AOC Q3279VWFD8 flimrande blåa pixlar på ena sidan

Permalänk

AOC Q3279VWFD8 flimrande blåa pixlar på ena sidan

Hej!

En kompis till mig köpte precis en AOC Q3279VWFD8 som har upplösning 2560*1440. Han har packat upp den och testkört lite och det uppstår ett skumt fenomen när han kör i just 1440p. När han kör netflix eller spelar (Subnautica) flimrar blåa pixlar i vänstra sidan av skärmen. Se bild

. Om han däremot ändrar upplösning till 1080p slutar flimrandet. Men så fort han ändrar tillbaka till 1440p och startar spel eller videos så börjar det igen.

Jag kan inte exakta specs på hans dator men det jag vet är:
i5-4690 3,50GHz
8 gig ram
Nvidia 650 Ti med 2 gig
Windows 10
Senaste drivrutiner till grafikkortet

Visserligen ett klent grafikkort men det ska klara upp till 4k.

Är det fel på skärmen eller är det för klent grafikkort eller är det något annat, vad tror ni??

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Avstängd

Testa tryck in kabeln lite till försiktigt.

Dubbelkolla så att kabeln sitter i grafikkortet och ej på moderkortet.

Jag fick nyss en likadan skärm som din polare utbytt på garantin pga defekt skärm.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1541734-reklamera-skar...

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Testa tryck in kabeln lite till försiktigt.

Dubbelkolla så att kabeln sitter i grafikkortet och ej på moderkortet.

Jag fick nyss en likadan skärm som din polare utbytt på garantin pga defekt skärm.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1541734-reklamera-skar...

Kabeln sitter i grafikkortet ja.

Jag funderar på om problemet kan bero på att han kör med en 10 meter lång hdmi-sladd från Biltema
Eftersom skärmen är specad för 75Hz i 1440p och kabeln är av tveksam kvalité och längd kanske det funkar med en annan. han ska testa med DisplayPort-kabeln som kom med så får vi se sen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av benonikenobi:

Kabeln sitter i grafikkortet ja.

Jag funderar på om problemet kan bero på att han kör med en 10 meter lång hdmi-sladd från Biltema
Eftersom skärmen är specad för 75Hz i 1440p och kabeln är av tveksam kvalité och längd kanske det funkar med en annan. han ska testa med DisplayPort-kabeln som kom med så får vi se sen.

Okej, men sitter kabeln i ordentligt i skärmen?

Testa annars med medföljande skärmkablar man får med skärmen.

DP-kabeln kanske fungerar bättre?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Okej, men sitter kabeln i ordentligt i skärmen?

Testa annars med medföljande skärmkablar man får med skärmen.

DP-kabeln kanske fungerar bättre?

Han har precis testat med dp-kablen som kom med skärmen och då försvann problemet

Enkel lösning på ett irriterande problem.

Tack för hjälpen

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO