Spelar ni Fallout 76 fortfarande? Någon som planerar börja?

Permalänk
Lego Master

@Salcin74:
Hur menar du?
VATS i 76 saktar inte ner tiden som i tidigare spel, utan allt fortsätter i realtid. Det man vinner är att det är enklare att skjuta om du inte siktar speciellt bra manuellt. Och sen har du ju alla perks osv som gör VATS bättre, plus criticals osv.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag tycker fortfarande det är nåt som känns "fel" med spelmotorn. Som en strumpa med hål i, eller en kavaj som kliar i kragen. Även om det är i grunden samma motor som Fallout 4 så är allting liksom segt, trögt eller omständligt. Jag kan inte riktigt sätta fingret på det, men det kryper i hela mig när jag springer omkring.

Jag hade typ 30 i framerate, tills jag låste upp vsync, sen var jag tvungen att låsa framerate till 58 (Såg ngt tips online.) eftersom jag hade rejält med microstutter. Sen var jag tuvungen att stänga av allt det massiva blurret, eftersom hela spelet var en suddig sörja.

Permalänk
Medlem

Här är en länk till en Reddittråd där man tipsar om förbättrande inställningar om man har Nvidiakort.

Direkt url till bild med en persons grafiska inställningar:
https://imgur.com/a/qfpeeqH

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Jag har haft 60 fps bergstabilt ett bra tag nu, kör med 3900X/1080Ti. Gick tom att spela med min 2700X/GTX980, men då låg jag runt 40 fps i 1440p. Man får dock kolla att inte Nvidia-drivarna oversamplar, jag hade det problemet med Skyrim och GTX980, grafikkortet oversamplade till 4k och då laggade det men när jag ställde ner till 1440p håller Skyrim sig runt 60 fps med GTX980.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Semjonov:

Jag hade typ 30 i framerate, tills jag låste upp vsync, sen var jag tvungen att låsa framerate till 58 (Såg ngt tips online.) eftersom jag hade rejält med microstutter. Sen var jag tuvungen att stänga av allt det massiva blurret, eftersom hela spelet var en suddig sörja.

Har inga uppenbara problem med framerate vad jag har märkt, så tror det har mer med mushanteringen (känns som nån smoothing) och serverside hit detection (?) att göra. Om det nu är så.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@Salcin74:
Hur menar du?
VATS i 76 saktar inte ner tiden som i tidigare spel, utan allt fortsätter i realtid. Det man vinner är att det är enklare att skjuta om du inte siktar speciellt bra manuellt. Och sen har du ju alla perks osv som gör VATS bättre, plus criticals osv.

Ok, tack för svar.
Det var precis det jag funderade över. Normalt saktas ju tiden ner i VATS och det tar lite tid att sikta in skotten vilket fick mig att utgå från att det enbart är till nytta initialt (tänk den som först skjuter) och sedan har den som siktar "på riktigt" fördelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salcin74:

Ok, tack för svar.
Det var precis det jag funderade över. Normalt saktas ju tiden ner i VATS och det tar lite tid att sikta in skotten vilket fick mig att utgå från att det enbart är till nytta initialt (tänk den som först skjuter) och sedan har den som siktar "på riktigt" fördelen.

I ett spel som Fallout 76 är pricksäkerheten av liten betydelse, om man inte är totalt novis, det som spelar roll är balansen mellan hur effektivt vapen man har vs hur effektivt skydd det man skall skjuta har och hur effektivt det skjuter/slår på dig tillbaka. Det är strategi mer än fps.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag har spelat Fallout 76 nu ett litet tag. Min lvl är runt ~12, men jag ser i bland fiender på lvl 22-40. Läste om att de skalas av andra spelare som har varit i närheten, så jag tänkte lite på Fallout 1st. Om jag skaffar en månad, kommer jag bara få fiender i min lvl då eller finns det fiender som är högre lvl än mig ute i världen?

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem

@Goteborgan:
Rimligen kommer hela den spawnadde världen att motsvara din level. Så har det iaf fungerat för mig.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

@Goteborgan:
Rimligen kommer hela den spawnadde världen att motsvara din level. Så har det iaf fungerat för mig.

Ah, det är bra, då vet jag det.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem

Nu när man har spelat lite, så har man fått ihop lite Atoms. Hittade ett backpack skin för 250 Atoms, jag köpte den och jag kan inte crafta den. Jag har gjort questen och jag har vanliga backpacken på mig annars.
Vid crafting så är lvl 1, 10, 20 och 30 grå. Men står inte varför eller något.

Jag har startat om spelet, men vilket hjälpte inte. Antagligen är det en bug eller så är det något jag har missat.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem

För att få det spelbart var jag tvungen att installera rivatuner, sätta fps tak på 60 och stänga av vsync. Då blev det ett helt annat flyt i spelet.

Om jag hade för hög framerate fastnade jag vid terminaler ibland, om jag hade för varierande ryckte gubbar omkring, om jag använde amds cool and quit eller vad nu skiten heter som aldrig fungerar för att låsa framerate max vid typ 60 slutade grafikkortet att köra på som det skulle och körde alldeles för låg hastighet ibland och det ryckte som faaan.

Permalänk
Medlem

@Goteborgan:
Den kanske är till small backpack (den som är gratis att hitta ritning till i Overseer's stashbox i Morgantown).
Den är inte samma som den ritning man får efter ha gjort det massiva scoutuppdraget "Order of the Tadpole".
Om jag minns rätt.

https://fallout.fandom.com/wiki/Backpack_(Wild_Appalachia)

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

@Goteborgan:
Den kanske är till small backpack (den som är gratis att hitta ritning till i Overseer's stashbox i Morgantown).
Den är inte samma som den ritning man får efter ha gjort det massiva scoutuppdraget "Order of the Tadpole".
Om jag minns rätt.

https://fallout.fandom.com/wiki/Backpack_(Wild_Appalachia)

Jo, jag märkte jag var inte klar med den questen för den stora backpacken. Jag är på den delen man ska ta kort på massa grejer.
Men tack för länken!

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem

Började spela för typ 1 månad sen, blev intresserad när de lade till NPCs, rätt kul faktiskt, men svårt i början.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Keeper of Traditions

Det är gratis just nu, fram till måndag, ifall någon funderar på att testa spelet. Tror det gäller både Steam-versionen och Bethesdas egna.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Skaffade Fallout 76 ganska långt efter releasen. Installerade och provspelade ett par-tre dagar och gick direkt tillbaka till Fallout 4. Kände att jag var kraftigt färgad av 4an så 76an kändes annorlunda och osäkert. Det är ju oftast så, i vart fall för mig att det kan ta väldigt lång tid att komma tillbaka till ett spel och sedan verkligen få feeling för det.

Efter att inte ha spelat 76an sedan inköpet så har jag nu spelat det mer intensivt under 4-5 dagar och börjar få någorlunda koll på spelet. Men för ett par dagar sedan inträffade en bugg i spelet som gjorde att man inte kunde köpa grejor av spelare som är Vendors. Jag kunde inte heller sälja mina grejor och det gjorde att jag tappade sugen. Vet inte hur länge problemet varar. Kan bara hoppas att de fixar det skyndsamt då jag tyckte den funktionen var bra för mig som nybörjare.

Får se om jag kommer att lägga någon energi på 76an den närmsta tiden. Annars blir det tillbaka till World of Tanks.

Visa signatur

Spel jag uppskattar: State of Decay 2 │ World of Tanks │ Fallout 4 │ The Settlers - Rise of an Empire gold edition │ Command & Conquer │ Half-Life │ World of Warships │ Sims 3 │ Cities Skylines
I can rest easy knowing that Wolfgang is rotting in hell. Thank you. Did you need anything?

