HT/SMT - PÅ eller AV? Era erfarenheter.

Permalänk
Medlem

HT/SMT - PÅ eller AV? Era erfarenheter.

Om hyperthreading (och nu även AMDs motsvarighet simultaneous multithreading) är en fördel eller nackdel i spel är något som de vise har debatterat om i över 10 år.

Har själv haft en period under 2013-2016 där jag stängde av HT på min i7-3930k eftersom 6 kärnor var mer än nog för existerande spel och HT:n inte bidrog med någon prestanda, snarare tvärt om.

Sen svängde opinionen och fler och fler rekommenderar HT/SMT för spel.
Har därför kört med HT aktiverat på min i7-8700k sen jag införskaffade den och inte funderat mer på saken.

Av en ren slump däremot, så hamnade jag i en liten diskussion med en annan forumanvändare tidigare ikväll, gällande HT's vara eller icke-vara på 8-kärniga processorer.
Jag fick en impuls att stänga av HT på min i7-8700k och se vad resultatet blev efter en stunds BF:V, och resultatet förvånade mig.

- Mitt RTX 2080 jobbade på för fullt precis som tidigare, men en GPU-usage spikad i +97-98%.
- Jag fick samma FPS som tidigare.
- CPU-usage var så klart mycket högre, inga konstigheter alls; alla logiska kärnor har ju försvunnit så ett scenario som tidigare skulle resultera i 50% usage (6/12 trådar jobbar för fullt) resulterar nu i 100% usage (6/6 trådar jobbar för fullt.)

Men, vad jag inte var beredd på var hur mycket svalare processorn blev.
Från att som högst ligga på 77 grader med HT på, var nu maxtemperaturen 67 grader med HT av.
Jag vet att HT gör CPU:n varmare, men jag trodde inte det skulle röra sig om 10 grader.

Så kommer antagligen köra med HT av igen nu ett tag. Kanske rentav vågar köra processorn i 5 GHz nu.
Ska tillägga att jag inte streamar eller dylikt.

Vad är era erfarenheter? Hur har ni valt att göra med HT/SMT?

Ser även gärna att AMD-användare testar med SMT av på sina R5:or och R7:or, och redovisar prestanda- och temperatur-mätningar.
Här är vi alla verkligen på samma sida.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Relik 📜

I HT-begynnelsen handlade det mycket om att mjukvaran inte riktigt klarade av tekniken, vare sig spel eller operativsystem. Då blev det i vissa fall märkbara prestandatapp med HT aktivt, inte för att trådarna räckte till utan för att det.. ja, inte fungerade som tänkt. Det är vi väl lite förbi nu, utan snarast handlar det som du är inne på om antalet trådar även utan HT/SMT är "tillräckligt".

Tänker lite som du säger, att det varierar med tid. Nu har antalet kärnor "dragit ifrån" mjukvaran ganska ordentligt när det kommer till spel, och då har HT/SMT inte samma betydelse. Om "bara" sex eller åtta trådar räcker för att mätta applikationen, då blir det ju inte mycket bättre.

Kan bli andra små fördelar med, typ att processorerna lyckas kliva upp högre i frekvens. Finns ju i så fall möjlighet till bättre prestanda i vissa scenarion som använder få eller en ensam tråd.

Själv har jag en 2600X, och där är det väl på gränsen. Slår jag av SMT får jag sex trådar kvar, vilket känns snålt. Skulle jag haft en åttakärnig hade jag nog testat runt lite dock, om inte annat som en kul grej.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag vet att din tid är begränsad @emilakered, men om du får tid (och lust) så får du ändå gärna testa runt att köra med/utan SMT på din 2600X och se vad du får för temperatur- och fps-skillnader i diverse spel.

Skulle inte det kunna bli en informativ blivande artikel för Sweclockers till och med?
"SMT/HT på och. Vi har testat på en handfull processorer. Så mycket är dina logiska processorer värda på riktigt!"

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av MinscS2:

Jag vet att din tid är begränsad @emilakered, men om du får tid (och lust) så får du ändå gärna testa runt att köra med/utan SMT på din 2600X och se vad du får för temperatur- och fps-skillnader i diverse spel.

Skulle inte det kunna bli en informativ blivande artikel för Sweclockers till och med?
"SMT/HT på och. Vi har testat på en handfull processorer. Så mycket är dina logiska processorer värda på riktigt!"

Bra uppslag! Pingar över det till @Kenneth och @JonasT.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av MinscS2:

Jag vet att din tid är begränsad @emilakered, men om du får tid (och lust) så får du ändå gärna testa runt att köra med/utan SMT på din 2600X och se vad du får för temperatur- och fps-skillnader i diverse spel.

Skulle inte det kunna bli en informativ blivande artikel för Sweclockers till och med?
"SMT/HT på och. Vi har testat på en handfull processorer. Så mycket är dina logiska processorer värda på riktigt!"

Hmm, ingen dum idé faktiskt. Borde gå att köra en Intel och en AMD bara för se hur det skiljer sig mellan bolagen också.
Ska fundera på det

Permalänk
Inaktiv

Man kan få en rätt bra fps boost om man stänger av HT alt. SMT i spel.

Jag har påtalat detta flera gånger i diverse trådar men ingen verkar lyssna.
AMD
https://www.gamersnexus.net/guides/2835-amd-ryzen-r7-1700-smt...
INTEL
https://www.youtube.com/watch?v=u7lcS-iLsPY

Jag har provat på både amd och intel med gott resultat.

HT eller SMT verkar få en kärna att sätta i halsen lite och hinner inte riktigt med att göra två saker samtidigt.

Permalänk
Medlem

@anon298854: Slutsatsen i gamersnexus-artikeln du länkar är ju dock att det för de flesta inte är värt att stänga av SMT. Man vinner några fps i de flesta spel, men tappar mycket prestanda i andra tillämpningar. Fast använder man datorn enbart för spel och inget annat så kanske det är värt det.

Permalänk
Medlem

Testat lite mer nu ikväll.

CPU-fläkt på 70%
Max Temp efter 2 olika spelsessioner (HT på) - 77°C respektive 75°C
Max Temp efter 2 olika spelsessioner (HT av) - 67°C respektive 68°C
(7-10°C differens.)

CPU-fläkt på 50%
Max Temp efter 2 olika spelsessioner (HT på) - 79°C respektive 78°C
Max Temp efter 2 olika spelsessioner (HT av) - 70°C respektive 71°C
(7-8°C differens)

Kör 8700K:n i 4,8 GHz och matar den med 1,25V.
GPU:n tuffade på i +97% usage med trevlig(normal) FPS ikväll igen.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd!

Jag skulle faktiskt vara intresserad av hur det ser ut Max, Mid och Min FPS, inklusive 1% och 0.1% Low när man kör med och utan SMT aktiverat vid spel som utnyttjar flera trådar (bland annat Battlefield V).

Kan SMT hjälpa till här? Är t.ex. de två extra kärnorna som en i9-9900K/2700X (med SMT avslaget) något som kan hjälpa Min/1% Low/0.1% Low jämfört mot t.ex. i7-8700K/2600X (med SMT påslaget)? Hur kommer framerates att se ut med/utan SMT, både för 6-kärniga och 8-kärniga modeller?

@emilakered @Kenneth Ni sitter på en guldgruva till artikel här! Ett sånt här test kommer givetvis att spridas!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Utan HT brukar man också kunna får ur lite mer ur processorerna vid överklockning. Allra helst med 9900K som är jävligt svårkyld med 1.3V eller mer, där kan man i vissa fall vrida upp processorerna 200Mhz pga att man kan köra så pass mycket högre spänning utan HT.

T.ex min egen 9900K är omöjlig att få stabil i 5,2GHz med HT pga temps (kör custom loop) och jag får nöja mig med 5,1GHz@1.28V. Utan HT kan jag köra 5,3GHz med närmare 1,38V och tempsen är bara 5-7C~ högre än vid 5,1GHz med HT och betydligt lägre spänning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MinscS2:

Testat lite mer nu ikväll.

CPU-fläkt på 70%
Max Temp efter 2 olika spelsessioner (HT på) - 77°C respektive 75°C
Max Temp efter 2 olika spelsessioner (HT av) - 67°C respektive 68°C
(7-10°C differens.)

CPU-fläkt på 50%
Max Temp efter 2 olika spelsessioner (HT på) - 79°C respektive 78°C
Max Temp efter 2 olika spelsessioner (HT av) - 70°C respektive 71°C
(7-8°C differens)

Kör 8700K:n i 4,8 GHz och matar den med 1,25V.
GPU:n tuffade på i +97% usage med trevlig(normal) FPS ikväll igen.

Vilken FPS skillnad får du med HT på och av, jag får rätt mycket högre med HT alt SMT av @ stock.
Så cpuerna verka bli slöare med det på i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Jag vet att din tid är begränsad @emilakered, men om du får tid (och lust) så får du ändå gärna testa runt att köra med/utan SMT på din 2600X och se vad du får för temperatur- och fps-skillnader i diverse spel.

Skulle inte det kunna bli en informativ blivande artikel för Sweclockers till och med?
"SMT/HT på och. Vi har testat på en handfull processorer. Så mycket är dina logiska processorer värda på riktigt!"

Skrivet av anon298854:

Man kan få en rätt bra fps boost om man stänger av HT alt. SMT i spel.

Jag har påtalat detta flera gånger i diverse trådar men ingen verkar lyssna.
AMD
https://www.gamersnexus.net/guides/2835-amd-ryzen-r7-1700-smt...
INTEL
https://www.youtube.com/watch?v=u7lcS-iLsPY

Jag har provat på både amd och intel med gott resultat.

HT eller SMT verkar få en kärna att sätta i halsen lite och hinner inte riktigt med att göra två saker samtidigt.

Problemet kan också tyvärr ligga i Windows schemaläggare. För där finns en del ex på att Linux hanterar SMT och många trådar utan problem, optimalt, men Windows fortfarande inte kan hantera så många trådar som vi kastar på den idag.
Lite info kan ni se i denna video som faktiskt tar upp intressant info om det, även om det i grunden tros vara ett AMD TR problem, verkar det vara Windows:

Nu tror jag självklart att CPUerna också har sina begränsningar, men den visar dock på en bugg i schemaläggaren som påverkar oss nu när vi har så många trådar. Och där finns en hel del videor som visar alla möjliga knep för att "rätta till detta". Jag kan även säga att efter samma 10 års pillande som andra här, också märkt att jag kan ha HT på, men just att låsa spelen till enskilda CPU kärnor också har i äldre spel, gett fördelar.

Sen beror det ju självklart på spelet, hur bra trådbaserat det är. För i teorin ska ju schemaläggaren lägga spelet på hela kärnor först, inte på delade trådar... men den gör inte detta korrekt många gånger, så att låsa detta själv kan faktiskt hjälpa det med. Men om den gjort det, och spelet är trådbaserat, så bör ju prestandan bli bra oavsett.

Skrivet av KalBumling:

Utan HT brukar man också kunna får ur lite mer ur processorerna vid överklockning. Allra helst med 9900K som är jävligt svårkyld med 1.3V eller mer, där kan man i vissa fall vrida upp processorerna 200Mhz pga att man kan köra så pass mycket högre spänning utan HT.

T.ex min egen 9900K är omöjlig att få stabil i 5,2GHz med HT pga temps (kör custom loop) och jag får nöja mig med 5,1GHz@1.28V. Utan HT kan jag köra 5,3GHz med närmare 1,38V och tempsen är bara 5-7C~ högre än vid 5,1GHz med HT och betydligt lägre spänning.

Nu må jag vara en glädje-dödare, men... varför köper du inte bara en 9700k då?
Känns ju väldigt dyrt att köpa 8/16, för det priset, när det går att köpa 8/8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Vilken FPS skillnad får du med HT på och av, jag får rätt mycket högre med HT alt SMT av @ stock.

Förde ingen graf över FPS-skillnad, men jag upplevde att BF:V flöt på lika bra som med HT på som av, och FPS:en verkade ligga på samma nivå som jag är van vid. Grafikkortet jobbade iallafall lika mycket (+97%) som det gör med HT på, vilket får ses som något positivt.

Skrivet av Paddanx:

Nu må jag vara en glädje-dödare, men... varför köper du inte bara en 9700k då?
Känns ju väldigt dyrt att köpa 8/16, för det priset, när det går att köpa 8/8.

Du är ingen glädjedödare, du gör en korrekt analys.
Jag känner mig inte helt nöjd med att stänga av och spela utan HT egentligen, då jag i stort sett degraderar min 8700k till en 8600k.
Intel har nog fått in en fullträff med 9700k som renodlad spelprocessor med sina 8C/8T, om nu SMT/HT fortfarande visar sig vara mer av en nackdel än fördel för spel om man använder CPU:er med 6 eller fler kärnor.

Sen kan det ju fortfarande vara värt att skaffa en 9900k om man spelar, om man även gör mycket på datorn som kräver många trådar.
Att gå in i BIOS och slå på/av HT tar inte lång tid. Ska man spela, stäng av. Ska man redigera, slå på.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nu må jag vara en glädje-dödare, men... varför köper du inte bara en 9700k då?
Känns ju väldigt dyrt att köpa 8/16, för det priset, när det går att köpa 8/8.

För att 9900K är betydligt bättre binnade än 9700K samt har mer L3. Om du tittar på silicon lottery vilken skillnad det är mellan vilken spänning som behövs för olika frekvenser och har i åtanke att med HT krävs aningen mer extra spänning för stabilitet vid samma frekvens så inser man att det skiljer rejält mellan dom två produkterna.

Här har du även testresultat från MSI https://asset.msi.com/global/picture/news/2018/mb/intel-9th-3... (genomsnitt av ex antal hundra/tusental testade CPUs)

I princip så är en medioker 9900K jämförbar med dom allra bästa 9700K som går att få tag i (5.1GHz+ utan HT), en 9900K som min som är ett relativt okej exemplar klockar bättre utan HT än de bäst binnade 9700K du kan köpa hos SL (5,2GHz). Får du tag i ett riktigt magiskt ex av 9900K så springer dom hästlängder runt 9700K när det gäller överklockning med HT avslaget. Sen har du den större L3 cachen som historiskt sett brukar ge 1-2% högre IPC när det kommer till spel.

