Vad vill du se i ”Så fungerar” om smarta hem?

Permalänk

Hur all datainsamling fungerar och vilka privatlivsintrång som görs.

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Köra allt lokalt med Home Assistant kanske?

Skrivet av AshyStyle:

Alla möjligheter och konfigurationer med home assistant

Tycker också man borde ta upp Home Assistant som ett exempel på en stor community kring smarta hem med mycket stora möjligheter till individuella lokala lösningar som inte är beroende av extern kommunikation. Visst, det kräver än så länge att man är intresserad men det behöver inte vara så svårt som man tror heller.
Vill man gå vägen att kunna styra utanför huset också så finns det ju mycket möjligheter till att också göra det på ett säkert sätt med SSL, tokens etc.

Samt de stora integrationsmöjligheterna (>1200 integrationer finns "färdiga") och att det inte behöver vara så krångligt att köra en färdig installation t.ex. (hass.io).

Visa signatur

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones. //Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

4) Säkerhet. Hur man bör tänka och vad man faktiskt ska vara rädd för på riktigt.

Känns som den viktigaste punkten, om man ska tro allt som skrivs om smarta hem.
Verkar vara alltför många prylar som släpps med undermålig säkerhet.

Jag kommer undvika alla "smarta" produkter tills säkerhetsaspekten tas på allvar.

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av Olle P:

Känns som den viktigaste punkten, om man ska tro allt som skrivs om smarta hem.
Verkar vara alltför många prylar som släpps med undermålig säkerhet.

Jag kommer undvika alla "smarta" produkter tills säkerhetsaspekten tas på allvar.

Ja, det slarvas allt för mycket med säkerheten. Jag pratade om detta i en podd på SweClockers systersajt 99.se.

Lyssna här: https://www.99.se/artikel/12252-vi-snackar-sakerhet-i-det-sma...

Permalänk
Medlem

Jag har bytt ut lampknappen på toaletten mot en rörelsekännare. Blev less på att ungarna aldrig släckte lampan efter sig. Det tycker jag är en smart sak.

Att kunna styra allting från någon annanstans verkar farligt. Lite som att hackare kommer ge sig på broker-servrarna i IoT och sabba hela system.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Känns som den viktigaste punkten, om man ska tro allt som skrivs om smarta hem.
Verkar vara alltför många prylar som släpps med undermålig säkerhet.

Jag kommer undvika alla "smarta" produkter tills säkerhetsaspekten tas på allvar.

Detta tror jag kommer att vara ett ordentligt problem en bit in i framtiden.
Tillverkarna bryr sig inte om gamla produkter vilket innebär att de inte kommer att få säkerhetsuppdateringar.
Rätt vad det är kommer en gammal storsäljare att tillgänglig för skadligt användande.
Har vi tur kommer hackarna att nöja sig med att låta gamla videokamror/väderstationer/wifi-glödlampor/etc bryta kryptovalutor.
Har vi otur kan sådan utrustning användas till överlastningsattacker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Tillverkarna bryr sig inte om gamla produkter vilket innebär att de inte kommer att få säkerhetsuppdateringar.

Säkerhetsuppdateringar är ett dilemma i sig självt.
Om användaren ska uppdatera programvaran själv blir mycket opatchat även om uppdateringar finns.
Om mjukvaran själv regelbundet kollar efter uppdateringar och installerar dessa automatiskt blir det en potentiell attackvektor.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Har vi otur kan sådan utrustning användas till överlastningsattacker.

Har ju redan hänt...

Permalänk

@nikka: Är helt novis när det gäller nätverk men det hade varit intressant att veta om en fysisk brandvägg kan vara till nytta i sitt smarta hem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

@nikka: Är helt novis när det gäller nätverk men det hade varit intressant att veta om en fysisk brandvägg kan vara till nytta i sitt smarta hem.

Jag förstår nog inte vad du menar med "fysisk brandvägg"?
"Riktiga" brandväggar har du redan i ditt hus/lägenhet. De skall innesluta/begränsa bränder.
En vanlig typ av brandvägg är att man tar två 13mm gipskivor. Den alla tänker på är väl den man bygger upp med tegelsten. De sitter ofta i anslutning till murstocken

Eller menar du om det finns någon speciell orsak till varfor man skall ha dedikerad hårdvara till sin brandvägg eller man kan virtualisera den?

Permalänk
Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag förstår nog inte vad du menar med "fysisk brandvägg"?
"Riktiga" brandväggar har du redan i ditt hus/lägenhet. De skall innesluta/begränsa bränder.
En vanlig typ av brandvägg är att man tar två 13mm gipskivor. Den alla tänker på är väl den man bygger upp med tegelsten. De sitter ofta i anslutning till murstocken

Eller menar du om det finns någon speciell orsak till varfor man skall ha dedikerad hårdvara till sin brandvägg eller man kan virtualisera den?

Det finns i praktiken två olika typer av brandväggar: klientbrandvägg och nätverksbrandvägg.

Klientbrandväggen (t.ex. den som är inbyggd i Windows) skyddar enbart den enskilda klienten.

Nätverksbrandväggen (t.ex. en router med inbyggd brandvägg eller separat hårdvara för brandväggen) skyddar alla enheter som ansluts till nätverket, eller snarare den del av nätverket som ligger bakom brandväggen. För mer avancerade nätverk används ofta dedikerad hårdvara för detta med fler funktioner och högre kapacitet, vilket ibland kallas för fysisk brandvägg.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Hedersmedlem

Personlig integritet!

Jag vill se tester av hur smarta grejer fungerar i hemmet om man begränsar prylarnas åtkomst till internet i routern.
Exempelvis om man testar damsugarrobotar så styrs de inte sällan från en app idag. Vad händer om man bara tillåter dammsugaren att kommunicera inom wifinätverket för att nå mobilen men att man begränsar möjligheten för dammsugaren att kommuniceta med internets servrar? Det skickas nämligen ut rikliga mängder data som samlas in innanför hemmets väggar redan som det är.

Samma tänk kan appliceras på allt ifrån smarta högtalare och övervakningskameror till lampstyrning och rullgardinskontroller.

I vissa lägen är det befogat att man ska kunna nå grejerna utanför hemmet. Övervakningskameror exempelvis. Men en kaffekokare... Är det rimligt att det är ett krav att den ska kunna nå internet för att fungera? Så fungerar ju redan en del robotdammsugare vilket irriterar mig en del.

Men ja. Möjligheten att strypa internettillförsel med bibehållen funktionalitet önskar jag att ni testar. Både baserat på säkerhet om grejerna har säkerhetshål och för den personliga integriteten.

Ett eget delbetyg kanske hade varit lämpligt?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hehe
Gissa om jag byggt hus eller...

Har även byggt en pfSense router