Android och det egna telefonnummret

Permalänk
Medlem

Android och det egna telefonnummret

I alla Androidversioner jag kan minnas, oavsett telefonfabrikant, har det funnits ett fält i Om telefonen-menyn (Status på min nuvarande Oneplus tex) där den ska visa vilket telefonnummer SIM-kortet har. Min har ett fält för varje SIM-kortsplats.

Men det har ALDRIG funkat. Är ju en rätt oviktig grej egentligen, även om jag kan tänka mig att det är smidigt för de som har dubbla SIM-kort att se vilket de satt var. Om det funkat då. Är det något med de SIM-kort vi har i Sverige eller är funktionen borked? Har aldrig sett det fungera oavsett telefon eller Androidversion.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

Hur menar du att det inte fungerar? Visst ser det olika ut i olika mobiler men för mig verkar det fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Min Pixel 2 med stock Android Pie visar också "Unknown" på "sim card number" i "About phone" menyn.

Vill också minnas att denna funktion aldrig fungerat, även om jag inte brytt mig nämnvärt.

Permalänk
Medlem

ja den har aldrig funkat förstår inte varför? alltid okänt nummer visas...

Permalänk
Medlem

Funkar prima på min Samsung (Oreo).

Permalänk
Hedersmedlem

För mig har det varierat mellan olika operatörer. På mitt privata kort (Vimla!) så fick jag ange mitt nummer manuellt i sms-appen, men på mitt jobbkort (Telenor) så upptäcker fyller den i det automagiskt.

EDIT: Kör förövrigt OP6T med Android 9 Pie

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk

Funkar för mig med OnePlus 6 och Tele2

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

kollade på min OP5T och står också unknown på båda nummerna, inte så att det har med operatörerna att göra? ( har tele2 och telenor ) jobb/privat

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

P20 pro visar båda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta beror på operatör och telefon. På simkortet kan information om vilket telefonnummer den ha sparas som sedan kan läsas av telefonen. Vissa operatörer anger ett nummer hör och andra inte. Visa telefoner läser denna information, andra inte.
så det är antingen operatören som ej har fyllt i denna information eller telefonen som inte bryr sig om att kolla.

Man kan även ibland skrivs in detta manuellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Själv måste jag gå längre in i menyn för att se numret räcker inte med "about phone" utan måste gå 2 steg längre in i menyn för att se numret
På min telefon moto G5 plus (android 8.1.0) så blir det about phone->status->sim status och där står mitt nummer

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk

går det att spåra simkort tele 2 ?

har borttappade sim kort m viktig info jag behöver går det att spåra dem med endast numret

Permalänk
Medlem

Fungerar inte på min RN7 heller ser jag, står bara "Unknown".

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

En vild gissning, men är det inte så att "mitt nummer" är sparad på själva sim-kortet som telefonen hämtar info från, som sen visas under "About"?

Permalänk
Medlem

Har haft bara android lurar genom åren, brukade också störa på att det stod okänt. Men sen gick jag över till iphone och då försvann problemet. Lätt värt pengarna 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W