"Relocation", finns det i Sverige?

Permalänk
Medlem

"Relocation", finns det i Sverige?

Som numera världsvan ingenjör i mina bästa år har jag fått nys om att arbetsgivare i Tyskland och USA erbjuder mer kvalificerad arbetskraft schyssta perks när de behöver ta sitt pick och pack och skaffa ett nytt boende i samband med jobbyte. I USA kan det tydligen handla om att få hjälp att sälja av hus om du är tillräckligt erfaren och skicklig (säg iaf 10 års relevant erfarenhet). Arbetsgivaren skulle då kunna stå för mäklarkostnader á ganska många procent (säg 6) av försäljningsbeloppet plus ytterligare avgifter om tiotusentalskronor till banken.

Mer vanligt är kanske att man, med får hjälp med att packa och transportera sitt bohag. Plus kanske någon liten flyttbonus. Allt beror förstås på hur pass attraktiv du var för din nytillträdda tjänst, men även som relativt grön så verkar det typ vara kutym med en liten hjälpande hand.

Förekommer sånt här i Sverige? Jag har aldrig hört talas om det men innan jag blev världsvan så verkade jag i en väldigt liten bubbla...

Permalänk
Medlem

Intressant. Har ingen kunskap om ämnet men det borde väl vara så stormakterna i världen gör (tex USA, Ryssland). Erbjuder massa perks, schyst lön, boende etc. För att locka dit forskare, ingenjörer etc. Har för mig jag har läst något om det

Permalänk
Medlem

Det finns relocation som kostnadsställe på ett stort antal internationella företag (med svenska dotterbolag) åtminstone. Har haft ett antal personer boendes på de hotell jag jobbat vars vistelser fakturerats just som relocation. Ofta var det utländska medarbetare som flyttade till Sverige och fick ett par nätter på hotell innan deras grejor kom till lägenheten eller innan lägenheten var tillgänglig om de behövde börja jobba snabbt.
De IT-företag jag senare själv jobbat på har haft avtal med relocationföretag som handhaft logistiken kring det hela, men jag vet hur inte de individuella avtalen sett ut i fråga om förmåner etc, bara att man får hjälp med flytten om man byter arbetsplats.

Permalänk
Inaktiv

När jag flyttade från Frankrike till USA så betalade dom för det mesta. Har länge funderat på att flytta hem till Sverige och antog att det skulle fungera likadant där. Mycket tråkigt annars.

Permalänk
Inaktiv

Vi lever i ett skatteparadis för de som älskar skatter. Om arbetsgivaren gör det minsta så ska det beskattas med förmånsskatt och annat. Vi får prata om väldigt extraordinär person om ett företag i sverige ska göra något, där 10års arbetserfarenhet absolut inte säger något alls mer än att personen har jobbat i 10år.

Min erfarenhet: För en många år sedan var jag på intervju hos ett företag med omsättning på några miljarder, vilket företag nog alla nördar har hört talas om. I hälften av alla utvecklare på företaget fanns i en liten stad och de skulle flytta utvecklingen till en storstad. För utvecklarna som ville pendla till jobbet när det hade flyttat till storstaden så blev det en extra restid på ca 7h om dagen. (massa dötider, byte av buss tåg etc)

Jag vet inte vad företaget erbjöd de gamla anställda som fick välja mellan:
Behåll jobbet och flytta till storstan
Behåll jobbet och pendla 7h om dagen
Bli arbetslös

Det enda jag vet var att en majoritet valde det sista att bli arbetslös, varför företaget sökte nya personer och jag var på intervju som ett av tjänsterna.

Min poäng är att detta och liknande är min erfarenhet av vad storföretag i sverige kan göra emot duktiga personer som har jobbat som utvecklare hos dem i 10 till 20 år.
Och då prata om att företag skulle köpa bostäder etc åt personer som de ej har anställt ännu känns väldigt långsökt såvida det inte är en riktigt extraordinär person.

