Google släpper webbläsartillägg som varnar för läckta lösenord

Permalänk
Melding Plague

Google släpper webbläsartillägg som varnar för läckta lösenord

För att hjälpa användare skydda sig på webben släpper Google ett tillägg till Chrome, som varnar om användarnamn och lösenord finns i en databas med läckta uppgifter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ge ALDRIG ut ditt lösenord.
Inte ens till Google!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Positivt överraskad, bra jobbat!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

Ge ALDRIG ut ditt lösenord.
Inte ens till Google!

Inte ens till Google!
*Och absolut inte till Google!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite inspiration av Mozillas API med "Have i been pawned"?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Hjälpsam

"don't do evil"

Blir allt svårare ^^

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Ge ALDRIG ut ditt lösenord.
Inte ens till Google!

haha tänkte precis samma, vad fan tror folk google gör med alla lösenord de får reda på nu?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Ge ALDRIG ut ditt lösenord.
Inte ens till Google!

Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Inte ens till Google!
*Och absolut inte till Google!

Vad använder ni för webbläsare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Vad använder ni för webbläsare?

Netscape 3.5

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av Fluf:

"don't do evil"

Blir allt svårare ^^

Det hängde ej med då Google gick upp i alphabet.
😪

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk

@Chibariku: Firefox

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Netscape 3.5

Ja då skulle jag inte heller bekymra mig om eventuella lösenord på vift då det antagligen är den minsta säkerhetsrisken

Permalänk
Avstängd

Låter mera som en keyloggar som är godkänd från Google. Vad härnäst vill Google ha min dörrnyckel med.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Låter mera som en keyloggar som är godkänd från Google. Vad härnäst vill Google ha min dörrnyckel med.

varför inte, perfekt att låta Google komma hem och uppdatera virusskydd och annan programvara när du är på jobbet. PS. de behöver koden till bankdosan också, så att de kan kolla igenom transaktionslistan på banken så inga obehöriga använt kortet

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moonblase:

varför inte, perfekt att låta Google komma hem och uppdatera virusskydd och annan programvara när du är på jobbet. PS. de behöver koden till bankdosan också, så att de kan kolla igenom transaktionslistan på banken så inga obehöriga använt kortet

haha visar har redan Google hemma oss sig dom kallas sig för Google home.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Rekordmedlem

Om inte annat så lär ju en hel del hackare studera koden noga för vad kan gå fel om det finns nån odokumenterad feature i nått sånt här.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hade inte haft nått problem om dom endast kollade emot användarnamn eller email. Men lösenord? Big nono

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Kan man misstänka att ingen av er som svarat i tråden låter Chrome och/eller Android spara några lösenord heller?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Kan man misstänka att ingen av er som svarat i tråden låter Chrome och/eller Android spara några lösenord heller?

Nu har jag inte svarat men skulle aldrig spara mitt lösen i webläsaren.
Använder inte Chrome heller varken i mobilen eller datorn.
https://www.privacytools.io/ - Firefox med några av de saker som de nämner i länken har jag lagt till. Inte allt då det kan "förstöra" upplevelsen på nätet.

Visst jag är inte extrem då jag faktiskt använde en lösenordshanterare med 2FA (undviker SMS verification som pesten).

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Rent tekniskt sett så ser det vettigt ut, förutsatt att det verkligen går att lita på vad Google säger förstås.

Men enligt försiktighetsprincipen håller jag mig ändå undan (och kör hursomhelst inte Chrome).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Låter som en bra ide. Men det låter även som haveibeenpwnd.com inknåpad i ett tillägg.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem

Oavsett vilket tillägg du väljer så är det ju en risk, finns även en risk i webbläsaren om man ska vara sådan. Allt är ju ner till vem du är villig att lita på under vilka omständigheter, exempelvis detta har ju Google sagt är krypterat etc så varken de eller andra kan se din info/ditt lösen. Kostnaden för Google om det visar sig att de ljugit är ju ganska stor och det är även olagligt om de ljuger om det och spar data som kan kopplas till dig m.m. utan tillstånd så frågan är, tror du Google skulle riskera de böter och den mediestorm som skulle uppstå?
Jag är mer benägen att ta Google för detta än en mindre aktör, tycka vad man vill om Google, Facebook etc men när de gör saker som detta så har de större risker om de missbrukar det samt större risk att de läcker ut att de gör det.

Som nämns ovan så lär många kolla så att vad de påstår stämmer, det brukar gå ganska snabbt innan varningsflaggor kastas upp om något inte verkar rätt samt att Google trackar nog folk bra ändå. Vore Google ute efter tillgång så kan de ju likväl bara hi-jacka cookies, göra man in the middle attacker, bara rippa lösen direkt när du skriver in det och massa annat som är betydligt lättare än detta vore.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@superegg:
Jag har ingen nyckel till dörrn

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jhonekri:

@superegg:
Jag har ingen nyckel till dörrn

Öppen planlösning?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Öppen planlösning?

Yale Doorman

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem

Perfekt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rj45:

Låter som en bra ide. Men det låter även som haveibeenpwnd.com inknåpad i ett tillägg.

Vad spelar det för roll? De flesta använder Chrome, och av dem flesta sparar antagligen majoriteten lösenordern direkt i Chrome och Android. Google får med detta alltså inte tillgång till någon ytterligare information mot hur det har varit sedan stenåldern. Ska jag vara ärlig ser jag hellre att Google kollar detta än att man ska undersöka saken via sketchy hemsidor. Bäst är så klart att ladda ner listorna själva, men det kan vara lite jobbigt att hantera om man inte har svinmycket ramminne.

Med det sagt använder jag inte Chrome, utan Firefox och Safari (mest för att det är så smidigt att lösenorden sparas via iCloud till padda och telefon).

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte speciellt om sånt här, alla mina viktiga konton har jag 2-stegs på, måste ha luren för att komma in.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Alla tillägg kan potentiellt avlyssna dina lösenord, och vill Google ta dina lösenord kan de redan göra så i webbbläsaren. 2-faktor är lösningen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har gmail och använder google för att söka och kör windows.
Hade problem ett tag med användarnamn och lösenord och efter diverse hjälpsökningar så hamnade jag efter ett tag på en google-sida där man kunde lista alla sina användarnamn och lösenord för olika webbplatser (via Gmail). Misstänker att uppgifterna kommer från Windows men är inte säker.
Litar inte för 5 öre på Googles säkerheter, skulle vilja säga att det läcker som ett såll.
Försöker att avsluta så mycket som möjligt av Googles produkter nu men det lär ta mycket tid innan det är klart.