Metro Exodus skippar Steam till förmån för Epic Games Store

Permalänk
Melding Plague

Metro Exodus skippar Steam till förmån för Epic Games Store

Den dystopiska actionskjutaren Metro Exodus är på ingång, men nu meddelas att utgivaren plockar bort spelet från Steam. Hädanefter är det Epic Games spelbutik som gäller.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir till att vänta tills 2020 innan köp då. Föredrar Steams plattform framför alla andra varianter då Steam tycks måna om spelupplevelsen genom att förutom sin något alldagliga klient även erbjuda sitt Big Picture-läge för oss soffpotatisar med handkontroll.

Om nu utvecklaren väljer att ändå sänka priset på produkten för konsument så kan man ju undra vad den stora vinningen är på att välja Epic Store tidsexklusivt? Chippar Epic in lite "sponsorpengar"?

Permalänk
Medlem

Det här är bra för oss konsumenter!
Steam behöver ruskas om och inse att de inte är ensamma.

Ett litet orosmoln dock kan vara om de olika spelbutikerna inte tillåter multiplayer mellan varandra.

Permalänk
Medlem

Lite jobbigt med att ha spelen utspridda på så många plattformar men i slutändan kanske det gynnar oss med lägre priser tack vara konkurrensen. Så nu kör man Steam, Orgin, GOG och Epic Games.
Förr var det väl även Ubisoft om man ville lira vissa av deras spel..

Har alltid gillar Metro-Spelen men väntar på ordentliga recensioner innan köp då det nya spelet är så annorlunda jämfört med "originalen".

Permalänk
Medlem

Bra med lite press på Steam. Har majoriteten av alla spel på Steam men senaste åren känns butiken närmast som bloatware. Så mycket skit som föreslås. Sen lär det vara positivt att företaget som faktiskt gör spelet får större del av kakan. Valve har blivit lata, istället för att göra bra spel som man gjorde en gång i tiden lever man bara på enkla pengar från andra bolag, deras dominans har förvaltats dåligt.

Permalänk
Medlem

Ett till spel man aldrig kommer spela då, aja tråkigt.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Jag hade hellre sett att det fanns på båda och att spelutvecklaren satte priset för respektive plattform med syfte att tjäna lika mycket.

Men det kanske hade varit för mycket underhåll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Föredrar som många andra att ha allt samlat i Steam. Har spel via Origin som jag inte spelar, enbart för att de just är via Origin, onödigt och väldigt ineffektivt. Att Metro skippar Steam ser jag mest som problem ur min egen synvinkel som konsument. Känns riktigt piss att äga alla andra Metro-spelen via Steam , medan Exodus kommer tillhöra en annan speltjänst. Med andra ord en spelserie som är utspridd över flera speltjänster... Usch...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Jag hade hellre sett att det fanns på båda och att spelutvecklaren satte priset för respektive plattform med syfte att tjäna lika mycket.

Men det kanske hade varit för mycket underhåll.

Skickades från m.sweclockers.com

Spelet kommer gå att spela på båda plattformarna. Spelet gick att förhandsbeställa på Steam och kunder som redan förhandsbeställt kommer kunna spela det på Steam. Den fysiska versionen av spelet har en kod till Steam. Man kommer kunna köpa DLC om man äger spelet på Steam.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Blir till att vänta tills 2020 innan köp då. Föredrar Steams plattform framför alla andra varianter då Steam tycks måna om spelupplevelsen genom att förutom sin något alldagliga klient även erbjuda sitt Big Picture-läge för oss soffpotatisar med handkontroll.

Proton å

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

I USA och några specifika marknader kostar spelet $50 istället för $60 på Epic Game Store.

Inom några år hoppas jag att vi har flera större distributörer. Valves tid är över!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

Ett till spel man aldrig kommer spela då, aja tråkigt.

Så du avstår ett spel enbart pga av en launcher? Skit i att stödja en utvecklare du gillar(?).
Kan förstå att man hellre har allt samlat på ett ställe, men att helt avstå känns bara konstigt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Har inget emot att steam får konkurrens, men å andra sidan kan jag förstår att andra plattoformar som Epic Games Store kan erbjuda en bättre deal då de bara har en bråkdel av de features som steam har för sina kunder. Epic Games Store har ju inte ens ett forum utan användarna använder nu steams forum istället.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarWolf.667:

Har inget emot att steam får konkurrens, men å andra sidan kan jag förstår att andra plattoformar som Epic Games Store kan erbjuda en bättre deal då de bara har en bråkdel av de features som steam har för sina kunder. Epic Games Store har ju inte ens ett forum utan användarna använder nu steams forum istället.

Tycker det är intressant, vilka faunktioner i steam saknar du i Epic Game Launcher ? Nu har jag personligen inte använt Epic Game Launcher ännu så har dålig koll.

Men tror konkurensen som kommer är bättre för oss som konsumenter än de funktioner man missar, jag menar, titta på steam som är uppsvällt till den grad att det inte går att hitta det man vill. Det är t.ex. näst intill omöjligt att hitta bra spel om du inte vet vad du är ute efter, 95% av alla speal på steam är mer eller mindre skräp.

Men det är ju högst min personliga åsikt.

Permalänk
Medlem

@trickeh2k: Japp, hatar redan att jag måste ha 3 olika launchers med alla dessa jävla processer de kräver i bakgrunden, absolut så är det bra att det sätts lite press på Steam, men vi går bakåt i utveckligen...

edit: Jag stöder tillverkare genom att t.ex. köpa Collectorsboxar osv, men någonstans måste man ändå visa sitt missnöje istället för att rycka på axlarna och bara följa med flocken.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

@trickeh2k: Japp, hatar redan att jag måste ha 3 olika launchers med alla dessa jävla processer de kräver i bakgrunden, absolut så är det bra att det sätts lite press på Steam, men vi går bakåt i utveckligen...

Är helt med på den linjen!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Proton å

Ja det också så klart!

Permalänk
Moderator
Testpilot

Det är nu man är glad över sin password manager.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Alla som är missnöjda med multipla launchers, gå in och rösta hos microfts idélåda om "unified gaming library":
https://xboxideas.uservoice.com/forums/919048-accepting-ideas...

PC kommer fortsätta att vara en öppen plattform, det enda MS kan göra är att underlätta och ställa krav på dessa butiker för att upprätthålla en så bra användarupplevelse för slutanvändare som möjligt.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

Ett till spel man aldrig kommer spela då, aja tråkigt.

Det är ju bara tidsexklusivt hos Epic Store dock, släpps på Steam den 15:e februari 2020.

Källa: https://www.techspot.com/news/78468-metro-exodus-latest-game-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

@trickeh2k: Japp, hatar redan att jag måste ha 3 olika launchers med alla dessa jävla processer de kräver i bakgrunden, absolut så är det bra att det sätts lite press på Steam, men vi går bakåt i utveckligen...

Några extra processer påverkar inte prestandan märkbart. Iofs har du en lite äldre processor så vet inte hur det är för dig. På min Ryzen har jag flera launchers igång, två instanser av inspelning av spel (3 minuter instant recording) många Google Chrome tabs, och trots det kunde jag lira senaste RE7 demot på höga inställningar via SteamLink utan lagg. Moderna datorer klarar av många processer.

Å andra sidan är det inte svårt att dubbelklicka på en ikon när man vill starta en annan launcher.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Tråkigt, ett av de få FPS jag faktiskt tycker är intressant, nåja, får skaffa det längre fram.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Bra! Steam är omotiverat dåligt trots alla miljarder de tjänar, de kan gott få en nagel i ögat. Hade personligen föredragit GOD utan DRM dock.

Blir ett köp iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Det är ju bara tidsexklusivt hos Epic Store dock, släpps på Steam den 15:e februari 2020.

Källa: https://www.techspot.com/news/78468-metro-exodus-latest-game-...

Ett år senare. Ska vi gissa på fullpris?

Permalänk
Medlem

@Mirialia: Det är inte processorkraften som är problemet min rigg rullar på utan problem,men jag inte vara tvingad till att ha massa extra program i onödan. Sen tycker jag att de flesta launcher, mer än sällan drivs med problem och är mediokra i jämförelse ( dåligt UI, tråkig användar upplevelse, men aja. Det är min uppfattning )

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Då får jag nog dessvärre hoppa över det. Trist.

Att finansiera spel och släppa dem exklusivt på sin plattform (som till exempel Oculus gjort med en hel del spel) är en sak. Spelen hade trots allt aldrig blivit gjorde om de inte kommit med finansiering.

Att hålla på och "muta" utgivare i efterhand för att försämra valmöjligheten för konsumenter är däremot helt åt skogen och inget jag tänker stödja.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Ett år senare. Ska vi gissa på fullpris?

Det är väl sig om bör med nylanserade produkter på Steam antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

@Mirialia: Det är inte processorkraften som är problemet min rigg rullar på utan problem,men jag inte vara tvingad till att ha massa extra program i onödan. Sen tycker jag att de flesta launcher, mer än sällan drivs med problem och är mediokra i jämförelse ( dåligt UI, tråkig användar upplevelse, men aja. Det är min uppfattning )

Ifall det inte påverkar prestandan så ser jag ingen anledning till varför du är så emot att ha flera launchers igång samtidigt. Det är inte 90-talet längre då flera program igång samtidigt påverkade prestandan och man helst skulle stänga av så mycket som möjligt innan man började spela.

Att UI är annorlunda är självklart. Personligen föredrar jag UIt på de nya launchers jämfört med Steams gamla. Å andra sidan spelar UIt väldigt liten roll då jag bara ser det i några få sekunder innan spelet startas.
Föredrar att spela spelen

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Jaha, Då blir det inget Metro för mig vid release.

Detta drog ju igång värsta shitstormen på deras facebook btw.

Jag tror dom tappar försäljning på detta.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Jag ogillar olika launchers med, men skippar inte en titel som jag vill lira bara pga det.
Har visserligen bara Battlenet, origin och steam. Endast steam är inställt på att starta när windows drar igång, de andra får startas när deras spel ska spelas.

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P