Sedan finns det undantag. Jag känner en som jobbar som "dräng" på en bondgård och han fick som lön pengar plus bo i ett hus som de äger.. Men det är lite skillnad på huspriser på hus ute i landet och ett inne i Stockholm.

*edit*
De jag pratade ovanför skulle kunna bilpendla 5h om dagen. Min poäng var dock att företaget vad jag förstod ej hjälpte till så mycket, då så många valde att sluta. (jag vet ej exakt vad de skulle få hjälp med)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Förekommer sånt här i Sverige? Jag har aldrig hört talas om det men innan jag blev världsvan så verkade jag i en väldigt liten bubbla...

Det förekommer absolut om kanske inte på samma nivå. Att få täckt kostnaderna för flyttfirma och liknande har förekommit på ett flera arbetsgivare som jag har varit hos.

Permalänk
Medlem

Har sett det hända (ny rekrytering som kommer till Sverige och får hjälp att köpa hus och fixa dagis osv). Gissar dock att det är enormt ovanligt om man inte har enormt ovanlig kompetens.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@Olegh: På farsans jobb var det en elektriker som kunde allt om just de maskiner osv som fanns på den industrin. Allt flöt på bra och han var sjukt duktig.
De skulle öppna en ny fabrik 50 mil bort, ville ha med honom då han skulle kunna få det up and running smoothly. Han fick 133.2% löneök men inga andra förmåner såsom du beskriver. Han tog ju såklart jobbet och stack. Detta gällde en sena 30-årig skild man.

Har man familj finns det andra prioriteringar än arbete.
Där skulle dem grejerna du säger hjälpa mycket. Flytthjälp, husköp/försäljning samt övrig hjälp vid omplacering.

Jag har hört via släkt om ett par som fått flytthjälp och temporära bostäder under tid av "relocation" men inget vanligt eller pompigt som i USA.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Har inte hört talas om det men dubbel bosättning är vanligt. Kan tänka mig att man måste ha en speciell spetskompetens för att företaget ska vilja betala ersättning för en flytt.

Antagligen har det förekommit eftersom skatteverket har behandlat ärendet.

Skrivet av anon159643:

Vi lever i ett skatteparadis för de som älskar skatter. Om arbetsgivaren gör det minsta så ska det beskattas med förmånsskatt och annat. Vi får prata om väldigt extraordinär person om ett företag i sverige ska göra något, där 10års arbetserfarenhet absolut inte säger något alls mer än att personen har jobbat i 10år.

Läs ovan. Ersättning vid flytt beskattas inte. Förutsatt att du flyttar för att jobba inom samma koncern.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Kul med svar Jag tolkar detta som ett "mjae". Det förekommer i viss utsträckning men är förhållandevist ovanligt. Specialare kan i vissa fall arrangeras. Stora internationella företag som är mer vana att rekrytera från hela världen har förmodligen mera utarbetade processer. "Vanliga" företag erbjuder inte något att tala om förutom eventuellt i specialfall.

Permalänk
Medlem

Har du en tillräckligt "fin" tjänst så ordnar företagen utan problem med alla flyttkostnader, även inom landet. Mäklarekostnader har jag aldrig frågat om men tror det är betydligt mer ovanligt. De brukar dock kunna ordna första boende och givetvis tips om var smidigt boende i staden ifall du vill köpa bostad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Kul med svar Jag tolkar detta som ett "mjae". Det förekommer i viss utsträckning men är förhållandevist ovanligt. Specialare kan i vissa fall arrangeras. Stora internationella företag som är mer vana att rekrytera från hela världen har förmodligen mera utarbetade processer. "Vanliga" företag erbjuder inte något att tala om förutom eventuellt i specialfall.

Ja. Det där är väl en rätt bra summering av läget.

Permalänk
Medlem

Borde spela stor roll vilket bolag man jobbar åt.
Hos oss, koncern med 25 tusen anställda med säte i Frankrike, så är det i princip bara riktigt högt uppsatta som får detta (också endast de som kan bli expats numera).

Man får flyttkostnad betald, på nya stället får man skola betald för barn och sambo-bidrag, om man har, hyra av boende, firmabil och konsultfirma som sköter all deklarering åt en. Ungefär det.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon265228:

När jag flyttade från Frankrike till USA så betalade dom för det mesta. Har länge funderat på att flytta hem till Sverige och antog att det skulle fungera likadant där. Mycket tråkigt annars.

Nej för fan! har du lyckats fly från det här totalt nedkörda landet som är på brinken till lågintesivt inbördeskrig så flytta inte tillbaks igen.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag fick ett s.k. "relocation package" när jag flyttade från Stockholm till Göteborg. Det innebar att en firma packade ner hela mitt bohag, magasinerade det (behövdes i mitt fall), körde det till Göteborg och packade upp och möblerade allt i den nya lägenheten. Väldigt bekvämt. Sedan kunde jag även få hjälp att hitta bostad, skaffa dagis och bil etc men det behövdes inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Som numera världsvan ingenjör i mina bästa år har jag fått nys om att arbetsgivare i Tyskland och USA erbjuder mer kvalificerad arbetskraft schyssta perks när de behöver ta sitt pick och pack och skaffa ett nytt boende i samband med jobbyte. I USA kan det tydligen handla om att få hjälp att sälja av hus om du är tillräckligt erfaren och skicklig (säg iaf 10 års relevant erfarenhet). Arbetsgivaren skulle då kunna stå för mäklarkostnader á ganska många procent (säg 6) av försäljningsbeloppet plus ytterligare avgifter om tiotusentalskronor till banken.

Mer vanligt är kanske att man, med får hjälp med att packa och transportera sitt bohag. Plus kanske någon liten flyttbonus. Allt beror förstås på hur pass attraktiv du var för din nytillträdda tjänst, men även som relativt grön så verkar det typ vara kutym med en liten hjälpande hand.

Förekommer sånt här i Sverige? Jag har aldrig hört talas om det men innan jag blev världsvan så verkade jag i en väldigt liten bubbla...

Vissa kommuner kan vara rätt generösa om du vill flytta till dom.

Permalänk

@Olegh:

Mitt gamla företag jag jobbade för hjälpte till med relocation kostnader.
Som du beskriver är det flytt av bohag etc.

Det var både från utlandet och inom sverige.

Flesta som fick hjälp med det var ingenjörer då de bodde antingen utomlands eller långt upp i landet. Gällde dock bara nischade arbetsområden verkar det som.

Visa signatur

Moderkort: Asus Z170-Deluxe / CPU: Intel Core i7 6700K
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB / RAM: Corsair Vengeance 32GB
KYLNING: Phanteks PH-TC14PE / PSU: Corsair HX1000i 1000W
CHASSI: DefineS / SKÄRM: Asus ROG Swift PG279QZ

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av grizzly666:

Nej för fan! har du lyckats fly från det här totalt nedkörda landet som är på brinken till lågintesivt inbördeskrig så flytta inte tillbaks igen.

Lustigt att jag aldrig sätt någon som faktiskt bott i fler länder än Sverige säga så

OT: Relocation packages är ganska ovanligt inom Sverige - men i min erfarenhet är det inte vanligare internationellt heller. Bortsett från de fall då man flyttat mellan länder eller övrigt väldigt stora avstånd. Ska man exempelvis flytta mellan Detroit -> Chicago får man ingen hjälp. Men när samma man i samma tjänst sen skulle hamna i Florida (Wohoo!), då fick man mer hjälp - troligtvis för att det var betydligt längre avstånd. Sen är det ofta avhängigt att du har/ska få en roll på företaget som är så pass värdefull för dem att de ska investera i dig.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A