Permalänk

Vending-machines och display-cases är temporärt avstängda för tillfället.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C Vit |ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI) | i7 10700k |ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC
|32 Gb HyperX Fury | Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold | Ducky One 2 Mecha Mini [MX Silent Red] | Logitech Pro Wireless |

Permalänk
Medlem

Fallout 76 är gratis till 21:a denna månad på Steam. Jag tankar ner enbart för test. Är det så dåligt som folk säger så lägger jag spelet på hyllan igen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Spelet är svårast i början tycker jag, innan man har några färdigheter, vapen inkl ammunition samt skydd. Vid level 25-30 börjar det arta sig för den som vet hur man skall bygga sin karaktär. Sen underlättar det såklart att fokusera på att välja perks baserat på en speciell sorts vapen.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Jag fick bara spela en gång sedan var en prislapp på spelet. Då gällde inte till 21?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av AMD-FX:

Jag fick bara spela en gång sedan var en prislapp på spelet. Då gällde inte till 21?

Fram till måndag var informationen från Fallout:s Twitter, vart stod det fram till 21:a?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Tyckte det stod 21:a på Steam när jag skulle ta ner det

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Tyckte det stod 21:a på Steam när jag skulle ta ner det

Reapriset är till den 21/5, men att spela gratis var bara över helgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Spelet är svårast i början tycker jag, innan man har några färdigheter, vapen inkl ammunition samt skydd. Vid level 25-30 börjar det arta sig för den som vet hur man skall bygga sin karaktär. Sen underlättar det såklart att fokusera på att välja perks baserat på en speciell sorts vapen.

Min första karaktär blev en mishmash av perks, utan någon tydlig specialitet. Startade sedan en ny med mer fokus på vad för typ jag ville ha. Underlättar mycket att använda någon "Perk Planner" typ, Nukes and Dragons för att ha koll på vilka perks man ska välja allt eftersom man levlar. Ger också bra överblick i karaktärsbyggandet, så det kan jag jag rekommendera.

Visa signatur

ll Ryzen 7 3700X ll Sapphire RX Vega 64 ll Asus B450-E Rog Strix ll
ll Ballistix 32GB 3 000 MHz ll SilverPower SP-S850M ll NZXT H440 ll Acer 27" 1440p ll

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av kenny_85:

Min första karaktär blev en mishmash av perks, utan någon tydlig specialitet. Startade sedan en ny med mer fokus på vad för typ jag ville ha. Underlättar mycket att använda någon "Perk Planner" typ, Nukes and Dragons för att ha koll på vilka perks man ska välja allt eftersom man levlar. Ger också bra överblick i karaktärsbyggandet, så det kan jag jag rekommendera.

Det går att ändra i efterhand, så finns ingen större poäng med att börja om. Om man inte gillar början bäst, det vill säga.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det går att ändra i efterhand, så finns ingen större poäng med att börja om. Om man inte gillar början bäst, det vill säga.

Ja, det är sant. Men för mig behövde jag ändra SPECIAL-statsen en hel del för att få ihop det som jag ville efter lv 50. Och det kan man ju bara göra 1 poäng per level. Så det kan ta tid, framförallt med min begränsade tid för spelande

Edit: och ja, det var kul att börja om också. Jag tappar lätt spänningen när man börjar känna sig odödlig längre upp i level.

Visa signatur

ll Ryzen 7 3700X ll Sapphire RX Vega 64 ll Asus B450-E Rog Strix ll
ll Ballistix 32GB 3 000 MHz ll SilverPower SP-S850M ll NZXT H440 ll Acer 27" 1440p ll

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av kenny_85:

Ja, det är sant. Men för mig behövde jag ändra SPECIAL-statsen en hel del för att få ihop det som jag ville efter lv 50. Och det kan man ju bara göra 1 poäng per level. Så det kan ta tid, framförallt med min begränsade tid för spelande

Edit: och ja, det var kul att börja om också. Jag tappar lätt spänningen när man börjar känna sig odödlig längre upp i level.

Ett plus med fler karaktärer är även extra stash-utrymme, om man har någon betrodd polare som kan agera packåsna såklart

Jag håller med om att det är lite för enkelt när man kommit en bit upp i levlarna... Finns ingen riktig utmaning i spelet, tyvärr. End game-bossarna är bara bullet sponges deluxe

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Den som väntar på att Fasnacht skall börja - just nu meddelas att första eventet börjar ikväll kl 20 svensk tid. Fyra timmar senare än den tredje (?) förseningen som annonserats.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gammal gubbe