Någon spelar Dota 2 på mac?

Permalänk
Medlem

Någon spelar Dota 2 på mac?

Tjenare!

Har tänkt köpa mig en iMac 5k och använda den som huvuddator. Jag spelar inga spel på dator längre, ja förutom DOTA 2 som varit med mig i många år nu. Har någon testat spelet i mac os eller Windows genom bootcamp? Hur funkar det? Jag nöjer mig med 60 fps sabilt i 1080p. Kan man realistiskt få ut det på maskinen i fråga?

Tackar för all hjälp

Permalänk
Medlem

Nu har jag varken en iMac eller testat Dota 2 på en Mac. Men hårdvarumässigt så ska det inte vara några problem. Spelar själv Dota 2 på Windows med ett GTX 1060 + i5 4440 och har cirka 130-140 fps på 1080p beroende på om det händer en massa saker på skärmen.

Med det sagt så finns det inga råa tester med iMac som man kan jämföra med. Däremot hittade jag denna tabell på radeon pro 570. Som säger att Radeon Pro 570 som finns i iMac:en presterar lite svagare än ett RX 470 (-14%), vars fps ligger på cirka 100 fps. Vilket verkar stämma eftersom mitt GTX 1060 har cirka 30% bättre prestanda än RX 470 enligt samma tabell och jag får cirka 30% högre fps i Dota 2.

Summa summarum: Ditt kort är något svagare än ett RX 470 som får ut 100 fps i Dota 2. Du bör förvänta dig cirka 80-90 fps @1080p. Kanske dippar ner till 70 fps med massa spells. Men en klar marginal över 60 fps bör du få

Edit: Sedan vet jag inte hur väloptimerat Dota 2 är på en Mac så du ska inte lita blint på detta. Se det mer som en fingervisning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Nu har jag varken en iMac eller testat Dota 2 på en Mac. Men hårdvarumässigt så ska det inte vara några problem. Spelar själv Dota 2 på Windows med ett GTX 1060 + i5 4440 och har cirka 130-140 fps på 1080p beroende på om det händer en massa saker på skärmen.

Med det sagt så finns det inga råa tester med iMac som man kan jämföra med. Däremot hittade jag denna tabell på radeon pro 570. Som säger att Radeon Pro 570 som finns i iMac:en presterar lite svagare än ett RX 470 (-14%), vars fps ligger på cirka 100 fps. Vilket verkar stämma eftersom mitt GTX 1060 har cirka 30% bättre prestanda än RX 470 enligt samma tabell och jag får cirka 30% högre fps i Dota 2.

Summa summarum: Ditt kort är något svagare än ett RX 470 som får ut 100 fps i Dota 2. Du bör förvänta dig cirka 80-90 fps @1080p. Kanske dippar ner till 70 fps med massa spells. Men en klar marginal över 60 fps bör du få

Edit: Sedan vet jag inte hur väloptimerat Dota 2 är på en Mac så du ska inte lita blint på detta. Se det mer som en fingervisning.

Tack för det mycket informativa svaret!

Bra tänkt med jämförelsen, det var just det jag hade problem med: det finns ingen vettig data på kortets performance. Men det verkar som nämnt mycket rimligt att Dota ska gå i 60fps. Jag brukar spela med ganska låga settings så datorn kommer ju knappast bli hårt pressad. Det skadar inte att installera Windows genom Bootcamp i värsta fall om mac os x versionen med Open GL skulle vara en röra. Jag kör på och hoppas på det bästa. I värsta fall kan jag bara koppla in min gamla Windows maskin till spelet. Linux är också ett alternativ.

Permalänk
Inaktiv

Det bör fungera, men förvänta dig ingen superprestanda eftersom macOS OpenGL-implementation är horribel och utdaterad samtidigt som att de stängt ute Vulkan från sitt operativsystem. Det finns ett kompatibilitetslager som kallas MoltenVK som översätter Vulkan till Metal som förmodligen är det bästa sättet att spela Dota2 på macOS, men det kommer aldrig fungera lika bra som Windows eller Linux.

https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Dota-2-In...

https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=dota2-mac...

Permalänk
Medlem

Inga problem alls, spelar Dota 2 i MacOS High Sierra på min iMac som kör en gammel HD 6970 2GB och då i 1440p (native upplösningen) på vissa inställningar av (typ animate portrait är av och vissa detaljer som jag inte bryr mig om) men det som spelar mest roll för hur bra spelet ser ut är på högt så som texturer och Game Screen Render Quality (har mitt på 80%) och jag får stabila 60fps. Har även W7 i bootcamp numera för dom gånger jag kanske vill spela GTA V eller något annat, där har jag också Dota installerat och prestandan är mer eller mindre lika bra i båda operativsystemen. Linux kan jag bara säga kör inte Dota i det för min erfarenhet av det (var i och för sig något år sedan så det kanske förbättrats) är att spelet presterar lite sämre och att det kraschade ibland.

PS: Om du inte har tidigare erfarenhet av att spela på Mac så kommer du antagligen märka att den blir väldigt varm, det blev i alla fall min eftersom fläktarna inte började jobba mer i full load av någon anledning, installerade Macs Fan Control och kan då ställa in så att fläktarna skall öka när den når en viss temp och nu blir GPUn i full load aldrig över 80C och fläktarna jobbar kanske 60%. Tidigare jobbade dom hälften så mycket nästan och då blev GPUn lätt 95C