Launcher för idioter och gamla.

Permalänk
Medlem

Launcher för idioter och gamla.

Tänkte gör det ordentligt från början och göra min fars telefon idiotsäker.
Om det går att låsa alla inställningar med en kod?
Han ska få min OnePlus5, han gillar att fotografera så Doros skitkamera var aldrig intressant.

Eller har någon en annan vettig lösning på problemet med neadertalare och telefoner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Tänkte gör det ordentligt från början och göra min fars telefon idiotsäker.
Om det går att låsa alla inställningar med en kod?
Han ska få min OnePlus5, han gillar att fotografera så Doros skitkamera var aldrig intressant.

Eller har någon en annan vettig lösning på problemet med neadertalare och telefoner?

Så du likställer din far med en idiot

Finns ju så kallade seniorappar som gör om telefonen till stor text, knappar och lättanvänd.
Men har själv ingen koll på vilken eller vilka som är bra.

https://play.google.com/store/search?q=senior%20launcher&c=ap...

Permalänk
Hedersmedlem

Säg till honom att "pilla inte på detta"?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Så du likställer din far med en idiot

Finns ju så kallade seniorappar som gör om telefonen till stor text, knappar och lättanvänd.
Men har själv ingen koll på vilken eller vilka som är bra.

https://play.google.com/store/search?q=senior%20launcher&c=ap...

En jävla uppsjö, se vad Google säger. Men tack ändå.
När det kommer till teknik, ja. De vill inte ens lära sig något.

Skrivet av Andreaz1:

Säg till honom att "pilla inte på detta"?

Skickades från m.sweclockers.com

90% av tiden är det inte medvetet, som när "lur" ikonen försvann och jag fick lägga en timme på att förklara hur han skulle få tillbaka den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Tänkte gör det ordentligt från början och göra min fars telefon idiotsäker.
Om det går att låsa alla inställningar med en kod?
Han ska få min OnePlus5, han gillar att fotografera så Doros skitkamera var aldrig intressant.

Eller har någon en annan vettig lösning på problemet med neadertalare och telefoner?

Köp en kamera till han. Då kan han fortfarande ha kvar en telefon som är enkel att använda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@ramlösa:

Håller med att det i mångt och mycket är hopplöst att försöka lära äldre om teknik och hur den ska användas.

Har en mamma på ca 75 år, hon har en smartphone och en bärbar dator. Så fort någonting ändras, t ex att en ikon inte är på sitt vanliga ställe då hon av misstag råkat flytta den eller liknande, då är det totalt kaos och ingenting förstås. Kommer det upp ett meddelande är det samma sak, när hon egentligen bara t ex hade behövt trycka i att hon accepterar att hemsidan använder cookies.
Händer ofta att man får samtal om smågrejer som borde vara självklara bara man tänker till för någon sekund.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

https://play.google.com/store/apps/details?id=me.aswinmohan.n...

Kanske Lessphone? Är rädd att den är för avskalad då det bara går att välja upp till åtta tillgängliga appar. Resterande går ej att nå. Svart tema kostar extra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Inte direkt svar på din fråga, men kanske ett komplement...
Har agerat support åt ett par släktingar senaste 25 åren...
Största lyftet var att börja använda TeamViewer.
Så att det går att förstå vad som händer i andra änden.
Finns alltså även för mobil:
https://www.teamviewer.com/en/use-cases/mobile-device-support...

Permalänk
Medlem

Hahaha the struggle! Har samma bekymmer med min far; saker försvinner helt magiskt av sig själv eller slutar fungera...
Jag skaffade Lumia 950 till honom och det gick bättre, mindre grejer exponerade som man kan strula till och bara två vyer som är enkla att förstå. Kanske kolla launchern till android som använder det temat? Det förhindrar dock inte honom från att råka gå in i inställningar och messa upp😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Det går i många launchers gömma appar. Det kanske kan vara något?
Bara ha framme precis dom han kommer att använda och då ha en genomgång om vad som är vad.

Att ha ett smart system med ikoner som han kan relatera till är en kompletterande idé.

Nova Launcher är gratis fortfarande tror jag.
Tricket med att byta launcher är att verkligen få den att hela tiden stanna vid den.
Android har ibland en förmåga att vilja byta tillbaka till standard. Inget problem för den som vet vad en gör men....

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Tänkte gör det ordentligt från början och göra min fars telefon idiotsäker.
Om det går att låsa alla inställningar med en kod?
Han ska få min OnePlus5, han gillar att fotografera så Doros skitkamera var aldrig intressant.

Eller har någon en annan vettig lösning på problemet med neadertalare och telefoner?

https://play.google.com/store/apps/details?id=name.kunes.andr...

Eller nova launcher, liten gridsize, stora ikoner sedan låser du hemskärmarna.