Hur mycket kan jag få för min dator?

Permalänk
Medlem

Hur mycket kan jag få för min dator?

Hej!

Byggde en dator föra året, men har nu bestämt mig för att sälja den eftersom jag inte använder den lika mycket längre då jag fått nya intressen så min fråga är hur mycket skulle jag kunna sälja den för.

specs.
cpu: i7 8700k
gpu: asus strix 1080 ti
ram:corsair dominator 16gb
moderkort: asus strix z370 e-gaming
kylare: aio corsair h110i
fläktar: 3 ll120 corsair + 2 ll140 monterat på kylaren
chassi: phantek p400s
windows 10 pro 64 bit

Totala kostnaden när jag köpte den var runt 25 000 Sek ge och ta

Tack i förväg

edit: de som kan svara får gärna göra det då jag får en bättre uppfattning om hur mycket jag kan sälja den för

Permalänk
Medlem

Jag hade gett 3500:- för cpu, moderkort och ram. Det är ingefär vad man får betala för Ryzen 5 2600, B450 moderkort och 16GB ram. Samma antal kärnor och trådar som din cpu men sämre IPC, fast nytt med garanti. Tror du kan få typ 5000-6000:- för grafikkortet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmayyy:

Ibland tjänar du på att sälja i delar. Säljer du komplett så förväntar sig de flesta någon form av mängdrabatt. Men å andra sidan kan du ha tur med köpare också. Men det är svårt att gissa vad folk är villiga att betala. De flesta som handlar begagnat gör det ju av en anledning.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv

Du kan säkert få 10-13k.
Nya komponenter är fortfarande snuskigt dyra så det borde inte va en omöjlighet att få ca 50% av nypriset.

Permalänk
Medlem

@anon236072: tack så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag hade gett 3500:- för cpu, moderkort och ram. Det är ingefär vad man får betala för Ryzen 5 2600, B450 moderkort och 16GB ram. Samma antal kärnor och trådar som din cpu men sämre IPC, fast nytt med garanti. Tror du kan få typ 5000-6000:- för grafikkortet.

Senaste 8700k på tradera gick för 3600..

Permalänk
Medlem

@qquality: tack så mycket kände väll att 3500 var lite billigt för både moderkort, cpu och ram, men vad vet jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av qquality:

Senaste 8700k på tradera gick för 3600..

Säkert. Fast det är nypriset för vad den kostade vid lansering. Det skulle jag, eller någon i sina sinnesfulla bruk inte betala. Har sett i7 4790K gå för 2600:- på tradera också och har sett dom säljas för 800:-

Jag sålde en Wv polo för en vecka sen. Årsmodell 01 som gått 17000 mil. Jag "hade kunnat fått" typ 12000:- för den give or take. Jag sålde den för 5000:- till en person som verkade vettig för att slippa oseriösa köpare.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: tack igen, känner dock 3500 är lite billigt, men du kanske har helt rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmayyy:

@Chris_Kadaver: tack igen, känner dock 3500 är lite billigt, men du kanske har helt rätt

Ja du kan säkert få mer. Men det är vad jag anser är rimligt att betala för egen del. Få bättre prestanda än vad ny ryzenplattform kostar men med de risker det innebär att köpa begagnat. Men sälj nu om du ska. Efter sommaren riskerar andrahansvärdet att störtdyka när Ryzen 3000-serien lanseras.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Datorn är bara ett halv år och jag har alla kvitto kvar och har garanti på alla delar ett tag till, men det kanske inte gör någon skillnad borde kanske ha nämnt det i frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmayyy:

@Chris_Kadaver: Datorn är bara ett halv år och jag har alla kvitto kvar och har garanti på alla delar ett tag till, men det kanske inte gör någon skillnad borde kanske ha nämnt det i frågan.

Det finns inget lagstadgat som säger att garanti gäller vid andrahandsköp utan det är precis tvärtom. Garanti från butik eller tillverkare gäller inte om du köpt något begagnat. Det är om butiken gör undantag i ren good will men det är inget som jag som andrahandsköpare skulle räkna med. Det är just den risken man måste vara medveten om och som också påverkar prisbilden när du handlar begagnat.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Problemet är att på SweC så skambudas det så friskt att det blivit normalbud. Ett Titan V hade fått ett bud på 1500 då de är begagnat ju. Hitta saker på SweC är kanon. Sälja...inte så mycket.

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem

Det är tradera som gäller om du ska sälja, minimum för grafikkortet där är 6000+ kr, du kan få 7000+ kr också.

Grejen är att nya grejer är så dyrt i dagsläget så vill man ha t.ex. 1080Ti eller 8700K prestanda och köpa nytt, så är det snordyrt. Därför är folk också villiga att betala mycket för begagnade saker, på tradera då alltså. På SweClockers är det mer som Xarion skrev, bra att köpa grejer här, dåligt om man vill sälja.

Du kan få klart mycket mer än 3500 kr för CPU/Moderkort/Minne på tradera.

Permalänk
Medlem

@Åsa-Nisse: Tack så mycket, ska kolla up tradera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Det är tradera som gäller om du ska sälja, minimum för grafikkortet där är 6000+ kr, du kan få 7000+ kr också.

Grejen är att nya grejer är så dyrt i dagsläget så vill man ha t.ex. 1080Ti eller 8700K prestanda och köpa nytt, så är det snordyrt. Därför är folk också villiga att betala mycket för begagnade saker, på tradera då alltså. På SweClockers är det mer som Xarion skrev, bra att köpa grejer här, dåligt om man vill sälja.

Du kan få klart mycket mer än 3500 kr för CPU/Moderkort/Minne på tradera.

Grejen med swec är att det finns större rum att förhandla, om du är desperat och okunnig så är det uppenbart en nackdel för dig.
Men vissa personer har extremt naiva förväntningar och är oförmögna/lata nog att inte kommunicera utanför offentliga bud.
inget bud är slutgiltigt tills båda parter har kommit överens.

social kompetens har stor inverkan på hur bra deals du kan få