Permalänk
Medlem

SweClockers Juldator 2018

Hej,

Jag är ute efter en bra dator med skärm som ligger max 22000 kr. (vill även säga att jag har gått ner i priset en aning från tidigare tråd, då jag köpt en ny TV och har inte återhämtat mig efter jul )

Har fått tips av en vän att SweClockers dator är något att ha. Ska också tillägga att min vän inte heller är så värst "datakunnig" så datorn kanske inte är en värsting?
Vad tror ni om denna samt skärmen jag valt?

Jag kommer spela hyffsat gamla spel, som inte är så värst krävande, så som CS GO, Ultima Online.
Självklart vill jag ha möjligheten att kunna spela nya och mer krävande spel också så jag ser gärna att datorn är framtidssäker i några år i alla fall.

Vill helst köpa från en seriös butik, som också kan erbjuda montering då jag inte har lust att bygga ihop en. Samtliga komponenter ska kunna inhandlas från en, och samma butik. Windows är ett krav.

Visa signatur

Min första dator hette Aptiva, och vi brukade leka mycket... ååh va jag saknar dig min Aptiva!

Permalänk

@GillrocK: Konfigen du har på bilden är det inga fel på, den kommer prestera bra. Du kan dock spara några hundringar med byta av vissa komponenter, exempelvis ersätta moderkortet med ett MSI B450-A PRO och nätagget med ett EVGA 650 GQ så har du sparat ca 500kr. Angående byggservice så är Webhallen att rekommendera, har själv använt dem flera gånger när jag inte orkat bygga. Bara att följa texten på sidan and off you go! https://www.webhallen.com/se/campaign/6174-Webhallen-Config-C...

Permalänk
Medlem

@GillrocK: Datorn kommer vara för klen för att driva spel i 1440p, så det är ingen bra idé att köpa den skärmen.

Antingen får du spela med låga FPS eller så får du köra lägre upplösning vilket lär se skit ut.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

@internetatheist: vad är det som gör Webhallen bättre än Inet som också erbjuder "datormoddning"?
@mfm: vad skulle du rekommendera?

Generellt så skulle jag vilja få tips på en bra rigg, och som klarar de flesta spelen idag, och inte minst spelet Ultima Online och CS-GO (iofs så klarar vilken dator som helst spelet).

Gamingskärm är ett måste i paketet. Ska vara minst 27 tum.
Förutom att datorn ska funka för spel, så kommer jag ha stor nytta att använda datorn till arbetet. Därav större monitor = plats för fler fönster samtidigt och för "multitasking".

SweClockers - ge mig bra tips! Slå till på juldatorn al' la SweClockers?

Visa signatur

Min första dator hette Aptiva, och vi brukade leka mycket... ååh va jag saknar dig min Aptiva!

Permalänk
Medlem

Har byggt denna på Webhallen. Ingen skärm inkluderat. Samt långt över min budget.

Skärmen jag har tänkt mig är en Dell Alienware 34". Förutom att skärmen är stor är den jävligt grym för gaming.

Ställer mig dock frågan på moderkortet , såg flera på Youtube som rekommenderade samma kort. Men priset tål ju att diskuteras.

Vad tror ni, ser ni fler flaskhalsar?

Visa signatur

Min första dator hette Aptiva, och vi brukade leka mycket... ååh va jag saknar dig min Aptiva!

Permalänk

@GillrocK: Vad är det för arbete vi snackar om, är det dokumentskrivning eller mer krävande saker som 3d modellering i Inventor/Solidworks?

Inet har nog oxå bra byggservice men jag har aldrig prövat deras och delade då med mig av mina erfarenheter av Webbhallens byggservice.

Permalänk
Medlem

@InternetAthiest: Det är bara vanligt kontorsarbete, mycket Office och lite Bluebeam Revu, som i sig inte kräver en värsting dator. Dock fördelen med en stor monitor.

Ok. Är man tvungen att köpa med Windows om man väljer att butiken ska sätta ihop datorn?

Visa signatur

Min första dator hette Aptiva, och vi brukade leka mycket... ååh va jag saknar dig min Aptiva!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GillrocK:

@InternetAthiest: Det är bara vanligt kontorsarbete, mycket Office och lite Bluebeam Revu, som i sig inte kräver en värsting dator. Dock fördelen med en stor monitor.

Ok. Är man tvungen att köpa med Windows om man väljer att butiken ska sätta ihop datorn?

Du är medveten att Juldatorn är utformad främst med spel i åtanke? Varför vill du köpa en kontorsdator för över 20000 kronor när du får en som klarar jobbet galant för en tredjedel av den summan?

Permalänk

@Andreaz1:

Skrivet av GillrocK:

Jag kommer spela hyffsat gamla spel, som inte är så värst krävande, så som CS GO, Ultima Online.
Självklart vill jag ha möjligheten att kunna spela nya och mer krävande spel också så jag ser gärna att datorn är framtidssäker i några år i alla fall.

@GillrocK: Ja, du måste köpa med Windows ifall du vill ha det. Men beroende på så kanske du redan har en Windows licens bunden på ett hotmail/live konto om du loggat in i Windows 10 med ett sådant konto. Den licensen kan du då "återanvända" på nya datorn och whoops så behöver du inte köpa en till Windows 10 licens (Sparat 1300kr). För att kolla detta så går man in i Inställningar och sedan Aktivering.

Sedan angående dellistan, jag anser att en sex-kärnig processor kommer räcka i prestanda i några år och att ett RTX 2070 eller 2060 som har bättre fps/kr än 2080. Skriver mer imorgon

Permalänk

@GillrocK:
Okej, jag skulle ha skrivit igår men livet fick för sig andra saker.

Jag anser att detta är en bättre konfiguration för dina behöv. Den går till o med att banta lite mer i pris ifall det behövs eller att ändra på efter dina önskemål på vissa komponenter och juste, Webhallen tillåter inte fyndvaror i deras byggservice.

Sedan är det ju bara att välja en skärm TS, men ifall det är produktivitet du vill ha så är två skärmar (där ena är en vassare gaming skärm) sida vid sida bättre än två fönster på en. Speciellt när man använder sig av AutoCAD liknande program som Bluebeam Revu.