Permalänk
Medlem

Pressat uppgraderingpaket

Hej SWEC
Jag klurar över att uppgradera moderkort, cpu och ram.
Jag använder i5-4670k (lanserad 2013) vilken flaskar mitt övriga system som jag successivt uppgraderat. Processorn är relativt fräsch, även om den varit klockad till 4ghz en längre tid, men ger en märkbar delay i tyngre applikationer.

Jag spelar mest och renderar emellanåt men jag vet inte vilken cpu mellan 8 och 9 serien eller om i5 alt i7 ger mest nytta för pengarna. Vidare har jag absolut ingen koll på aktuella moderkort. Jag känner att jag har varit bortkopplad från den marknaden för länge

Budgeten ligger inom prisramen för "uppgraderingpaket", på de vanliga sidorna, I relation till vilken processor ni föreslår. Paketen känns inte riktigt rätt, och jag går hellre på rekommendationer och väljer lösa delar där jag kan missbruka min hobby att spana på prisjakt.

Tl;dr
Köpråd processor och moderkort

Tack I förhand.

Visa signatur

Fractal Design define C/S, 3700x, Asus 570x-p, EVGA 980ti, Corsair vengeance 32 GB 3200 MHz.

Permalänk
Medlem

Ja, det finns lite olika vägar att gå:

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 2600X MAX Limited Edition (2 459 kr hos Inet)
Moderkort: MSI B450M GAMING PLUS (999 kr hos Komplett)
RAM: Ballistix Sport AT DDR4 16GB Kit (1 190 kr hos NetOnNet)
Summa: 4 648 kr

Moderkortet heter MSI B450 Tomahawk, står fel där.
Du kan dissa MAX-varianten och gå på en separat kylare, t.ex. H5-kylaren som jag länkar till i Intel-paketet. Du behöver dock ett AM4-kit ifrån Cryorig, googla så hittar du deras beställningssida snabbt. Du kan även satsa på en 1700X om du hellre vill ha fler kärnor, eller en 2700X om du inte vill kompromissa.

Vill du satsa på Intel, så kostar det lite mer:

Lista från Komponentkoll

CPU: Intel Core i5-9600K (3 090 kr hos Inet)
Moderkort: GIGABYTE Z390 Gaming X (1 590 kr hos NetOnNet)
RAM: Ballistix Sport AT DDR4 16GB Kit (1 190 kr hos NetOnNet)
CPU-kylare: Cryorig H5 Ultimate CPU Kylare (549 kr hos Webhallen)
Summa: 6 419 kr

När det kommer till Z390-moderkorten så dubbelkolla så att det faktiskt har en ok VRM om du vill uppgradera till 9900K i framtiden.
Mer info om Gigabyte-kortet jag tittat på ser du här: Anandtech Gigabyte Z390 info page

Permalänk
Medlem

@Icecrystal: Tack! Hur väljer jag moderkort. Det finns ju en satans mängder kort från olika tillverkare. Vilka leverantörer är att rekommendera och att akta sig för ?

Visa signatur

Fractal Design define C/S, 3700x, Asus 570x-p, EVGA 980ti, Corsair vengeance 32 GB 3200 MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surdal:

@Icecrystal: Tack! Hur väljer jag moderkort. Det finns ju en satans mängder kort från olika tillverkare. Vilka leverantörer är att rekommendera och att akta sig för ?

Det är svårt att säga då de flesta har bra och dåliga kort. Det lättaste skulle jag säga är:

  • Bestäm dig för vilken processor du vill ha. Det är väl valet som påverkar mest och som kostar mest.

  • Kolla upp vilka chipset som finns till den processorn. De brukar skilja i hur mycket funktionalitet de erbjuder, där mer påkostade chipset i regel möjliggör t.ex. överklockning eller 2st M2 SSD-diskar. Mer påkostade varianter kostar oftast uppåt 2000:- eller mer medans de som räcker för det mesta kostar runt 1000:-. Eller släng i väg en fråga i forumet om vilken som passar ditt användningsområde, det är en snabb fråga att svara på om man känner till dem. Du kommer förmodligen få en hög med förslag på specifika moderkort som svar på köpet.

  • Sök runt lite på nätet, t.ex. googla "Choosing the right Z390 motherboard" Anandtech har en bra sida för just de moderkorten där de på sista sidan går igenom speciella attribut som de olika moderkorten erbjuder. Vill du t.ex. ha integrerat Wifi på det? Kolla in moderkorten under den kolumnen. Du kan även kolla på moderkorts-serierna, det ger mer än att kolla på specifika tillverkare. Asus Prime-serie kostar t.ex. ungefär lika mycket som deras deras TUF-serie och de erbjuder ungefär samma saker, men TUF brukar ha ett mer extravagant utseende. Ett annat exempel är Asus Strix och MSI Pro Carbon som kostar ungefär lika mycket (och betydligt mer än TUF/Prime), men bjuder på mer av allt jämfört i sättet. Tänk dock på att det inte är en regel, utan mer av en antydan.

  • Kolla in vilken som serie som tilltalar dig plånboks/utseende/funktionsmässigt till det chipset som passar dig och börja kolla upp recensioner, det är viktigt då inte alla modeller håller måttet.