Permalänk
Medlem

Marknaden i framtiden?

Hej, som jag förstår det så har marknaden för datorkomponenter vart lite konstig senaste tiden. Dels för bitcoin miners som har påverkat priserna på grafikkorten och nu även priserna för ram.

Då är min fråga: är det värt och vänta med att sätta ihop en ny dator (ca 15 k), kan man förvänta sig stora ändringar inom marknaden år 2019 främst för grafikkort och CPU även för midrange setups?

Mvh

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lolfish:

Kan man förvänta sig stora ändringar inom marknaden år 2019 även när det gäller CPUs?
Mvh

Ja Zen 2 släpps.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja Zen 2 släpps.

Du menar 3?

Permalänk
Medlem

Konsumenterna är nu vana vid att betala större summor, varför skulle tillverkare och leverantörer sänka sina priser???

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Det kommer alltid något nytt och bättre, jag skulle säga att nu är en rätt bra tid att bygga dator. Möjligen om man väntar till 2020 att det kommer fler grafikkort på 7nm men det kan lika gärna dröja till 2021 också. Rätt långt att vänta om man vill ha en dator nu. Och grafikkort är ju rätt lätt att sälja och uppgradera också.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nätälskare:

Du menar 3?

Zen 3 lär också komma men inte i år.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Beroende på vad du har nu kanske något från AMD's kommande kan vara intressant. Behöver du en ny dator idag eller orkar du köra på med din gamla ett tag till?
Ja? Då är mitt råd att vänta
Nej? Då hade jag uppgraderat
Nja? Samma svar som ovan eftersom att det är ett tag kvar tills AMD släpper sina nya procesorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lolfish:

Hej, som jag förstår det så har marknaden för datorkomponenter vart lite konstig senaste tiden. Dels för bitcoin miners som har påverkat priserna på grafikkorten och nu även priserna för ram.

Då är min fråga: är det värt och vänta med att sätta ihop en ny dator (ca 15 k), kan man förvänta sig stora ändringar inom marknaden år 2019 främst för grafikkort och CPU även för midrange setups?

Mvh

Någonstans i sommar lär AMD komma med sin nya processorgeneration, Ryzen 3000. Exakt hur mycket bättre den är än Ryzen 2000 är oklart, men här finns god potential. Intel lär inte komma med något nytt revolutionerande för desktop under året (möjligen till jul).

AMD kommer sannolikt också lansera en ny serie av grafikkort baserad på arkitekturen "Navi" nånstans senare under året. Men det är svårt att veta exakt hur detta kommer påverka marknaden. Det är inte snart i alla fall.

Inom några veckor kommer också Nvidia sannolikt ut med sina GTX 1660 och GTX 1660 Ti. Det kan vara värt att kolla på om du annars hade köpt ett RX 580/590 eller GTX 1060. Men med en budget på 15k tror jag inte att det är värt att vänta på detta, utan du lär ändå köra med typ ett RTX 2060 eller snabbare.

Det är ändå en rätt okej tid att bygga en PC just nu, om du inte har lust att vänta minst ett halvår.

Permalänk
Inaktiv

Prestandamässigt lär det inte hända så mycket den närmsta tiden, så om pengar inte är något problem ser jag inget större skäl till att vänta.
Men idag är ran dyrt, ssd kostar mer än det behöver. Grafikkort, cpu och skärm mycket mer än vad det egentligen borde.
Tar vi då budget 15 000kr, ja det räcker till ett av det bättre konsumentgrafikkorten (2080Ti). Så det avgörande vid såna byggen är inte vad det bästa är utan vad priserna ligger.
Jag skulle dock inte precis säga det som riktigt dumt att köpa en ny dator nu, det finns såna perioder men det är inte just nu.Typ 1 månad innan nya cpu, grafikkort släpps kan vara dumt.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Jag har inte riktigt tålamodet och vänta någon längre tid så det blir nog en ny dator nu.