Permalänk
Medlem

USB2.0 repeater till USB3.0 ?

En "USB 2.0 Active repeater Cable 10 m" ligger på mitt bord.
Två hanar i ena änden (en vanlig och en i en liten låda) ska anslutas till USB uttag och en hona (med en liten låda) i andra änden.

§ Är det alltid bra/nödvändigt med repeater på längre sträckor (vad nu en "längre sträcka" är) ?

§ Kan jag ansluta den till ett USB 3.0 uttag utan att den eller något annat tar skada ?

§ Har jag någon nytta av den från ett USB 3.0 uttag ?
[Ett USB 3,0/ett 3.0+ett 2.0/två 3.0]

§ Måste den anslutas till 2 separata uttag i datorn eller kan ena eller båda sladdarna anslutas till bara ett uttag via en "fördelardosa" ?

§ Får andra dumma saker vara anslutna till samma dosa ?
(Exempelvis inputsaker som mus, tangentbord.)

/Curt

Visa signatur

Utgångspunkt för dator-frågorna:
Fabriksbyggd hp SlimlineDeskTop 290-p0xxx
|CPU:Intel i5-8400 2,8 GHz|250GB SSD Toshiba DT01AKA100 + 1TB HDD WDC PCsn520xx | 1x8GB DDR4-SDRAM, 2666 MHz.(max 16GB)|DVD Super Multi |GPU:IntelUHDGraphics630|PSU:180W|Skärmar: 2st men f.n.1xNEC LCD 1701| Tangentbord:Inte medlevererat sladder |Mus: f.n. hederlig gammal optisk kontorsråtta l
64-bitars Win10Home+FF+Thunderbird+VLC+LibreOffice
------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

En bild hade underlättat. Jag svarar på de frågor jag kan:

1) Passiva USB-kablar är ofta specificerade till högst 5m för USB2, 3m för USB3. Så vid längre kablar är det bra med någon aktiv åtgärd.

2) USB3 är bakåtkompatibel med USB2. Förutsatt att din kabel följer standarden så ska det fungera.

3) Nej, kopplar du en USB2 kabel till ett USB3 uttag drar du inte nytta av att det är USB3 du kopplar till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

@Gorian: Den ser ut att finnas fortfarande <könig usb repeater> =
https://www.konigelectronic.com/sv/dator/anslutningar/usb-20-forlangningskabel-2x-hane-hona-rund-svart-55815605

/Curt

Visa signatur

Utgångspunkt för dator-frågorna:
Fabriksbyggd hp SlimlineDeskTop 290-p0xxx
|CPU:Intel i5-8400 2,8 GHz|250GB SSD Toshiba DT01AKA100 + 1TB HDD WDC PCsn520xx | 1x8GB DDR4-SDRAM, 2666 MHz.(max 16GB)|DVD Super Multi |GPU:IntelUHDGraphics630|PSU:180W|Skärmar: 2st men f.n.1xNEC LCD 1701| Tangentbord:Inte medlevererat sladder |Mus: f.n. hederlig gammal optisk kontorsråtta l
64-bitars Win10Home+FF+Thunderbird+VLC+LibreOffice
------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

@svein: Aha, ja, i så fall måste den anslutas till två separata uttag i datorn, i och med att det är den extra strömmen den vill åt. Den vill alltså ha två egna USB portar (5V+5V), och bör inte kombineras med andra saker kopplade till samma portar, om inte dessa har egna källor för strömförsörjning.

Men du kan ju alltid testa och se om det funkar.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

@Gorian: Friskt kopplat hälften brunnet.

Men inte idag. Jag behöver den ännu inte.

Ny tanke:
Den ska alltså ta upp 2 dyra uttag. Må se då, om så behövs , ifall det går att ha en "fördelardosa" (jag måste lära mig vad de kallas) i bortre ändan.

/Curt

ny idé
Visa signatur

Utgångspunkt för dator-frågorna:
Fabriksbyggd hp SlimlineDeskTop 290-p0xxx
|CPU:Intel i5-8400 2,8 GHz|250GB SSD Toshiba DT01AKA100 + 1TB HDD WDC PCsn520xx | 1x8GB DDR4-SDRAM, 2666 MHz.(max 16GB)|DVD Super Multi |GPU:IntelUHDGraphics630|PSU:180W|Skärmar: 2st men f.n.1xNEC LCD 1701| Tangentbord:Inte medlevererat sladder |Mus: f.n. hederlig gammal optisk kontorsråtta l
64-bitars Win10Home+FF+Thunderbird+VLC+LibreOffice
------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av svein:

@Gorian: Friskt kopplat hälften brunnet.

Men inte idag. Jag behöver den ännu inte.

Ny tanke:
Den ska alltså ta upp 2 dyra uttag. Må se då, om så behövs , ifall det går att ha en "fördelardosa" (jag måste lära mig vad de kallas) i bortre ändan.

/Curt

Du kan ha en vanlig väggadapter med usb-uttag till usb nr.2 då den enbart är för ström.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av svein:

§ Får andra dumma saker vara anslutna till samma dosa ?
(Exempelvis inputsaker som mus, tangentbord.)

i tråden
fraga om usb kopplingar
besvarades den frågan.

Skrivet av Skrivet av Rouge of Darkness::

usb-hubbar ökar väll svarstider något men hur mycket är svårt att svara på då det kan variera beroende på hur hårt hubben är belastad men har du endast mus och tangentbord ensamma i en hub tror jag inte det kommer påverka något nämnvärt då de inte äns är nära att nå överföringstaket i usb 2.0+

Skrivet av Skrivet av Rouge of Darkness::

vi snackar runt 300 Kbps dataöverföring och usb 2.0 har ju en teoretiskt tak på 480Mbps vilket gör att en hastig musrörelse borde gå att överför på i runda slängar runt 0,000006 sekunder (0.006mS eller 6µS) om jag inte derpade totalt med huvudräkningen även om nu en hub ev dubblar den tiden vet i tusan om du äns kommer märka skillnaden.

Skrivet av Skrivet av Rouge of Darkness::

förlängningskabel kommer inte påverka sålänge du håller dig under de max 3-5m som max rekommenderas med usb för att inte behöva signalförstärkning (aktiv kabel) på kabeln.

så kontentan vad jag skulle tro är inte en hub något problem inte äns i kombo med förlängningskablar.

/Curt

Visa signatur

Utgångspunkt för dator-frågorna:
Fabriksbyggd hp SlimlineDeskTop 290-p0xxx
|CPU:Intel i5-8400 2,8 GHz|250GB SSD Toshiba DT01AKA100 + 1TB HDD WDC PCsn520xx | 1x8GB DDR4-SDRAM, 2666 MHz.(max 16GB)|DVD Super Multi |GPU:IntelUHDGraphics630|PSU:180W|Skärmar: 2st men f.n.1xNEC LCD 1701| Tangentbord:Inte medlevererat sladder |Mus: f.n. hederlig gammal optisk kontorsråtta l
64-bitars Win10Home+FF+Thunderbird+VLC+LibreOffice
------------------------------------------------------------------------