Fråga om moderkort storlek och om det passar i mitt chassi

Permalänk
Medlem

Fråga om moderkort storlek och om det passar i mitt chassi

Hej!

Jag håller på funderar på att uppgradera min dator med moderkortet: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, däremot är jag osäker ifall denna får plats på min chassi som heter: Fractal Design Define R6 - Black / Tempered Glass.

Storlek enligt produktbeskrivningen:

Chassi:

Höjd: 46.5 cm
Bredd: 23.3 cm
Djup: 54.3 cm

Moderkort:

Djup: 24.4 cm
Bredd: 30.5 cm

Det som gör mig förvirrad är att på egenskaperna för mitt chassi så står det detta: Formfaktor: Utökad ATX. Jag ställde frågan till Webhallen, och enligt dem ska det vara OK att köra denna utan några som helst konstigheter men känner att jag vill även fråga folket här vad ni säger om detta.

Tack på förhand

Med vänlig hälsning
Niko

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7700 8-Core Processor, 3801 Mhz, 8 Core(s), 16 Logical Processor(s), Pure Rock 2 Black, ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, Kingston FURY Beast RGB DDR5 5600MHz 64GB, ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 Ti Super, Kingston FURY Renegade PCIe M.2 NVME SSD 1TB, Kingston NV2 NVMe SSD 1TB, Fractal Design ION Gold 850W Fully Modular Power Supply & Phanteks Eclipse G500A DRGB Mid Tower (vit)

Permalänk

@Hulamaan: Det passar utmärkt. Bara att tuta och köra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulamaan:

Hej!

Jag håller på funderar på att uppgradera min dator med moderkortet: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, däremot är jag osäker ifall denna får plats på min chassi som heter: Fractal Design Define R6 - Black / Tempered Glass.

Storlek enligt produktbeskrivningen:

Chassi:

Höjd: 46.5 cm
Bredd: 23.3 cm
Djup: 54.3 cm

Moderkort:

Djup: 24.4 cm
Bredd: 30.5 cm

Det som gör mig förvirrad är att på egenskaperna för mitt chassi så står det detta: Formfaktor: Utökad ATX. Jag ställde frågan till Webhallen, och enligt dem ska det vara OK att köra denna utan några som helst konstigheter men känner att jag vill även fråga folket här vad ni säger om detta.

Tack på förhand

Med vänlig hälsning
Niko

Chassit klarar upp till E-ATX och moderkort är ett Standard ATX så det går bra.

Permalänk
Medlem

"Motherboard compatibility eATX (up to 285mm wide), ATX, mATX, ITX"
Från fractals hemsida. Dock så brukar det anpassas så du kan använda gummi grometarna som sitter i alla chassin för kabeldragning som vanligtvis försvinner om ditt moderkort är för brett, men ger inga garantier på att detta är fallet här. Skickar med en bild från Reddit med ett e-atx moderkort i Fractal R6 https://gyazo.com/e15f7a073e8599c43d33ec971366cc55

Visa signatur

Moderkort: Asus Rampage VI Extreme Omega • GPU: 2xEVGA GTX 1080 Ti 11GB FTW3 • CPU: Intel Core i9 9920X • RAM: Corsair Dominator Platinum 128GB 2666MHz • PSU: EVGA P2 1600W • OS: Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för att ni tog er tid och svara på min fråga!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7700 8-Core Processor, 3801 Mhz, 8 Core(s), 16 Logical Processor(s), Pure Rock 2 Black, ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, Kingston FURY Beast RGB DDR5 5600MHz 64GB, ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 Ti Super, Kingston FURY Renegade PCIe M.2 NVME SSD 1TB, Kingston NV2 NVMe SSD 1TB, Fractal Design ION Gold 850W Fully Modular Power Supply & Phanteks Eclipse G500A DRGB Mid Tower (vit)