AMD Radeon VII anländer till testlabbet

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon VII anländer till testlabbet

Inför lanseringen senare i veckan har AMD:s nya flaggskepp Radeon VII anlänt till SweClockers testlabb. Jacob och Jonas tar tillfället i akt att kika lite närmare på själva grafikkortet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt, ska bli intressant läsning och se vad den kan komma att prestera mot 2080. Tror däremot inte att jag kommer att uppgradera från mitt vega 64. Nu rullar datorn med allt man spelar och är nöjd så.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Ska det fortfarande säljas i 5000 exemplar till förlust "bara för att visa att man är relevant" så känns det helt värdelöst med ett test.
Tillgången i Sverige lär i så fall vara microskopisk.

Nåväl, vi vet mer på torsdag

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flukke:

Ska det fortfarande säljas i 5000 exemplar till förlust "bara för att visa att man är relevant" så känns det helt värdelöst med ett test.
Tillgången i Sverige lär i så fall vara microskopisk.

Nåväl, vi vet mer på torsdag

Den här biten har AMD dementerat. https://www.sweclockers.com/nyhet/26929-amd-dementerar-uppgif...

Permalänk

Inväntar testar med spänning. Vill pensionera mitt 970

Permalänk
Medlem

Så jäkla less på dessa stegade släpp bara för att dra ut på snacket en vecka till.
Vem 17 bryr sig i hur kylaren ser ut eller komponentvalet ?
Prestanda är 90% av datorkomponenter resterande delas mellan pris och ljudnivå.

Permalänk
Medlem

Kul att dem släpper nått nytt som åtminstone är halv relevant. Får dock vänta till Navi för det ska vara lönt att byta.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Kan ni säga om det kommer gå att förboka eller om det gäller att spamma F5 på torsdag?

Permalänk
Medlem

365 dagar för sent, men bättre sent än aldrig antar jag?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nemesis(SM):

Inväntar testar med spänning. Vill pensionera mitt 970

Det blir en rejäl uppgradering, kan man nog rätt säkert säga utan att ens ha sett några tester.

Men jag undrar, vad är det som får dig att känna att det här kortet kan vara värt att vänta på jämfört med t.ex. ett RTX 2080?

Permalänk
Medlem

Mitt GTX1080 kommer nog rulla vidare något år till. Klarar de få spel jag spelar i 1440p.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Mitt GTX1080 kommer nog rulla vidare något år till. Klarar de få spel jag spelar i 1440p.

Känner samma sak. Speciellt om man har en skärm med g-sync så borde det klara åtminstone ett par generationer till. I dom spel man behöver hög fps så levererar det ju oavsett om man är beredd att sänka lite på inställningarna och singleplayerspel kan man lätt ligga och puttra på i 70-80 fps med upprskruvade inställningar.

Edit: Jag måste ändå säga att AMD's referenskylare ser något bättre ut än Nvidias dito. Det enda som stör mig är det röda R:et.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Nej, jag tyckte det var märkligt att jag inte hittade några tester när det står att grafikkortet "anläder till testlabbet" och att två personer "tar sig en närmare titt" på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Mitt GTX1080 kommer nog rulla vidare något år till. Klarar de få spel jag spelar i 1440p.

2560 eller 3440?

jag är på 3440 och är lite osäker på om det är tillräckligt men endast ett GTX1080 kort.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Två HDMI portar? Eller är det som med Nvidia att de kör 1 HDMI och 2 DP?

Detta är synd

Skrivet av Redit"The Radeon VII does not support HDMI 2.1":
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Är ju också mer eller mindre bekräftat att navi kommer lite senare i år.

AMD's Lisa Su Confirms that Navi will have "Launches" in 2019
https://www.overclock3d.net/news/gpu_displays/amd_s_lisa_su_c...

Så frågan är hur intressant ett överprisat radeon VII lär bli i överlag.
De som har väntat med att uppgradera kan nog göra så ett tag till, med vetskapen att navi är nära.

Sedan hur prestandan blir är ju en annan femma. Eller prissättningen för den delen.

