Deep Silver: "Metro Exodus på Epic Games Store helt och hållet vårt beslut"

Permalänk
Melding Plague

Deep Silver: "Metro Exodus på Epic Games Store helt och hållet vårt beslut"

Metro Exodus flytt från Steam till Epic Games Store har lett till starka reaktioner och hot om bojkott, men enligt utgivaren Deep Silver har utvecklaren 4A Games inget att göra med beslutet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

jag är steam fanboy.. men tycker endå att steam behöver en konkurrent så det är väll inget att gnälla på

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

Jag skrev även om detta inatt, skönt att ni även gör ett inslag om saken så att det får en större publik / spridning.

Det har varit väldigt mycket smutskastning angående detta, dock inte direkt här på forumet men på andra håll.

Permalänk
Medlem

Dåligt av folk att rösta ner spel för att man har "problem" med ett annat spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Epic Games påbörjades för att kunna fortsätta investera i Metro-serien, troligen tack vare de lägre avgifterna för utvecklare jämfört med Steam.

Kan de inte bara erkänna att de fått en stor slant av Epic för att vara exklusiva istället? Trots lägre avgifter på Epics plattform så lär intäkterna ändå bli lägre på grund av minskad försäljning.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Jag skrev även om detta inatt, skönt att ni även gör ett inslag om saken så att det får en större publik / spridning.

Det har varit väldigt mycket smutskastning angående detta, dock inte direkt här på forumet men på andra håll.

Jag har inget emot spridda spelbibliotek. Det är bra att Epic Games ger ett alternativ till Steam. Men sedan måste dom kunna bibehålla den delen där dom tar en så liten procentuell del av försäljningen. Annars kommer utvecklare att fly även därifrån

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doctor9:

jag är steam fanboy.. men tycker endå att steam behöver en konkurrent så det är väll inget att gnälla på

Känner mig nästan som en pappegojja snart.

Ja en rättvis konkurrens vore om spelen fick säljas överallt i olika butiker och att vi som kunder kan välja vart vi vill köpa nycklarna och därmed också välja vilken launcher vi vill använda eller stödja.

Men nu är inte så fallet, utan de har köpt till sig exlusivitet under bordet, för att ta bort spelet hos steam och får nu endast säljas hos epic store.
Detta är inte konkurrens.

Sedan så har detta pågått längre än 2 veckor, dvs beslutet att falskt marknadsföra sig med steam. Då de fysiska lådorna som började tillverkas för över en månad sedan hade redan då epic nycklar i sig och inte steam. Vilket det först lovades att det var.

Jag har skrivit en hel del långa inlägg om detta så är du intresserad så kika kärna några av mina tidigare inlägg. För det känns som att jag annars kommer göra samma wall of text flera gånger om nu i flera trådar.

Permalänk
Medlem

Varför inte släppa spelet på BÅDA plattformarna direkt? Då finns inget att klaga på från konsumenternas sida. Att Epic game store har lägre pris för utvecklare ger oss 0 då vi ändå betalar samma pris.
Det är ett beslut som jag tror bara kommer hindra dem då färre kommer köpa spelet vid release och om ett år så är det ingen som bryr sig längre.

Personligen så byter jag inte klient för att jag testade origin och det var skit, sedan kom uplay och det ännu sämre. GOG klienten var inget att hurra över och blizzards är helt klart sämst av alla. Inte är epics bättre och kan de inte slå steam då kan de gå hem. Steam har inte ändrats på 10 år sedan jag började spela på pc och ändå har ingen kommit på något bättre.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Varför inte släppa spelet på BÅDA plattformarna direkt? Då finns inget att klaga på från konsumenternas sida. Att Epic game store har lägre pris för utvecklare ger oss 0 då vi ändå betalar samma pris.
Det är ett beslut som jag tror bara kommer hindra dem då färre kommer köpa spelet vid release och om ett år så är det ingen som bryr sig längre.

Det går inte då Steam kräver att OM spelet säljs på andra platformar måste priset vara detsamma. Såsom jag förstått det.
Tex 50 dollar på Epic och 60 på Steam så bryter du mot avtalet med Steam.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doctor9:

jag är steam fanboy.. men tycker endå att steam behöver en konkurrent så det är väll inget att gnälla på

Det handlar inte om att det är dåligt med konkurrenter till Steam, det handlar om att Epic på ett extremt fult sätt betalar utgivare för att ta bort redan färdiga spel från andra plattformar. Vill de konkurrera får de väl lov att skapa en likvärdig tjänst, inte spänna de monetära musklerna för att inskränka konsumenternas valfrihet.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Alltså. Jag hade inte haft några problem med att spelet låg hos Epic om deras tjänst var bra. Men det är den inte. Den är kass.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Vissa gamers är har en sällan skådad känsla av berättigande. Bortskämda snorisar. Om de inte får det de villa ha exakt på sitt sätt, då blir det nerröstningar på ett löjeväckande vis. I ärlighetens namn så hoppas en del av mig att utgivaren läxar upp fårskallarna och gör spelet exklusivt till konsol.

Med detta sagt, så är launchers sjukligt störiga, likaså Steams.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det går inte då Steam kräver att OM spelet säljs på andra platformar måste priset vara detsamma. Såsom jag förstått det.
Tex 50 dollar på Epic och 60 på Steam så bryter du mot avtalet med Steam.

Men spelet kommer fortfarande kosta 60 på epic så för oss spelar de ingen roll. Om de ska motivera att byta till en objektivt sämre tjänst för oss konsumenter med mindre features för att det inte kostar lika mycket och de då inte har längre pris så är det bara för egen vinning. Det förstår jag från deras sida men det är inget vi som konsumenter ska behöva dras med och de kan inte motivera det med lägre kostnad när det inte tillför oss med något

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

@nyhet

Förresten så ser jag nu att ni har skrivit att 4a games har gjort utlåtandet.

Det var först deepsilver som gjorde detta på via sin twitter. Men nu ser jag att även metros twitter har gjort samma inlägg.

Så orginal inlägget är alltså deepsilver som skriver och inte 4a games.

Så ni borde nog rätta till det.

orginal:
http://www.twitlonger.com/show/n_1sqq1ii

Förvirringen kom först härifrån då de skrev 4a games, men bekräftades sedan att det var deepsilvers utlåtande.

https://www.resetera.com/threads/4a-games-developer-if-metro-...

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med kritiken om att de skött hela grejen ganska dåligt, men har aldrig förstått grejen med att recensionsbomba spel för att visa missnöje. Extra synd när det faktiskt är bra spel också, som Metro.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SleeZy:

@nyhet

Förresten så ser jag nu att ni har skrivit att 4a games har gjort utlåtandet.

Det var först deepsilver som gjorde detta på via sin twitter. Men nu ser jag att även metros twitter har gjort samma inlägg.

Så orginal inlägget är alltså deepsilver som skriver och inte 4a games.

Så ni borde nog rätta till det.

orginal:
http://www.twitlonger.com/show/n_1sqq1ii

Förvirringen kom först härifrån då de skrev 4a games, men bekräftades sedan att det var deepsilvers utlåtande.

https://www.resetera.com/threads/4a-games-developer-if-metro-...

Tackar. Förtydligar det. Använd gärna skicka rättelse-funktionen framöver, det blir lättare för oss att se då.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Något som artikeln inte tar upp är att spelet såldes och gjordes reklam i Steam, tills Epic Games kom in med en påse pengar för få spelet exklusivt till deras butik. Det är bra med konkurrens men Epic Games gör det på ett fel sätt, vilka många här inte verkar förstå.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Men spelet kommer fortfarande kosta 60 på epic så för oss spelar de ingen roll. Om de ska motivera att byta till en objektivt sämre tjänst för oss konsumenter med mindre features för att det inte kostar lika mycket och de då inte har längre pris så är det bara för egen vinning. Det förstår jag från deras sida men det är inget vi som konsumenter ska behöva dras med och de kan inte motivera det med lägre kostnad när det inte tillför oss med något

Absolut håller jag med om detta till 100%. Samma pris och konkurrens på flera plattformar är bara bra.

Skrivet av Epic:

Håller med kritiken om att de skött hela grejen ganska dåligt, men har aldrig förstått grejen med att recensionsbomba spel för att visa missnöje. Extra synd när det faktiskt är bra spel också, som Metro.

Detta tycker jag också är tråkigt. De gamla spelen är fortfarande fantastiskt bra och troligtvis Exodus också. Det är bara fjantigt och omoget beteende.

Jag är dock kluven på om / när jag kommer spela Exodus själv.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Med detta sagt, så är launchers sjukligt störiga, likaså Steams.

Utveckla

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Alltså. Jag hade inte haft några problem med att spelet låg hos Epic om deras tjänst var bra. Men det är den inte. Den är kass.

https://i.redd.it/is80cxsgmfe21.jpg

Använde du steam när det var nytt? Nej just det, det sög då

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av infigo:

Varför inte släppa spelet på BÅDA plattformarna direkt?

Därför att Epic betalar säkert miljoner för att köpa exklusivitet och girigheten hos utgivaren vet inga gränser.

Vidrigt är vad det är...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det går inte då Steam kräver att OM spelet säljs på andra platformar måste priset vara detsamma. Såsom jag förstått det.
Tex 50 dollar på Epic och 60 på Steam så bryter du mot avtalet med Steam.

Så varför är det fortfarande 60€ på Epic Store? Det är samma som det var på Steam innan det blev borttaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Använde du steam när det var nytt? Nej just det, det sög då

Ja jag använde Steam när det var nytt.
Bara för att en 16 år gammal tjänst var dålig när den kom är det inte okej att komma med en dålig tjänst idag.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Använde du steam när det var nytt? Nej just det, det sög då

Precis, men de är inte 2003 längre eller?

Epic försvarare - Epic launchern är ju lika bra/dålig som något som bröt ny mark för 16 år sedan, helt ok 2019 va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Tackar. Förtydligar det. Använd gärna skicka rättelse-funktionen framöver, det blir lättare för oss att se då.

Alright! har aldrig använt mig utav funktionen förut så tänkte inte så långt.

Sedan länkade jag fel post-nummer med moderatorns inlägg. Men tänkte om du vill ha lite bekräftelse så har du deepsilvers konfirmation här.

https://www.resetera.com/threads/4a-games-developer-if-metro-...

Permalänk
Medlem

Review-bombning är inte fel

Skrivet av wargreymon:

Dåligt av folk att rösta ner spel för att man har "problem" med ett annat spel.

Tycker inte det är något fel, pengarna går ju till utgivarna som har skapat denna shitstormen.
Har alla tidigare metro titlar men kommer inte köpa något från deep silver igen, tog bort min preorder från steam.

Du kan ju se att spelen har bra reviews sedan tidigare men nyligen har mostly negative, då drar man slutsatsen
"Aha nu har någon gjort något knas."
Du läser vad folk skriver, inser att det är deras utgivare som är idioter, väger sedan in ifall man fortfarande vill köpa spelet.

Precis som att jag vill veta om företag som gör diverse produkter gör något moraliskt fel, tänk vad nice att kunna se på produkten inne på coop vilka varor som har slavlöner och förstör våran planet, inte tusan skulle jag köpa produkter jag kan se klart och enkelt gynnar något dåligt.

Det gynnar ju inte utgivare/företag som vill komma undan med så mycket som möjligt och hoppas att det inte biter dem i röven såklart, men är det något du tycker man ska göra?

*Added*
Lösningsförslag = Publisher reviews/score så kan man se direkt på spelsidan om det är en publisher som gjort något.
Så slipper folk review bomba gamla titlar för att göra folk uppmärksamma.

Publisher is in [Very good, Good, Mixed, Bad, Very bad] Standing. Även där tillägg som "nyligen" som vanliga systemet.

Men det blir nog svårt för valve att få igenom, men det vore ju något positivt för utvecklare av spel så de slipper ta merparten av skiten för något deras utgivare gjort.

Lade till ett lösningsförslag och formatering av texten för läsbarhet. *14:38* Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Alltså. Jag hade inte haft några problem med att spelet låg hos Epic om deras tjänst var bra. Men det är den inte. Den är kass.

https://i.redd.it/is80cxsgmfe21.jpg

Hur många av alla funktioner i listan där använder du då?

Är genuint intresserad för jag har inte funnit någon användning för något i Steam förutom att välja spelet jag vill spela i mitt bibliotek och så trycker jag "spela/starta" eller vad det nu står nämligen xD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Jag tycker Steam har blivit lite för "kladdigt", finns för många funktioner och en massa popus med reklam varje gång man startar.

Buggar finns det också, får information om att jag fått något samlarkort eller vad det är. Och för att få bort den informationen måste man klicka in sig för att kolla på det, och då får man "sidan kan inte visas/hittas".

Då tycker jag att alla andra har lyckats bättre, rent och snyggt.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det går inte då Steam kräver att OM spelet säljs på andra platformar måste priset vara detsamma. Såsom jag förstått det.
Tex 50 dollar på Epic och 60 på Steam så bryter du mot avtalet med Steam.

Det är väl precis detta konkurrens skulle kunna rätta till. När de gör exklusive till en launcher så förstör de bara för sig själva också, bättre hade varit om de sa till steam "Ni får ha vårat spel också om ni vill, men prissättningen sköter vi. Take it or leave it". När tillräckligt många eller stora sagt sitt är det bara att ge med sig för Steam.

Skrivet av Epic:

Håller med kritiken om att de skött hela grejen ganska dåligt, men har aldrig förstått grejen med att recensionsbomba spel för att visa missnöje. Extra synd när faktiskt är bra spel också, som Metro.

Tycker att recensionsbomba är fullt rimligt för att visa sitt missnöje. Om det inte finns möjlighet att ge recension på utvecklare och publisher, var ska man då annars visa missnöjet? Recensioner är betydligt mycket bättre än att säga att man inte tänker köpa för i slutändan kommer spelet antagligen vara en ekonomisk framgång oavsett. Dessutom kanske man vill köpa det ändå, allt är inte svart och vitt och att kräva att man frånstår ett bra spel för att man är missnöjd med hur lanseringen sköttes är fullkomligt orimligt. Det hade aldrig blivit en så snabb reaktion från företagen som det blev nu om det inte vore för just recensionerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StenmanJones:

Jag tycker Steam har blivit lite för "kladdigt", finns för många funktioner och en massa popus med reklam varje gång man startar.

Buggar finns det också, får information om att jag fått något samlarkort eller vad det är. Och för att få bort den informationen måste man klicka in sig för att kolla på det, och då får man "sidan kan inte visas/hittas".

Då tycker jag att alla andra har lyckats bättre, rent och snyggt.

Ligger mycket i det du säger, är villig att hålla med faktiskt. Visst, som jag nämner i mitt inlägg ovan ditt, bara jag kan starta spelet genom klienten har den gjort sitt jobb. Men iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |