Noctuas nya kylpasta NT-H2 lovar lägre temperatur än populära NT-H1

Permalänk
Melding Plague

Noctuas nya kylpasta NT-H2 lovar lägre temperatur än populära NT-H1

Noctuas välbeprövade kylpasta NT-H1 får efter över tio år en uppföljare i form av NT-H2, vilken ska ge lägre temperaturer jämfört med föregångaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Alla som genom kommer byta kylpasta rycker upp en hand!

Fascinerande att ny kylpasta kan göra 2 grader. Nå det blir inget byte av enbart kylpasta för min del.

Permalänk
Medlem

Gillade aldrig deras gamla, den var som tuggummi den man fick med sin nya fina kylare.

Nej håller mig till AS5 eller MX4 så skiten går att applicera för oavsett om Noctua är det jag främst kör som kylare i alla mina burkar så gillar jag inte deras pasta över huvud taget.

Permalänk
Medlem

NT-H1 är grym, kört den länge. -0.6C på AM4 är dock inget som får mig att springa till butiken, direkt... Men, framsteg är framsteg.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Kanske den t.o.m blir bättre än Kryonaut?
https://www.eteknix.com/thermal-grizzly-thermal-paste-vs-6-ma...

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Så om dom fortsätter utvecklingen i denna takten så blir det 0 grader om ca 400 år på 300 watt, nice

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Någon som vet W/mK på deb? Tänkte om det är bättre än Kryonaut så kanske man ska testa

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Haha, tror nästan att den nya duken för att torka bort (för mycket) pasta ger större skillnad i de flesta fallen...

Permalänk

Är den bättre än Kryonaut? Om inte finns ju ingen anledning i världen att ta något annat.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

7.5 år har NT-H1 hållet riggen kall. Så nu när nästa närmar sig med stormsteg är det ju logiskt att köra H2.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Kalla mig gammalmodig, men Arctic Silver i mitt hjärta. ❤️

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

@andreas_dock: Gillade Diamond pastan som slipade bort texten från IHS. Fast nej hörrö, det ska vara MX-2 eller den nyare MX-4. Nästan så det kan göras en Whiskas reklam av det också. "mx-4, om processorn själv får bestämma" och en slickmun ;D

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av Tomika:

@andreas_dock: Gillade Diamond pastan som slipade bort texten från IHS. Fast nej hörrö, det ska vara MX-2 eller den nyare MX-4. Nästan så det kan göras en Whiskas reklam av det också. "mx-4, om processorn själv får bestämma" och en slickmun ;D

Jag är också Artic Silver kär, men det är kanske dags att tänka om ✅
Jag ska kolla på lite tester av MX-4 😃☝🏻

Jag kommerihåg att Artic även hade en epoxy-pasta för att limma små minnes-kylflänsar , den var sjukt mycket bättre än värme-ledande tejp , men finns inte längre verkar det som 😢

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Gillade aldrig deras gamla, den var som tuggummi den man fick med sin nya fina kylare.

Nej håller mig till AS5 eller MX4 så skiten går att applicera för oavsett om Noctua är det jag främst kör som kylare i alla mina burkar så gillar jag inte deras pasta över huvud taget.

Skrivet av andreas_dock:

Kalla mig gammalmodig, men Arctic Silver i mitt hjärta. ❤️

Skrivet av phoenix4m:

Jag är också Artic Silver kär, men det är kanske dags att tänka om ✅
Jag ska kolla på lite tester av MX-4 😃☝🏻

Jag kommerihåg att Artic även hade en epoxy-pasta för att limma små minnes-kylflänsar , den var sjukt mycket bättre än värme-ledande tejp , men finns inte längre verkar det som 😢

Skickades från m.sweclockers.com

Jag var en AS5 älskare förr också, men idag är den inte lika flexibel som många andra. Största problemet med den är att den måste härda, dvs du kan inte byta pasta och benchmarka 15 min senare, utan ska använda datorn "normalt" i 100+ timmar, annars blir inte härdningen bra (enligt deras egen info). Och även när den sen härdat... är den ändå inte så bra som många tror.

Så av just den anledningen är det intressant att se nyare typer av kylpasta som just fungerar minst lika bra som AS5, men inte behöver härdas. Dessa tål även mindre vibrationer utan att spricka och åldras inte. AS5 vågar jag säga av egen erfarenhet är dålig efter ca 1-2 år (beroende på temp och ev rörelser). Då har den redan sprickor och man kan tom få ett luft-lager mellan kylpastan och det man kyler/flänsen. MX-4 tex är stabil i 5+ år och många andra är det med.

Så ärligt... ja det är dags att tänka om. Inte för du bör slänga AS5... är fortfarande användbar pasta, men det finns många andra värda att testa. AS5 är för dyr för alla problem den har imho. Där finns så många bra kylpastor idag att det är lite dumt att vara fast med en som var bra för 10 år sedan.

Tittar man i några större tester så är AS5 alltid rätt långt ner i listan nu, speciellt om man tänker på hur många billiga versioner det finns ovan den. Handlar så klart inte om mer än nån grads skillnad, men då blir ju just pris och härdning vs ingen härdning just frågan... varför ta det sämre?
https://www.tomshardware.com/reviews/thermal-paste-comparison...
https://www.tomshardware.com/reviews/thermal-paste-comparison...

Både MX4 och NH1 samt många andra är som sagt före AS5 här, och många är tom pasta man får med produkter (sk OEM). OEM AMD 290 kylaren tex är bättre än AS5...

Med det sagt, ja NT-H1 tyckte jag inte om heller... för torr och svår att får till bra. Får se hur H2 är en dag...