Man anmäler sig i tråden som intresserad av att samordna bygget och Jacob/gänget påminner alla om att ta med sig grejer till mötestillfället. Varje person som är med och bidrar till projektet taggas i en bygglogg som varje ansvarig har hand om. Projektet diskuteras i förhand i tråden så att vi kan ha en burk på pappret innan medlemmar tar med sig prylar. På så vis har vi koll på att vi bara samlar in det som behövs till varje bygge. Om det blir stort intresse så är det fritt av ansvarig att dela upp på fler burkar om så önskas.
Insamling på distans? Såhär har jag gjort tidigare. Medlemmar och sponsorer skickar produkter till ansvarig för ett bygge och den personen ser till att slutresultatet hamnar hos en behövande. Varje person som är med och bidrar till projektet taggas i en bygglogg som varje ansvarig har hand om.

Vad vi inte bör göra?
Sälja prylar för att skänka pengar. Det finns väldigt många organisationer som är bra mycket duktigare på detta än vad vi är som community. Om du hellre vill skänka pengar till ett välgörande ändamål så tycker jag att du ska göra det. Det här projektet är snarare för att vi tillsammans ska kunna ge något tillbaka till någon som brinner för samma intresse som vi själva. En annan aspekt är också risken för att folk är oärliga. Jag tror dock inte det kommer vara ett stort problem, men som grundregel är det bra för att projektet ska kunna leva vidare i våra (medlemmarnas) händer utan någon form av byråkrati.

Hur får vi tag i dem som behöver en dator?
Jag har lagt upp skänkesannonser här på forumet för att få en så rättvis process som möjligt. I annonsen har jag önskat att folk får skicka PM med sina nomineringar. En del motsatte sig kring denna metod, men vi får komma ihåg att det är ofta väldigt känslig information som människor delar med sig av. Efter att jag fått in ett par kandidater som är lämpliga har jag rent av kört en lottning för att det ska vara så rättvist som möjligt. Personerna i fråga har fått välja att närvara på bild eller inte. Inga personuppgifter har publicerats om så inte har önskats. Om datorn gått till en organisation eller kyrka exempelvis så har detta publicerats. Ett bra sätt att få kontroll på processen är också att de som skänker prylar till datorn också är de som tillsammans bestämmer vart just den datorn ska gå.

Hur håller vi koll på vem som är ärlig eller inte?
Vi har en ganska lång tradition av att hålla på koll på varandra i olika omdömestrådar. Ett system som jag tycker funkar bra idag. Ett naturligt steg kanske kan vara att vi använder badge-systemet om Swec hakar på projektet? De får hoppa in och säga vad som är möjligt eller ej men jag tänker mig att du kan få texten ”Välgörare” eller ”Geekshjälpen” uppe vid profilen om du varit med i projekten.

Varför inte ha en organisation eller lite större ambitioner?
För mig är det viktigt att detta inte blir något som ”någon annan” gör, utan att vi gör detta tillsammans. Allt sker i forumet och på träffar. Jag vill inte heller börja för stort. Jag har många idéer och ambitioner så att detta skulle bli en heltidstjänst, men jag vill att det ska vara roligt också. Det ska vara något vi vill göra och inget jobb. Det ger också en stor möjlighet att lära känna fler på forumet.

Vad är det för typ av datorer vi bygger?
En gammal dator är bättre än ingen dator alls. Med det sagt så det inte samma målgrupp för alla sorters datorer. Jag tycker därför det är viktigt att du som initiativtagare anger vad du vill att datorn ska åstadkomma. Är det en dator till morfar för att surfa? Jättebra. Eller är det en dator till lillebrorsan som ska spela nyare spel? Upp till dig.

Kan vi skänka pengar till spel?
Jag ser hellre att vi skänker spelnycklar. Detta så att personen som skänker till någon ansvarig också kan få bekräftelse att spelen gått till rätt person (med exempelvis en skärmdump) vid installation. Spel behövs alltid, men jag tror som sagt det är klokt om vi håller pengar borta från projektet.

Hoppas dessa tankar får igång lite snack

Allt gott / Jesper