Behöver feedback på min hemsida - MERN-stack

Permalänk
Medlem

Behöver feedback på min hemsida - MERN-stack

Hej!

Jag skulle vilja få lite kritik & feedback på ett hobbyprojekt som jag byggt under några månaders tid.

https://receptboken.online/

Github: https://github.com/Maufive/receptboken/tree/master

Sidan är byggd på MERN-stacken (MongoDB, ExpressJS, React, Node). Jag är helt självlärd och mitt mål är att kunna börja söka jobb som junior Front-endutvecklare, men vet inte riktigt om jag är redo ännu. Innan jag gjorde detta projektet så har jag knappt rört Node/Express, så jag är väldigt ny till backend.

All kritik välkomnas!

Permalänk
Medlem

Snyggt! Och Smart!

Är HELT oinsatt av hemsidor, utan är en helt vanlig användare om man säger så.
Och det första som slår mig är den gröna bannern som ser rätt så tråkig ut..
"Receptboken" till vänster och "Logga in" till höger känns lite blä i ärlighetens namn.

Kommer det komma upp mer i bannern när man väl är inloggad?

Samt, kan man lämna kommentarer när man lämnat omdömen?

Permalänk
Medlem

@Yorgo_

Tack

Nja, skillnaden när man är inloggad är att du har en menyknapp där det står "logga in", där du har menyval för Sparade recept, din profil, sparade inköpslistor!

Det går inte att lämna kommentarer, bara ett betyg på varje recept.

Permalänk
Medlem

@Bigfudge:

Bra jobbat!
Är det ett seriöst framtida projekt eller bara i självutbildningssyfte?

Skriver ner allt jag kan här, blandat med synpunkter och åsikter.

  1. Skriver man "pizz" i sökfältet kommer inte pizza-receptet upp.

  2. Oavsett vad man skriver in, klickar man enter så laddas sidan om med en querystring satt men inget visas utom att sidan har laddats om.

  3. Man borde kunna söka efter ingredienser.

  4. Du borde ha en funktion med en slider som ökar antalet portioner och även mängden ingredienser.

  5. Det borde finnas en dela-länk för recepten.

  6. Det borde gå att kunna söka recept baserat på taggarna som finns registrerade på varje recept.

  7. Fungerar mailutskicket med recept enbart om man är inloggad? Hittar ingen knapp för det iaf.

  8. Bilden i laptopen på förstasidan är 3MB. Bilderna på mobilerna är 600kb. Bilderna på recepten är i jämförelse 80kb.

  9. .ReceptStyles__Beskrivning är onödigt smal. Den borde fylla ut hela .ReceptStyles__Container

  10. Du borde ha en specifik sida där man kan söka efter recept. Att gå till huvudsidan blir drygt då det alltid är välkomsttexten man måste skrolla förbi.

  11. Jag kan nog säga mycket mer om sökningen av recept som sortering och mer avancerad sök men det låter jag vara underförstått.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

@Leedow:

Tusen tack för bra feedback! Många bra punkter och förbättringar jag kan jobba på

Detta projektet har jag endast gjort i utbildningssyfte. Jag jobbar på att fylla ut min portfolio + jag ville ta tillfället i akt och lära mig hur en backend jobbar tillsammans med frontend. Mitt fokus ligger på front-end men det betyder inte att det kan vara bra att ha lite koll på hur den andra sidan funkar

Permalänk
Medlem

Lite osorterade åsikter.

Spontant tycker jag att sidan var långsam när den laddade.
Tycker personligen ej om när objekt 'fadear in'.
Förstår inte riktigt om planen är att ha infinity scroll + en footer, isåfall känns det lite kontraproduktivt. Skippa isåfall det ena, och ha en 'about me' sida eller dylikt.

Sidan var även tom när den laddade, och visade inga tecken på att ladda. Jag trodde först det var en blank canvas.

Önskar att länkarna hade receptets namn i sig, så man enklare kan överskåda det om man får en länk skickad till sig.

På t.ex. https://receptboken.online/recept?id=5c3e3dbcaded460016ff1613 på min skärm 0.5 frp Pinjenötskärnor delvis utanför ramen för text.

Skulle gärna se siffror vid stegen, så att man kan tänka 'ah, jag var vid steg 3.'

Kommentarer via t.ex disqus eller något dylikt skulle vara najs.

Utöver det så tycker jag att den är mycket fin visuellt.
Småfixar jag skulle vilja se som är endast kosmetiska:
På framsidan är vissa rutor större än andra.
Längst upp kan man trycka till höger om ikonen så laddar sidan om, även om man inte klickar på ikonen. Är det med vilje? Skulle även gärna se att den minimerar sig själv och följer med när man scrollar.

Sökfältet tycker jag borde vara längst upp. Märkte inte av det först.

Sökningar som inte finns borde ge en '404, men här är andra recept du kanske tycker om' eller något i den stilen.
Måste skriva hela "kyckl" innan man får relevanta resultat för kyckling i live-sök.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

@Zeedarn:

Tusen tack att du tog dig tiden att lämna bra kritik, det uppskattas verkligen!

Att sidan laddar långsamt kan bero på att jag har hostat min Backend hos Heroku med ett gratiskonto. Det innebär att Herokus servrar går i idle-mode om inga requests har skickats inom 30 minuter, och måste därför starta upp igen varje gång någon går in på sidan. Detta är såklart inte optimalt, men känner mig inte jättesugen att betala en månadsavgift för att hosta ett hobbyprojekt.