Permalänk
Medlem

Mobilt bredband telenor

Hej, jag ska flytta och det finns tyvärr ingen tillgång till fiber dit jag flyttar. ADSL är något jag har dåliga minnen av så jag kikade på 4g internet istället. Så jag skaffade ett abonnemang via telenor, dom bistår dock inte med utrustning. Så nu undrar jag vad behöver jag för att få bra täckning i en 124 kvm lägenhet med 4 användare. Det kommer streamas film via netflix och youtube men inget spelande. Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Jag tror Telenor delar 4g med tele2. Jag har 4g via tele2 för 399kr/månad och 200 Gibi quota (troligtvis för dyrt men jag har inte orkat ändra). Hastigheten skall vara mellan 20-80 mbit/s. De håller vad de lovar, ibland. Vanlig tv youtube funkar oftast. Det jag vill se spelar jag oftast in via programmen youtube-dl och svtplay-dl. Jag har två routers och två sim-kort. Det extra kortet fick jag gratis. Den ena routern är "fast" (Huawey) den andra "mobil" (tp-link, 4g lte) med inbyggd batteribackup. Den senare har bara WiFi (man kan dock ansluta Windowsdator utan WiFi med visst krångel). Den är väldigt praktisk eftersom man har eget WiFi vart man än går!
Edit: Täckning inget problem, men jag bor i ett trähus och har bra täckning överallt, även ute (via tp-link).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Jag har 4g via tele2 för 399kr/månad och 200 Gibi quota (troligtvis för dyrt men jag har inte orkat ändra).

Ja, det är dyrt för 50kr mer får du dubbelt så mycket data, nackdelen är dock då du har ett datakort, och de kostar idag 99kr/månad, så det totala priset blir 548kr/månad.

Det finns dock möjligthet att få 20% i rabatt i 2år på abonnemangs priset, detta bör man dock be om via uppsägnings avdelningen, då personer på den normala kundtjänsten ibland inte tycks vet hur man gör det.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Problem med TP-Link Archer MR 400 i Telenors nät?

Jag har en TP-Link Archer MR 400 i min sommarstuga och den har funkat finfint förra året då jag använde den sist (oktober). Sedan jag installerade en König MIMO-riktantenn så har jag haft fantastiskt bra mottagning och jag har ibland uppmätt över 100 Mbit trådlöst i huset över denna router, så jag visste att signalen var verkligt bra.

När jag kom ut för första gången för några veckor sedan så kom jag inte längre ut på Internet hur jag än bar mig åt. Jag återställde och konfigurerade om på nytt men inget hjälpte. Ringde Telenor och de var verkligt hjälpsamma men vi fick inte till det trots det. (måste säga att supporten annars funkat väldigt bra i det att de verkar ha bra bemanning). Har aldrig väntat mer än en minut i kö!

Nåväl, jag körde med hotspot i mobilen och dator och började surfa och fann att jag inte var ensam. Så det var därför jag ringde Telenor för att kolla att jag verkligen körde mot rätt källa (och det gjorde jag) och att de inte ändrat något fundamentalt i sitt nät (och det sade de att de inte gjort - men det undrar jag allt). Men det viktigaste var att jag hittade att det faktiskt kommit en ny firmware.

Gammal firmware var:

1.5.0.0.9.1
Build: 180720
Release: 63339

Den nya ska alltså vara:

1.6.0.0.9.1
Build: 181112
Release: 65058n

OBS!!! I FW-informationen stod explicit: "Optimized for compatibility with Telenor Sweden"

Efter att ha installerat denna FW så går det som tåget igen.
Även de som har den äldre MR 200 kanske borde kolla om det finns ny FW för de också.

Jag har meddelat Telenor som alltså inte hade denna info.
Förhoppningsvis kan det hjälpa någon med samma problem som jag hade.

I övrigt är jag fortfarande förbluffad över hur bra det faktiskt funkar för oss med mobilt bredband. Har verkligen svårt att se vad fiber skulle tillföra. På vår ö verkar det som om Telenors bredbandsprojekt helt kommit av sig efter att folk nu väntat in på det tredje året att något ska hända. Hade de valt mobilt istället så hade de (med mycket få undantag på södra delen av ön) kunnat vara igång på någon dag istället och det för tre år sedan.

Permalänk
Medlem

Kör Telenor i sommarhuset på typ 130 kvm via en ASUS 4G-AC55U assisterad av en billig Netgear range extender för nedervåningen. Det fungerar alldeles utmärkt och täcker t.o.m. in lilla stugan som ligger 50 meter ifrån routern.
ASUS:en gjorde stor skillnad från min tidigare Dovado Tiny, speciellt när man är 5-6 som använder nätet samtidigt. Har bara gott att säga om prestandan hos Telenor.

Permalänk
Medlem

@Lunatech:

Det har ju hänt en hel del i de trådlösa näten de senaste åren och det har även skett en utveckling både av 4G routrarna och telefonerna. Jag tror en del varit lite dumsnåla när de köpt sina routrar till att börja med och också när man köpt telefoner. Jag har haft två TP-Link MR 200 (som inte stöder MIMO) och MR 400 som stöder MU MIMO. Skillnaden mellan dessa är ju att den senare i princip blir dubbelt så snabb genom att den kan köra över två band istället för ett samtidigt. Det skiljer 300 spänn mellan de två. Lägger man dessutom på en extern antenn som stöder MIMO för en tusenlapp till som i mitt fall så har jag fått dubbla hastigheten och har nu mellan 70 till drygt 100 inne i huset.

En annan sak som är viktig är att köra på routerns 5Ghz-frekvens istället för 2,4 om det går. Jag har en gammal Samsung A3 från 2016 som inte klarar 5 Ghz och den stöder bara 4G med cat 3. Jag ser inte ens 5Ghz-nätet med den. Så med den får jag bara ca 40 Mbit vare sig jag är på landet med trådlöst eller jag är hemma där vi har 200 Mbit fiber. Men kör jag vår Samsung-platta eller min frus Samsung A3 telefon som är från 2017, så stöder den 5 Ghz och 4G cat 6 och med båda dessa kan man få 70-drygt 100 Mbit på landet och ca 200 Mbit hemma. Numera är telefonerna förberedda för betydligt högre hastigheter med cat 8 till cat 12 åtminstone men routrarna och antennerna släpar nog efter lite här. Åtminstone alla de Samsung-modeller som säljs idag ger "full fart" via 5Ghz med den router jag har idag.

Jag vet folk ute på vår ö som hävdat att de måste ha fiber för att kunna sköta sina jobb då de ju kör videokonferenser och skickar stora filer och att de inte klarat det med de trådlösa grejor de haft trots att de bor ännu närmare vår fantastiska 4G-mast på grannön Tynningö och därtill med helt fri sikt mot masten över Tynningösundet. Jag tror förklaringen till de problemen är för dåliga både telefoner och routrar. 70 Mbit som jag har stadigt är nästan tre ggr så mycket som de ca 20-25 som rekommenderas för strömmande 4K-film från exv. Netflix. Att se en HD-film kräver rekommenderat ca 5 Mbit. Videokonferenser kräver inte ens det för de har ofta inte ens HD-kvalitet. När det gäller uppladdning av filer förstår jag det inte heller för vi har väl ca 25-35 Mbit upp.

När det sedan gäller hantering av samtidiga användare så är det även där en fördel med MU MIMO i 4G routern (Manu Users Many In Many Out). På toppen av det kan man ju dessutom se till så att man inte går i ytterligare en snålfälla och köper telefoner med "billiga" abonnemang för de är sällan vare sig billiga eller optimala särskilt för mobilt bredband.

Det absolut bästa är att köpa ett familjeabonnemang med helt fri surt i Sverige. Det är ett måste om man ska streama. Huvudabonnemanget från exv. Telenor kostar mig ca 500 i månaden (pensionär). På toppen av det kostar varje extra abonnemang med helt fri surf det med drygt 150 spänn till. Sedan köper man till ett extra surfkort för 60-70 spänn för själva routern. Har man mobilt både hemma och på landet om man nu har det så som jag hade det innan vi fick fiber hemma (ingick i TV-abonnemanget i vår förening) så köper man ett kort till för den routern.

Varför är detta viktigt då? Jo med ett upplägg som detta i en familj behöver folk aldrig ens bry sig om att springa runt och leta efter "gratis WIFI" eftersom de ju har fri surf alltid - alla som hänger på familjeavtalet. Dessutom behöver de aldrig koppla upp sig mot er 4G router bara för att surfa i enheter som redan har ett SIM-kort. På toppen av det har man 100 GB surf i EU per månad så när vi åker på EU-"semester" så kan vi se film om vi vill med medtagen router och Google ChromeCast. ChromeCast behöver man om man har en äldre TV som inte stöder Netflix eller exv. HBO i TV:n. Mellan familjemedlemmar kostar heller inga samtal något så det är alltid samma pengar varje månad om man inte åker utanför EU med vissa undantag som USA, Thailand och Burma.