Men hela radeon launchen känns som en konstig utfyllnad enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

2560 eller 3440?

jag är på 3440 och är lite osäker på om det är tillräckligt men endast ett GTX1080 kort.

Sorry, menade 2560x1440. Är så van att det bara är 16:9. Måste börja bli mer noga nu när ultrabreda skärmar blir mer vanligt.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Det blir en rejäl uppgradering, kan man nog rätt säkert säga utan att ens ha sett några tester.

Men jag undrar, vad är det som får dig att känna att det här kortet kan vara värt att vänta på jämfört med t.ex. ett RTX 2080?

Dels jag vill prova Ryzen + VII kombo och dels jag är så jävla less på Geforce experience. Vartenda gång det är en update så blir jag tokig med ""Something Went Wrong. Try restarting GeForce Experience" Obs!! nu pratar jag endast om Experience och inte själv graffe drivsar

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det återstår att se om tillgången är god samt vad priset i butik blir.
HBM2 minne är inte billigt och vilken yield har man på 7nm GPUn.
Sedan att montera GPU + minne på ett "kretskort" och få till det är nog inte heller billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemesis(SM):

Dels jag vill prova Ryzen + VII kombo och dels jag är så jävla less på Geforce experience. Vartenda gång det är en update så blir jag tokig med ""Something Went Wrong. Try restarting GeForce Experience" Obs!! nu pratar jag endast om Experience och inte själv graffe drivsar

avinstallera det bara om du inte gillar det och ladda dina drivrutiner härifrån: https://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us
@ragnarok brukar uppdatera titt som tätt i Geforce-delen av forumet om du vill bli notifierad när en ny drivrutin släpps. Han brukar t.om var snabbare än vad Geforce Experience är.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Verkar vara på tå med RTX 2080.
(Lite beroende på titel och funktion dock)

Det intressanta är priset och om de faktisk finns att köpa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

2560 eller 3440?

jag är på 3440 och är lite osäker på om det är tillräckligt men endast ett GTX1080 kort.

skulle påstå att du behöver ett till, kör 2560 och jag behöver göra små kompromisser här och där för re2 åtminstone.

Permalänk
Medlem

Kul!

Äntligen får förhoppningsvis NVIDIA lite konkurrens, vilket förhoppningsvis leder till bättre priser för oss konsumenter. Ska bli intressant att läsa testet sen!

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Hoppas på att det blir ett smidigt test för er denna gång, härligt att ni redan har fått drivisarna

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt kort

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

avinstallera det bara om du inte gillar det och ladda dina drivrutiner härifrån: https://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us
@ragnarok brukar uppdatera titt som tätt i Geforce-delen av forumet om du vill bli notifierad när en ny drivrutin släpps. Han brukar t.om var snabbare än vad Geforce Experience är.

Alright, ska hålla utkik för detta. Danke amigo

Permalänk
Medlem

Jag är försiktigt optimistisk, men ett vega64 räcker inte till 3440*1440 känner jag. Så fingers crossed, dock fattar jag inte om det är på amd.com eller inet.se som jag behöver sitta och trycka F5.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Det är väl inte bara en nerkrympt version av Vega10? Har för mig att de sa att de gjorde några tweaks med cache och latenser. Källa. Det skulle vara udda om de tog bort dem förbättringarna till Radeon VII.

Jag är inte direkt så hypad inför Radeon VII. Navi däremot... det är intressant.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Testpilot
Skrivet av ZothOmmog:

2560 eller 3440?

jag är på 3440 och är lite osäker på om det är tillräckligt men endast ett GTX1080 kort.

Tycker inte ens ett 1080Ti räcker för 3440x1440p (Acer 34A, 3440x1440p, 100hz, G-sync)... Tråkiga är att det finns ingen uppgradering jag direkt kan göra utom 2080Ti, men är inte värt den kostnaden alls i dagsläget (för egen del). Blir att simma lugnt 1-2 år till och skruva ner inställningar bara.

Och för att förtydliga: "Spelbart" för mig är i värsta fall 60FPS låst. Har börjat dippa under den gränsen med nyare titlar och ingen G-sync i världen kan kompensera för låg framerate

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >