AMD:s styrkrets X570 för Ryzen 3000-serien blir helt ny design

Permalänk
Melding Plague

AMD:s styrkrets X570 för Ryzen 3000-serien blir helt ny design

Till skillnad från styrkretsen X470 är kommande X570 ingen "refresh", utan sägs bli en helt ny design av AMD med anor från processorerna i serverfamiljen Epyc.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

På bilden står ingenting om det endast gäller 400 eller om det även gäller support för 300-serien men ni kanske fått den infon någon annanstans ifrån?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Kommer 7nm dessutom till (nästa) Threadripper?

Och kommer antalet kärnor att utökas ytligare.

Med tanke på att Zen2 tar klivet upp till 12/24 där en av toppmodellerna i Threadripper familjen har exakt samma kärnor respektive samma trådar.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

På bilden står ingenting om det endast gäller 400 eller om det även gäller support för 300-serien men ni kanske fått den infon någon annanstans ifrån?

Det diskuterades för några veckor sedan i samband med CES. Kort sagt är det upp till moderkortstillverkarna då alla 300-serien modeller är end-of-life och AMD inte kan tvinga dem att uppdatera dessa.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Nej, inte skjuta fram något mer nu AMD. Många plånböcker är redo för era processorer så släpp hellre tidigare än senare. Tack!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Nej, inte skjuta fram något mer nu AMD. Många plånböcker är redo för era processorer så släpp hellre tidigare än senare. Tack!

Bättre sent än aldrig

Permalänk
Medlem

Hoppas asrock uppdaterar för stöd till 3000 serien. Orkar inte byta mobo

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Nej, inte skjuta fram något mer nu AMD. Många plånböcker är redo för era processorer så släpp hellre tidigare än senare. Tack!

Håller med, ska bli spännande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Det diskuterades för några veckor sedan i samband med CES. Kort sagt är det upp till moderkortstillverkarna då alla 300-serien modeller är end-of-life och AMD inte kan tvinga dem att uppdatera dessa.

Om man sitter med ett moderkort från 300-serien och det pallar med en 8 kärnig nu t.ex, så antar jag att det kommer fungera med de nya processorerna (8 kärnig) också med tanke på att det är energieffektivare med 7nm även om frekvensen kommer höjas en hel del jämfört med 1800x t.ex? Följde inte CES det här året någonting i stort sett så tack för du delade med dig.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag har en dålig känsla som säger mig att Ryzen 3000 serien kommer bli en dyr historia.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag har en dålig känsla som säger mig att Ryzen 3000 serien kommer bli en dyr historia.

känns som moderkorten kan bli dyra iallafall. hoppas de äldre 470 fortfarande kommer säljas om man inte vill hoppa på ett troligtvis rätt dyrt 570 kort.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

känns som moderkorten kan bli dyra iallafall. hoppas de äldre 470 fortfarande kommer säljas om man inte vill hoppa på ett troligtvis rätt dyrt 570 kort.

Jag hade redan nu köpt ett 400 moderkort + Ryzen 5 2600 i väntan om jag visste att dom stödjer alla nya funktioner och nya processorer.'

Men misstänker att man måste skaffa ett X570 kort vid lansering pga helt ny arkitektur som dom påpekar, därför jag avvaktar just nu tills man får mer info om dom nya moderkorten

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Jag hade redan nu köpt ett 400 moderkort + Ryzen 5 2600 i väntan om jag visste att dom stödjer alla nya funktioner och nya processorer.'

Men misstänker att man måste skaffa ett X570 kort vid lansering pga helt ny arkitektur som dom påpekar, därför jag avvaktar just nu tills man får mer info om dom nya moderkorten

Precis som dig så sitter jag med dedikerade slantar till uppgradering och är förbannat nära att köpa x470 + 2600 tills en zen 2 CPU släpps. Det enda jag gör på datorn är att spela, inget annat (givetvis slösurf). Så jag vet inte ens om x570 är nödvändigt för mig, jag kan knappt skillnad på pcie 4 vs 3 haha. Bara jag kan plugga in ram minne, grafikkort, cpu och att dessa kan överklockas så är jag nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

Dyrare moderkort brukar uppdateras under längre tid, senaste UEFI för mitt Sabertooth 990FX R2 är från Augusti 2016, kortet släpptes 2012.
Å andra sidan har man ju lagt ut mindre pengar för ett billigare moderkort.
Dyrt och dyrt förresten, jag gav under 1400 för mitt, men det var nog tänkt att kosta mer än det gjorde.

edit Varför jag tjatar om UEFI, är att det nästan alltid krävs ett nytt UEFI, för en ny CPU.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Dyrare moderkort brukar uppdateras under längre tid, senaste UEFI för mitt Sabertooth 990FX R2 är från Augusti 2016, kortet släpptes 2012.
Å andra sidan har man ju lagt ut mindre pengar för ett billigare moderkort.
Dyrt och dyrt förresten, jag gav under 1400 för mitt, men det var nog tänkt att kosta mer än det gjorde.

edit Varför jag tjatar om UEFI, är att det nästan alltid krävs ett nytt UEFI, för en ny CPU.

Bios uppdatering kommer självklart finnas till 400 seriens moderkort men kommer dessa stödja 12-16 Core Cpu modellerna detta är osäkert idag.

PCI-E 4.0 tror jag inte kommer via Bios uppdatering till gamla modellerna, kommer minneshastigheten öka markant i hastighet med Ryzen 3 Cpu modellerna inget vi vet ännu heller.

3000 mhz borde inte vara omöjligt då 2666 mhz är standard idag och hur blir detta med gamla mobos och säkert ännu mer uppdateringar via Pcie lanes m.m.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Bios uppdatering kommer självklart finnas till 400 seriens moderkort men kommer dessa stödja 12-16 Core Cpu modellerna detta är osäkert idag.

PCI-E 4.0 tror jag inte kommer via Bios uppdatering till gamla modellerna, kommer minneshastigheten öka markant i hastighet med Ryzen 3 Cpu modellerna inget vi vet ännu heller.

3000 mhz borde inte vara omöjligt då 2666 mhz är standard idag och hur blir detta med gamla mobos och säkert ännu mer uppdateringar via Pcie lanes m.m.

Minneshastighet är inte ett stort problem direkt, kan idag köra 3533Mt med 14-15-15-15-32 med senaste bios till min första gen Zen och X370 planka, enbart de billigaste x370 borden kan få svårt att nå 3000 med vissa typer av minne, för x470 ska det till riktiga skitminnen om du inte ska få upp dom i 3000+.

Vad det gäller PCI-E 4.0 på x470 så är det iffy ifall det implementeras och det kommer i slutändan vara upp till mobo tillverkarn, det handlar om ifall den befintliga hårdvaran kan hantera de nya hastigheterna och krav på signal integritet. Om det skulle implementeras så är det uteslutande fråga om de lanes som kommunicerar direkt med CPU, de 16 till GPU som exempel.

Vad det gäller 8-12c så är det inte några problem alls för x370 eller x470 rent TDP mässigt för de nya chippen ligger väldigt långt under de gamla vid samma core count, just låg förbrukning är paradnumret för 7nm processen från TSMC, 16c32t kan kliva upp lite mer i vrm belastning men inte jättefarligt, mitt gamla x370 har en VRM som pallar över 400A medans en hårt klockad Zen eller Zen+ som mest hinkar i sig ~125A (vattenkyld). Så det enda som egentligen begränsar kompatibilitet är mjukvara.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Kommer 7nm dessutom till (nästa) Threadripper?

Och kommer antalet kärnor att utökas ytligare.

Med tanke på att Zen2 tar klivet upp till 12/24 där en av toppmodellerna i Threadripper familjen har exakt samma kärnor respektive samma trådar.

Jag vet inte om AMD har sagt något över huvud taget om TR den här gången. Det man HAR sagt är att EPYC Rome fortfarande kommer att vara "socket compatible" med Naples, vilket ju ger en tydlig fingervisning.

Däremot så tror jag att det är en öppen fråga hur många kärnor som TR 3000 kommer att ha?

Permalänk
Medlem

Mitt bankkonto är redo.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Avstängd

Nej Satte ju fan 3kkr på mitt moderkort :/ Nåja, kanske klarar mig utan X570.

Spänningsregulatorerna ska ju ändå klara 800-1000 watt beroende på spänning. Känns lite dyrt att byta

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

"Nämnvärt är att de nya styrkretsarna inte är ett krav för att köra AMD:s kommande processorer. Ryzen 3000-serien blir bakåtkompatibel med dagens moderkort med sockel AM4 och styrkretsar i 400-serien, däremot lämnar inte AMD några garantier för att nya finesser som PCI Express 4.0 från processorn fungerar tillsammans med äldre modeller."

Nu är jag inte helt insatt med hur chipset fungerar, men vad är det för nya finesser (utöver PCIe 4.0) som vi kan förvänta oss från X570? Jag antog nämligen att AMD försöker flytta mer och mer från styrkretsen in i själva CPU:n, men enligt denna artikel (samt Gamers Nexus) så kommer X570 ha minst 2x TDP gentemot X470 (15W vs. 6-7W)? Kan detta bero på den högre bandbredden hos PCIe 4.0, eller p.g.a. av andra, nyare finesser?

T.ex. USB 3.1 Gen 2 finns för närvarande både på B450 och X470 moderkort, och USB 3.1 Gen 3 /USB 3.2/USB 4.0 har jag inte läst/hört något om än. DDR5 kommer nog inte släppas förrän under/efter år 2020 och således förmodligen inte stödjas av X570?

@Yoshman: Du som har stenkoll på allt som har med CPU och chipset att göra, har du några tankar om detta?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

"Nämnvärt är att de nya styrkretsarna inte är ett krav för att köra AMD:s kommande processorer. Ryzen 3000-serien blir bakåtkompatibel med dagens moderkort med sockel AM4 och styrkretsar i 400-serien, däremot lämnar inte AMD några garantier för att nya finesser som PCI Express 4.0 från processorn fungerar tillsammans med äldre modeller."

Nu är jag inte helt insatt med hur chipset fungerar, men vad är det för nya finesser (utöver PCIe 4.0) som vi kan förvänta oss från X570? Jag antog nämligen att AMD försöker flytta mer och mer från styrkretsen in i själva CPU:n, men enligt denna artikel (samt Gamers Nexus) så kommer X570 ha minst 2x TDP gentemot X470 (15W vs. 6-7W)? Kan detta bero på den högre bandbredden hos PCIe 4.0, eller p.g.a. av andra, nyare finesser?

T.ex. USB 3.1 Gen 2 finns för närvarande både på B450 och X470 moderkort, och USB 3.1 Gen 3 /USB 3.2/USB 4.0 har jag inte läst/hört något om än. DDR5 kommer nog inte släppas förrän under/efter år 2020 och således förmodligen inte stödjas av X570?

@Yoshman: Du som har stenkoll på allt som har med CPU och chipset att göra, har du några tankar om detta?

Högre tdp för x570 kommer från Epyc och är AMDs egen design istället för asmedia's, tillverkningsprocess skiljer även den och faktiskt förbrukning vet ingen ännu, tdp är som vanligt en aning vanskligt när det handlar om olika tillverkare. Vad det gäller funktioner så kan kristallkulan gissa på bättre antal PCI-E lanes via PCH och högre throughput än äldre generationer. DDR 5 skulle inte heller påverka pch tdp då cpu allena sköter minneskommunikation

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om stöd för Ryzen 3000 med Asus Prime X370-pro?
I dagsläget har det stöd för 105w tdp, och det finns fortfarande plats i BIOS-chippet.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Vad tror ni om stöd för Ryzen 3000 med Asus Prime X370-pro?
I dagsläget har det stöd för 105w tdp, och det finns fortfarande plats i BIOS-chippet.

Helt omöjligt att säga vilka x370 som uppdateras, det beror nog mest på om någon av tillverkarna inser att det finns PR poäng att tjäna och uppdaterar många av sina kort, varpå resten lär följa efter, men det kräver att någon hugger i till att börja med, mobo tillverkare vill såklart sälja nya kort och så länge AMD inte ger pekpinnar så är det svårt att säga vad som händer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Högre tdp för x570 kommer från TR/Epyc och är AMDs egen design istället för asmedia's, tillverkningsprocess skiljer även den och faktiskt förbrukning vet ingen ännu, tdp är som vanligt en aning vanskligt när det handlar om olika tillverkare. Vad det gäller funktioner så kan kristallkulan gissa på bättre antal PCI-E lanes via PCH och högre throughput än äldre generationer. DDR 5 skulle inte heller påverka pch tdp då cpu allena sköter minneskommunikation

Skickades från m.sweclockers.com

Så med andra ord, fler PCIe lanes (och högre bandbredd) för bl.a. M.2 SSD:er? Ser att AM4 för närvarande kör med upp till PCIe 2.0 x8 via chipset - kanske kan då förvänta oss minst PCIe 3.0 x8?

Låter faktiskt givande, man kanske kommer att ta och köpa en X570 mITX bräda ändå bara för att kunna köra med 2 st M.2 PCIe SSD:er. Frågan är när dessa väl nu kommer att släppas...

EDIT: Nu kollade jag nog lite fel - missade att det finns NVMe M.2 x4 direkt från CPU:n:

Vad används de PCIe 2.0 x8 via chipset som visas upp på bilden ovan?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Så med andra ord, fler PCIe lanes (och högre bandbredd) för bl.a. M.2 SSD:er? Ser att AM4 för närvarande kör med upp till PCIe 2.0 x8 via chipset - kanske kan då förvänta oss minst PCIe 3.0 x8?

Låter faktiskt givande, man kanske kommer att ta och köpa en X570 mITX bräda ändå bara för att kunna köra med 2 st M.2 PCIe SSD:er. Frågan är när dessa väl nu kommer att släppas...

EDIT: Nu kollade jag nog lite fel - missade att det finns NVMe M.2 x4 direkt från CPU:n:
https://rog.asus.com/media/14878984098.gif

Vad används de PCIe 2.0 x8 via chipset som visas upp på bilden ovan?

De lanes som finns idag på AM4 är x16 till gpu, x4 till nvme och x4 till PCH, allt PCI-E 3.0. Sedan kan PCH släppa ut x8 vid 2.0 till en extra GPU om man vill köra 3st GPU'er från AMD eller något annat pci-e kort, dock kommer detta kort få konkurrera om bandbredd till sata och usb. Intel och sin sida har endast x16 till gpu och x4 till PCH, sedan får PCH agera all kommunikation, vilket är en av anledningarna till att ingen kör nvme raid på intels mainstream plattform

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

De lanes som finns idag på AM4 är x16 till gpu, x4 till nvme och x4 till PCH, allt PCI-E 3.0. Sedan kan PCH släppa ut x8 vid 2.0 till en extra GPU om man vill köra 3st GPU'er från AMD eller något annat pci-e kort, dock kommer detta kort få konkurrera om bandbredd till sata och usb. Intel och sin sida har endast x16 till gpu och x4 till PCH, sedan får PCH agera all kommunikation, vilket är en av anledningarna till att ingen kör nvme raid på intels mainstream plattform

Tack, detta klargör saken en hel del!

Men eftersom AM4 kör x4 till NVMe direkt från CPU:n, innebär detta då att OM Ryzen 3000-serien kommer ha stöd för t.ex. x8 till NVMe direkt från CPU:n att dagens B450/X470 moderkort som har stöd för 2 st M.2 SSD:er kommer kunna utnyttja detta? Ett exempel är t.ex. ASUS B450-I Gaming, som har två st. M.2 PCIe slots men vid installation av en M.2 NVMe SSD i slot M.2_2 drar ner antalet lanes till GPU:n från x16 till x8:

https://www.asus.com/Motherboards/ROG-STRIX-B450-I-GAMING/spe...

"The M.2_2 slot shares with PCIE x16. When M.2_2 slot runs in PCIE mode, the PCIE x16 slot will run at x8 mode."

Eller kan detta rent hårdvarumässigt inte vara möjligt (t.ex. p.g.a. potentiellt avsaknade lanes från M.2_2 direkt till CPU:n)?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

"Nämnvärt är att de nya styrkretsarna inte är ett krav för att köra AMD:s kommande processorer. Ryzen 3000-serien blir bakåtkompatibel med dagens moderkort med sockel AM4 och styrkretsar i 400-serien, däremot lämnar inte AMD några garantier för att nya finesser som PCI Express 4.0 från processorn fungerar tillsammans med äldre modeller."

Nu är jag inte helt insatt med hur chipset fungerar, men vad är det för nya finesser (utöver PCIe 4.0) som vi kan förvänta oss från X570? Jag antog nämligen att AMD försöker flytta mer och mer från styrkretsen in i själva CPU:n, men enligt denna artikel (samt Gamers Nexus) så kommer X570 ha minst 2x TDP gentemot X470 (15W vs. 6-7W)? Kan detta bero på den högre bandbredden hos PCIe 4.0, eller p.g.a. av andra, nyare finesser?

T.ex. USB 3.1 Gen 2 finns för närvarande både på B450 och X470 moderkort, och USB 3.1 Gen 3 /USB 3.2/USB 4.0 har jag inte läst/hört något om än. DDR5 kommer nog inte släppas förrän under/efter år 2020 och således förmodligen inte stödjas av X570?

@Yoshman: Du som har stenkoll på allt som har med CPU och chipset att göra, har du några tankar om detta?

Det är just detta som gör att jag avvaktar till X570 moderkorten kommer.

Helt ny arkitektur innebär alltid massa nya funktioner som man i efterhand efterfrågar och gör den mer framtidssäker, hoppas också på högre hastighet på ethernet porten 2500-5000 mbit port hade varit bra.

DDR5 Stöd när detta kommer m.m.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Thomaseron:

Vad tror ni om stöd för Ryzen 3000 med Asus Prime X370-pro?
I dagsläget har det stöd för 105w tdp, och det finns fortfarande plats i BIOS-chippet.

Jag tror att det kommer att uppdateras, det är visseligen inte Asus toppkort, men ändå så pass fint, att fortsatt stöd lär finnas kvar ett bra tag till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

DDR5 kommer nog inte släppas förrän under/efter år 2020 och således förmodligen inte stödjas av X570?

Skrivet av tellus82:

DDR 5 skulle inte heller påverka pch tdp då cpu allena sköter minneskommunikation

Skrivet av Jonas79:

DDR5 Stöd när detta kommer m.m.

Troligtvis så kommer DDR5 till Socket AM5 istället, vilket i så fall bryter kompatibiliteten med äldre Ryzen.
Verkar rimligt att Ryzen 4000 serien blir första med DDR5 och AM5 moderkort. Kan bli baserade på Zen3.

Har för mig att det tidigare varit något uttalande om AM4 kompatibilitet för Ryzen så länge AMD använder DDR4.
Vilket ger en hint om att DDR5 kommer på en ny socket.

Men har inte hört något uttryckligen om att de kommer byta socket i samband med övergången till DDR5.
Så det är mest spekulation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Det är just detta som gör att jag avvaktar till X570 moderkorten kommer.

Helt ny arkitektur innebär alltid massa nya funktioner som man i efterhand efterfrågar och gör den mer framtidssäker, hoppas också på högre hastighet på ethernet porten 2500-5000 mbit port hade varit bra.

DDR5 Stöd när detta kommer m.m.

Mjo, fast sen är frågan hur mycket nyheter som verkligen medföljer ett nytt AM4 chipset. Verkar som att många finesser är direkt inbakade i AMDs CPU:er om man jämför mot Intel (t.ex. just NVMe som körs med PCIe lanes via chipset, vilket är nog skälet till varför Z390 moderkort kan köra med 2 st NVMe PCIe SSD:er utan att ta lanes ifrån GPU:n jämfört mot Z370).

Nytt är oftast gott, men i detta fall är jag osäker. Priserna på moderkorten, speciellt mITX som jag är mest intresserad av, kommer förmodligen gå upp om Ryzen 3000-serien utlovar den prestanda som vi än så länge fått se från AMD/via rykten. Men kommer ett nytt chipset verkligen leverera tillräckligt matnyttigt för en mITX-användare?

PCIe 4.0 hade ju varit kul att få även om man inte är direkt begränsad av 3.0 än så länge (och förmodligen några år framöver), men det verkar inte vara helt osäkert om dagens AM4 moderkort nu kommer att kunna använda PCIe 4.0 eller ej. Fler PCIe lanes för NVMe kommer man förhoppningsvis att få med en CPU-uppgradering, och då är det upp till moderkortstillverkaren att uppdatera BIOS så man slipper dra ner GPU:n till x8 för att använda 2 st M.2 NVMe SSD:er så som man behöver göra i dagsläget.

Utöver detta vet jag inte riktigt vad man kan förvänta sig för nytt som gör att man begränsar sig med dagens B450/X470 mITX moderkort? Finns det något som jag inte har tänkt på?

Skrivet av GuessWho:

Troligtvis så kommer DDR5 till Socket AM5 istället, vilket i så fall bryter kompatibiliteten med äldre Ryzen.
Verkar rimligt att Ryzen 4000 serien blir första med DDR5 och AM5 moderkort. Kan bli baserade på Zen3.

Har för mig att det tidigare varit något uttalande om AM4 kompatibilitet för Ryzen så länge AMD använder DDR4.
Vilket ger en hint om att DDR5 kommer på en ny socket.

Men har inte hört något uttryckligen om att de kommer byta socket i samband med övergången till DDR5.
Så det är mest spekulation.

Ja, vi får se hur det blir. Nu har de ju lovat att köra AM4 fram till minst år 2020, men utöver det vet vi inte så mycket! Spännande år framöver!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII