Tim Sweeney kommenterar exklusiva spel i Epic Games Store

Permalänk
Melding Plague

Tim Sweeney kommenterar exklusiva spel i Epic Games Store

Att Metro Exodus blir tidsexklusivt för Epic Games Store mottogs inte med öppna armar av spelare. Epic Games VD Tim Sweeney menar på att det krävs för att locka över spelare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul för devs antar jag, men meh.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Inaktiv

Han har förmodligen rätt i att det är det enda sättet att på allvar ta marknadsandelar från Steam, men det är fortfarande en vidrig affärsmodell.

Permalänk
Medlem

Ja istället för att Epic köper sig spel till sin butik varför inte börja erbjuda samma tjänster som Steam. Steam är hästlängder före än Epic store, så dom förtjänar det där extra.

Varför ska användare använda Epic store när de inte erbjuder samma saker som Steam? Eller är det här ett "billigt" trick för att få användare?

Steam har molnsynkningar, bra support av handkontroller, snabb återbetalning och sjukt mycket andra saker som Epic inte har. Så Tim kanske kan svara på varför vi användare ska använda hans tjänst när det är betydligt sämre?

Permalänk
Medlem

Vet inte mycket om Exklusivitet är bra eller dåligt för Good-Will och ett bra sätt att få kunder att komma och stranna kvar, men en sak är jag säker på och det är att STEAM behöver en bra och ordentlig konkurrent, inte som EA's Origin som bara ger ut EA spel eller uPlay med deras Endast exklusiva. Själv önskade jag att GoG vart större och tog den rollen men dem eller EPIC spelar inte mig någon större roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Steam har molnsynkningar, bra support av handkontroller, snabb återbetalning och sjukt mycket andra saker som Epic inte har. Så Tim kanske kan svara på varför vi användare ska använda hans tjänst när det är betydligt sämre?

Gissningsvis kommer Epic behöva ta såna här saker på allvar om/när deras kundbas växer.

Personligen anser jag detta inte vara vidrigt. Osmidigt för oss användare som föredrar Steam kanske, men affärsmässigt är det ju rätt läge då man kan kapitalisera på den omsättning Fortnite dragit in. Mer konkurrens gynnar kunden.

Permalänk
Medlem

lägg märke på hur han undervika att nämna nåt om hur Epic Game Store ska var bra för kunderna. han snacka bara om utvecklare. Spelen är också bara billigare i USA. rästen av världen få fortfarande betala samma pris.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yonie:

Mer konkurrens gynnar kunden.

Genom att ta kundens valfrihet? Nej, det tycker jag inte...

Permalänk
Medlem

Det skall mycket till innan jag köper ett spel utanför Steam. I ärlighetens namn avstår jag i de flesta fall att köpa om det inte finns på Steam av den enkla anledningen att de har byggt upp ett förtroende hos mig. Så innan någon annan distributör kan matcha det så kommer jag hålla mig till Steam. GOG är ett alternativ som jag börjar lita mer och mer på. Men köper väldigt sällan dyrare spel där, utan väljer Steam i första hand.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

Kul när Tim Sweeney själv skrev en artikel i The Guardian för bara 3 år sen och spydde galla över exklusivitet/låsta spel till en platform: https://www.theguardian.com/technology/2016/mar/04/microsoft-...

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Litar inte på denna man och hans PC-fientliga uttalanden ett decennium sedan. Hoppar man på tåget (som Epyc en gång hade en angenäm plats i) för sent så blir det så här. Steam-monopol är farligt och måste stoppas men inte så här och absolut inte av denna man och hans företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Han har förmodligen rätt i att det är det enda sättet att på allvar ta marknadsandelar från Steam, men det är fortfarande en vidrig affärsmodell.

Förslag på en bättre lösning?

Det här är väl det bästa de kan göra för att sätta press på Valve/Steam? Förutsatt att fler följer efter...

Permalänk
Medlem

Snarare att DRM som knyter spel till vissa tjänster är ett av de stora problemen. Spendera pengarna på att göra den mindre tjänsten – som tar mindre andel av pengarna – på att göra tjänsten bättre, istället för att betala för att tredjepartsutgivare ska misslyckas på er plattform.

Kan ens t.ex. Humble Bundle köpa nycklar av utvecklarna för Epic Games Store? All försäljning och distribution via Steam sker inte genom försäljning direkt på Steam. Uplay och Origin säljer via andra kanaler än deras egna också, och nu pratar jag bara om auktoriserade återförsäljare. Vad ska någon som t.ex. har ett presentkort på Amazon göra när det gäller spel som bara finns på Epic Games Store?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Exxovion:

Förslag på en bättre lösning?

Som sagt, förmodligen är detta enda sättet. Med andra ord: Jag har inga bättre förslag, hehe

Permalänk
Avstängd

Knepig artikel, först citerar ni killen som säger att han är rädd att bli bombad med negativa betyg om spelet kostar mer på steam än på epic, pga den något högre avgiften (vilket låter helt befängt, finns ju ofta spel att köpa billigare på humblebundle och annat och inte får de en ragestorm av negativa betyg för det) och sen skriver ni att steams villkor KRÄVER att priset ska vara samma som på epic store (vilket låter märkligt då det finns gott om spel som har andra priser på andra plattformar än steam)

Så vilken av dem är det? båda kan ju inte vara rätt.

Epic store finns väl även endast till windows? trist när alla tidigare metro-spel går att spela native i Linux och på mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Som sagt, förmodligen är detta enda sättet. Med andra ord: Jag har inga bättre förslag, hehe

Vore i.o.f.s. ganska enkelt att skapa något som är bättre än all konkurrens Steam har med Epics Fortnite-pengar, med den pengahögen väljer de snarare enda vägen för att misslyckas med det hela. De kommer därför säkert behöva släppa hela idén ganska snart.

Att slå t.ex. Origin som tillåter tredjepartsutgivare/utvecklare kan inte kräva miljarder i utveckling.

Permalänk
Medlem

Hycklare much? Var väl lika mycket "befria utvecklare från oket Steam" när Microsoft började pusha UWP (dvs bullshit).

Skrivet av Tim Sweeney:

But developers will never escape Steam’s 300% to 500% markup on operating costs if all games are on Steam at equal prices.

Kan någon mer vetande förklara vad det är som ger 300-500% markup genom att använda Steam. Jämfört med vad? Epic store?

Skrivet av Tim Sweeney:

2) Pricing disparity would likely anger Steam users, leading to review bombing, etc

Tur att våra Epic overlords beslutat att reviews förstör för utvecklare så det här kan aldrig hända i deras store. Typ som när Metro Exodus släpps för 60 euro i EU medan andra sidan Atlanten betalar 50 dollar.

Skrivet av Exxovion:

Förslag på en bättre lösning?

Det här är väl det bästa de kan göra för att sätta press på Valve/Steam? Förutsatt att fler följer efter...

Konkurrera med features? Steam hade inte alla saker det hade idag när det launchades. Om en annan butik/tjänst hade släppts då med features man har på Steam idag hade det knappast sett ut som det gör idag. Ingen vet vad nästa stora grej är men Epic kan väl satsa pengarna dom lägger på att stoppa folk från att köpa spel varifrån dom vill på att brainstorma fram lite innovationer ist.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Vinolik:

Kul när Tim Sweeney själv skrev en artikel i The Guardian för bara 3 år sen och spydde galla över exklusivitet/låsta spel till en platform: https://www.theguardian.com/technology/2016/mar/04/microsoft-...

Jag tror inte riktigt du förstod artikeln, på vilket sätt menar du att de hör ihop?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Knepig artikel, först citerar ni killen som säger att han är rädd att bli bombad med negativa betyg om spelet kostar mer på steam än på epic, pga den något högre avgiften (vilket låter helt befängt, finns ju ofta spel att köpa billigare på humblebundle och annat och inte får de en ragestorm av negativa betyg för det) och sen skriver ni att steams villkor KRÄVER att priset ska vara samma som på epic store (vilket låter märkligt då det finns gott om spel som har andra priser på andra plattformar än steam)

Så vilken av dem är det? båda kan ju inte vara rätt.

Epic store finns väl även endast till windows? trist när alla tidigare metro-spel går att spela native i Linux och på mac

Epic Games Store finns även till macOS.

Humble Bundle säljer nog i regel Steam-koder. Utvecklarna/utgivarna får givetvis sälja vidare dessa till andra priser än vad spelet kostar på Steams egna säljsida, Valve kräver däremot att de ger Steamanvändare liknande erbjudanden. Sen tror jag inte någon sänker priset på Epic Games Store mot Steam eller Origin, hade de en lägre slutpris-prislapp i åtanke skulle ju denna gälla även på Steam.

Permalänk
Medlem

Nu ska jag vara en rebellisk 32åring och säga f##k you Tim. Jag orkar bara inte skaffa Epic store för ett spel. Väntar till nästa år men helst hoppas jag att deep silver pudlar och släpper tillbaka det på Steam.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Steam får ju fortfarande sin andel.

Tror faktiskt inte Steam får sin andel när du köper från tredje part.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Tror faktiskt inte Steam får sin andel när du köper från tredje part.

Verkar inte som de får några pengar, men de har ett gäng regler.

Skrivet av Steam:

Steam Key Rules and Guidelines

You should use keys to sell your game on other stores in a similar way to how you sell your game on Steam. It is important that you don't give Steam customers a worse deal.

It's OK to run a discount on different stores at different times as long as you plan to give a comparable offer to Steam customers within a reasonable amount of time.

Occasionally it may make sense to offer your game in a bundle or subscription, timed at the right point in a game's life cycle. Keep in mind that the perceived price in the bundle/subscription should be a price you are willing to run the game at a standalone price or discount on Steam. For example, 10 games in a bundle that costs $5 USD may have a perceived price of $.50 per game. Similarly, 10 games for $10 through a subscription this month may have a perceived price of $1 each.

Steam keys shouldn't be given away for free if you aren't also offering the same deal (i.e., give the game away for free) to Steam customers. If you want to run a giveaway on Steam, please reach out to us at Steampublish@valvesoftware.com

Steam keys shouldn't be sold in bulk. For example, you should not sell your game on sites that offer customers the option to purchase large numbers of copies of your game for a lower price. You should also not include your game in bundles on sites that allow customers to purchase multiple copies of the bundle for a lower price.

We reserve the right to deny requests for keys or revoke key requesting privileges for partners that are abusing them or disadvantaging Steam customers.

If we detect that you have requested an extreme number of keys and you aren't offering Steam customers a good value, we may deny your request.

We reserve the right to remove key requesting privileges from any partner whose sole business is selling Steam keys and not providing value or a fair deal to Steam customers.

Keys cannot be generated for the following:
"Free" products
If you want to give away keys for a free package or something that will never go on sale (event giveaways, special promotions, etc), please contact Valve.
Steam Bundles
Steam keys cannot be generated for Steam bundles. You will need to generate keys for the individual apps in the bundle.

Permalänk
Medlem

Jag skiter egentligen i vem som får pengarna och vilken klient som används. Bäst är väl om dom som gör spelen får behålla så stor del av kakan som möjligt antar jag. Jag vill att det ska vara så billigt som möjligt och sen har jag genvägar till alla spel i en mapp. Spel som spelas mycket belönas med en genväg på skrivbordet. Använder alltså sällan någon klient ändå förutom när spelen ska installeras. Det är bara något som ligger igång i bakgrunden när det måste.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Alltså ärligt talat så är dessa launchers inget annat än ett förbannat virus, vilket beror på fragmentiseringen av PC-plattformen. Men i och med att PC-spel distribueras digitalt så är själva webb-affären oundviklig, men den förbannade launchern borde vara valfri.

Jag minns hur motvilligt jag installerade steam år 2011 för första gången sen typ 2001, för att DotA2 var exklusivt på Steam. Nu har jag ju ett par spel där och ett och annat på Origins. Steam har visserligen en viss funktionalitet som är bra, t.ex. workshopen och streamingen. Men att de tar 20-30 % av intäkterna är inte lite.

Det är bara bra om Epic-games snor åt sig lite titlar och sänker priserna, eller tvingar Steam att sänka sina. Det bästa hade varit om Microsoft släpper en konkurrerande plattform också. Sen är det riktig trist att företagen försöker låsa in en hos deras plattform, men när jag ändå har 2 launchers kan jag lika gärna ha 10 och få billigare priser.

Monopol kostar i form av monopolvinst.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@anon78208: Dessutom en funktion som Epic inte erbjuder som sagt

Permalänk
Medlem

Gynnar endast utvecklare med lägre kostnad. Dock får dem det i röven pga lägre antal köp.
Inget som gynnar oss användare eftersom spelen inte är billigare. Bara en Launcher till som dessutom är helt värdelös.
Har inget emot Epic men deras store är ett skämt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Jag tror inte riktigt du förstod artikeln, på vilket sätt menar du att de hör ihop?

Han menar att Tim Sweeney är en opålitlig hycklare, Sweeney gnäller om något och sedan gör samma sak själv och menar att det behövs.

Läs själv:

"This isn’t like that. Here, Microsoft is moving against the entire PC industry – including consumers (and gamers in particular), software developers such as Epic Games, publishers like EA and Activision, and distributors like Valve and Good Old Games."

Spola bandet fram till 2019 och vips, nu är alla en distributör.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Klubba:

Knepig artikel, först citerar ni killen som säger att han är rädd att bli bombad med negativa betyg om spelet kostar mer på steam än på epic, pga den något högre avgiften (vilket låter helt befängt, finns ju ofta spel att köpa billigare på humblebundle och annat och inte får de en ragestorm av negativa betyg för det) och sen skriver ni att steams villkor KRÄVER att priset ska vara samma som på epic store (vilket låter märkligt då det finns gott om spel som har andra priser på andra plattformar än steam)

Så vilken av dem är det? båda kan ju inte vara rätt.

Epic store finns väl även endast till windows? trist när alla tidigare metro-spel går att spela native i Linux och på mac

Som jag förstår det har Steam olika och hemliga avtal med olika spelutvecklare. Vad som däremot blir tydligt både med riktlinjerna och Sweeneys uttalande är att Steam väldigt gärna vill att andra butiker ska ha samma erbjudanden och priser som Steam, så att deras egna användare inte missar något. Därav formuleringen "mer eller mindre kräver".

Sweeney å sin sida tycker ju inte om detta då det gör det svårare för hans butik att sätta ett lägre pris än Steam.

När Metro Exodus flyttade till Epic Games fick de äldre titlarna en massa negativa betyg på Steam, så spelarna visar helt klart sitt missnöje över flytten åtminstone.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

@MrAdde: Fast det gäller Steam-nycklar, att det skulle gälla alternativa versioner som distribueras via andra plattformar är inte belagt. Steam-koderna är gratis för utgivaren, så det är klart att Valve inte vill att all försäljning ska ske utanför Steam genom att Steam t.ex. aldrig får rabatter på samma spel. Epic tillåter inte försäljning utanför butiken överhuvudtaget istället.

Permalänk
Avstängd

Nästa Metro spel (inte det som kommer snart) kommer inte att komma till PC ifall det säljer dåligt.

Bra genomtänkt beslut då att göra spelet exklusivt för Epic Games Launchern då!