Arrhh, Internet och IPTV i samma switch

Permalänk
Medlem

Arrhh, Internet och IPTV i samma switch

OK, det här är egentligen för svårt för mig men nu är jag var jag är.

Går det att ha Internet till switch OCH ha IPTV till samma switch och kunna välja vilka portar som ska mata ut internet vs IPTV? Se bifogat diagram? Och om det går, hur ska jag konfigurera Netgear-switchen ifråga, kan någon ha förbarmande och visa så ett spädbarn skulle förstå? Har sökt på forumet men inte hittat vad jag söker.

http://forumbilder.se/I46JP/natverk

Permalänk
Medlem

Med den switchen går det inte. Du måste ha en switch som hanterar VLAN. Enklast för dig är att köpa en likadan switch till och använda den för iptv. läste fel på modellen. Med den så går det. Men du behöver konfigurera den, sitter på resande fot nu men kan svara dig senare om ingen hunnit före!

Permalänk
Medlem

@ezah: Tack för svaret. Jag tror dock att den faktiskt hanterar VLAN, det finns i alla fall en VLAN tab i konfigurationsmodulen.

Netgear Prosafe Plus GS108PE v2 är hela namnet.

Permalänk
Medlem

@ezah: Ett svar vore mycket uppskattat, kanske inte är så svårt för någon som är insatt...

Permalänk
Medlem

Det finns beskrivet väldigt tydligt i manualen, som finns här: http://www.downloads.netgear.com/files/GDC/GS105E/ProSAFE_Plu....

Se avsnittet "Create Basic Port-Based VLANs" (sida 24) för information om hur du ställer in olika VLAN på olika portar.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Hedersmedlem

Det går, men är det inte enklare att köpa ytterligare en switch?

Det du behöver göra är att markera de portarna du vill ha till TV med VLAN ID för Telias IP-TV samt ta bort dem från VLAN 1. Dvs port 1-3.

Jag har för mig att Telias Inteno skickar ut signalen som tagged, dvs VLAN ID't följer med själva signalen från Intenon. Så börja med att konfigurera portarna som tagged. Funkar inte det så prova untagged.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

IPTV är 845 otaggat ut från inteno och internet är 1 otaggat. I netgear konfar du vlan 845 otaggat på iptv in och iptv ut portarna. Likadant för internet fast vlan 1 otaggat.
/Knight

EDIT: sidorna 29, 30 och 31 i manualen för vlan advanced och tagged/untagged

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

@ToJa92: Tack, jag kollar, var osäker på vad jag överhuvudtaget skulle göra.

Permalänk
Medlem

@giplet: Tack, behöver jag göra två VLAN? Ett för internet och ett för IPTV eller räcker det att lägga till ett extra för IPTV?

Det börjar bli trångt och framförallt brist på elkontakter som gör att jag vill försöka med en switch.

Permalänk
Medlem

@Knightmare: Tack, jag dyker in i det.

Permalänk
Medlem

Sitter du på ett stadsnät där de har en specifik port för iptv kommer det tyvärr inte funka. Har nämligen försökt själv.. :/

Permalänk
Medlem

lustigt fär jag funderade nyss på samma sak.. Göra mig av med telias jävla router som jag ändå satt i bryggläge. Funderade på om man kunde använda sig av en riktig (managed) switch för att splitta på internet och IPTV signalen.

Alltså i nuläget så kommer det ju ut från fiberdosan i väggen först. En sladd.
Den sladden går sedan in i telias skräprouter man får till. Där i har jag bryggat ethernet port 4 (ringde support) och såg till att den skickas vidare till min egna router. Resterande portar i telias router är nu för TVn.

Om jag förstår dig rätt @Henrik2h så är det vad du försöker lösa med. Att istället för telias egna router så ska du ha en managed switch som separerar signalerna för TV och Internet istället?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det är lättare att konfa routern att den skickar ut både IPTV och internet från samma port, och sen dela upp det i switchen

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Det är lättare att konfa routern att den skickar ut både IPTV och internet från samma port, och sen dela upp det i switchen

Men fiberdosan i väggen skickar ju ut både IPTV och internet i samma från början så behöver man ens routern (telia routern) egentligen?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Problem löst, tackar

Tack alla!
När man väl fick veta var man ska starta så var det inte så krångligt.

Lite tillägg till ovan om någon annan läser
-Behöver sätta PVID till 845 på portarna som ska ha IPTV
-inkommande port (dvs från Inteno till Switch) ska vara Tagged (T) och Untagged (U) från Switch ut till TV-box annars funkade det inte för mig.
-kändes som att boxen (bara en påslagen) blev lite segare att byta kanal men det kan vara hypokondrisk inbillning också.
-jag har IGMP snooping avslagen, vad jag förstår är väl de olika näten inte är sammankopplade på något sätt.

Permalänk
Medlem

@Nima2001: Jag har olika leverantörer för IPTV och bredband. Enligt Telia så går inte IPTV genom bredbandsuttaget om man inte även har Telia som bredbandsleverantör. Därmed går det inte göra i routern (det är dessutom jävligt krångligt att göra i min router, jag surfade runt en massa på detta innan jag visste om detta.)

Permalänk
Medlem

@Nima2001: Jag har aldrig haft en Telia-router, tackade nej från början. Jag har en Inteno bredbandsswitch/mediaomvandlare sen en sladd till routern och vidare till en switch, från Inteno IPTV-uttag så går en sladd ytterligare till switchen men hade jag haft plats så hade jag nog haft en egen switch för detta. Och nu har jag delat upp switchen så jag har 2 IPTV-uttag och 4 internet-uttag.

Om allt går på samma uttag i Inteno så kan du göra två VLAN i din router (om den har funktionen förstås) en för internet och en för IPTV och sen dela upp detta i switchen. På min Edgerouter X så verkar detta krångligt, routern är lite för avancerad för mig egentligen men fungerar så bra och till ett utmärkt pris så det är värt det. Speciellt om man har Ubiquiti AP också.

Nu lät det som jag kunde nåt om nätverk men det är missvisande, jag är dock läskunning men kanske lätt förståndshandikappad ibland...

Permalänk
Medlem

@AGI: Kan vara så men det borde väl inte vara någon större skillnad mot öppen fiber? Man måste förstås ha en switch så man kan få två uttag och så måste man ha ett tvillingabonnemang från TV-leverantören så att man får två IP-adresser och så två boxar då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik2h:

@Exiler: Kan vara så men det borde väl inte vara någon större skillnad mot öppen fiber? Man måste förstås ha en switch så man kan få två uttag och så måste man ha ett tvillingabonnemang från TV-leverantören så att man får två IP-adresser och så två boxar då.

(Nu pratar jag om telenor)
Om man är kopplad direkt till telenors nät så kan man koppla in direkt från ett vanligt uttag till TV. Om man är kopplad till stadsnät så kan man tyvärr inte göra det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Men fiberdosan i väggen skickar ju ut både IPTV och internet i samma från början så behöver man ens routern (telia routern) egentligen?

Ber om ursäkt. Fick för mig att du ville skicka tv och internet i samma kabel.