Backup av ~50TB, rekommendationer på billiga lösningar?

Permalänk
Medlem

@MsSmith: SMB-marknaden är ett jävla gissel helt enkelt! När man ger en offert på Offsite backup ibland så sätter de kaffet i halsen... För 600kr/månad i de flesta fall.

600kr/månad för att företaget kanske inte går i konkurs den dagen serverrummet brinner upp eller någon klåpare pillar på fel saker, som också sker väldigt ofta i SMB. De har ju troligtvis försäkrat kåken och hårdvaran men det finns inget försäkringsbolag i världen som kan återställa data som är borta för alltid.

Det enda som är kritiskt för mig själv att ta backup på privat är bilder. Det har jag dock på OneDrive, lever inte som jag lär, och lokala kopior.

Edit: Utifall att mina kunder läser detta så gäller ju inte detta alla och ni som tar åt er kanske ska fundera på det jag skrivit istället! #salepitch

Permalänk
Medlem

Bra backup kostar när man kommer upp i volym, och för molntjänster skulle jag säga att det finns sex faktorer att ta i beaktande: pris, lagringskvot, länkhastighet, säkerhet, backupförfarande och återställningsförfarande. Är priset lågt görs avkall på några (troligen flera) andra faktorer.
Crashplan, som nämnts ovan, är ett bra exempel på just detta. Lågt pris (åtminstone till en början, efter 12 månader började de dra långt mer från mitt kort än de $15 jag gått med på) och obegränsat utrymme. Länkhastigheten var dock ingen höjdare, backupklienten var bedrövlig och återställning var allt annat än en fröjd.

Sedan är alltid molnet inget annat än någon annans datorer, och det är alltid kött som driftar det i slutänden, så fel kan uppstå, intrång kan ske och förr eller senare lägger tjänsten ner (måhända efter att först ha fått priset mångdubblat). Samtidigt är det ju onekligen bekvämt att låta någon annan drifta det i stället för att göra det själv, inte minst som privatperson.

Först och främst bör du fråga dig hur mycket av dessa 50 TB som är viktigt nog att göra backup på. Själv sitter jag på drygt 14 TB data, och jag har inte backup på mer än ~100 GB i skrivande stund (foton, textdokument, egeninspelad musik), och även om en del av övrig data skulle svida att förlora så är det inte värt pengarna i just mitt fall. Så för mig räcker Dropbox (1 TB) utmärkt (ickeinvasiv klient, smidig återställning, tillräckligt bra länkhastighet, överkomligt pris), och även om säkerligen inte Dropbox är valet för dig, TS, så är det definitivt värt att överväga. Backup är ett måste, men allt måste inte ha backup.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8