Tidigare generation har versionerna utan HT varit betydligt närmade binnade med toppmodellerna, t.ex 8700K vs 8600K så kräver en 8600K i genomsnitt mindre spänning vid samma frekvens som en 8700K. Exakt det man förväntar sig om båda processorerna är binnade lika och sen har dom bara stängt av HT för 8600k, det är inte fallet med 9700K vs 9900K.

Permalänk
Medlem

Att man inte får prestandan från virtuella kärnor gratis samt att trådar inte presterar lika bra som kärnor är väl inga nyheter, så det känns ganska logiskt att något som allokeras ett givet antal kärnor istället för samma antal trådar kan prestera bättre. Om det handlar om ”förbättringar” i spel på enstaka FPS så skulle jag dock se över mätmetodens exakthet innan jag drog några långtgående slutsatser.

Finns det någon speltitel där det handlar om märkbara förbättringar utan HT/SMT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

För att 9900K är betydligt bättre binnade än 9700K samt har mer L3. Om du tittar på silicon lottery vilken skillnad det är mellan vilken spänning som behövs för olika frekvenser och har i åtanke att med HT krävs aningen mer extra spänning för stabilitet vid samma frekvens så inser man att det skiljer rejält mellan dom två produkterna.

Här har du även testresultat från MSI https://asset.msi.com/global/picture/news/2018/mb/intel-9th-3... (genomsnitt av ex antal hundra/tusental testade CPUs)

I princip så är en medioker 9900K jämförbar med dom allra bästa 9700K som går att få tag i (5.1GHz+ utan HT), en 9900K som min som är ett relativt okej exemplar klockar bättre utan HT än de bäst binnade 9700K du kan köpa hos SL (5,2GHz). Får du tag i ett riktigt magiskt ex av 9900K så springer dom hästlängder runt 9700K när det gäller överklockning med HT avslaget. Sen har du den större L3 cachen som historiskt sett brukar ge 1-2% högre IPC när det kommer till spel.

Tidigare generation har versionerna utan HT varit betydligt närmade binnade med toppmodellerna, t.ex 8700K vs 8600K så kräver en 8600K i genomsnitt mindre spänning vid samma frekvens som en 8700K. Exakt det man förväntar sig om båda processorerna är binnade lika och sen har dom bara stängt av HT för 8600k, det är inte fallet med 9700K vs 9900K.

Då förstår jag ditt val.

Jag utgick från att det var som du sa med tidigare CPUer att den utan HT kunde vara bra binnad den med, men jag antar att 9900k är så på gränsen av vad 14nm klarar att de verkligen måste binna dem rätt hårt.

Sen är ju dock frågan hur många FPS du vinner på 5.1 vs 5.2Ghz... då en enkel RAM tweak troligen kan ge dig mer nytta, men det behöver vi ju inte prata om här, utan det börj ju vara HT vs icke HT i samma frekvens test. Och jag tror inte det finns så många moderna titlar som faktiskt vinner på detta idag, även om det i teorin "kan" vara så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Sen är ju dock frågan hur många FPS du vinner på 5.1 vs 5.2Ghz... då en enkel RAM tweak troligen kan ge dig mer nytta

Bryr man sig om 1-200Mhz i frekvens så tweakar man generellt sett redan RAM rätt hårt också ;p

Permalänk
Medlem

Tycker det är dåligt med testresultat här. Hade som sagt varit kul att se hur stor temperaturskillnad HT/SMT på/av leder till på andra processorer och inte bara på min odelidade 8700k.

Har experimenterat lite till nu ikväll, testade att dra upp processorn till 5 GHz @ 1,34V.

När jag gjorde detta sist fick jag en max-temp i prime95 på 93°C med HT på.
(Av självklara anledningar så behöll jag inte denna överklockningen utan återgick direkt till 4,8 GHz @ 1,25V.
Nu ikväll så testade jag igen, och fick en max-temp i prime95 på 81°C med HT av.

Det var alltså i mitt fall, en temperaturskillnad på hela 12°C när jag kör processorn i 5 GHz @ 1,34V, beroende på om HT är på eller av!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Tycker det är dåligt med testresultat här. Hade som sagt varit kul att se hur stor temperaturskillnad HT/SMT på/av leder till på andra processorer och inte bara på min odelidade 8700k.

Har experimenterat lite till nu ikväll, testade att dra upp processorn till 5 GHz @ 1,34V.

När jag gjorde detta sist fick jag en max-temp i prime95 på 93°C med HT på.
(Av självklara anledningar så behöll jag inte denna överklockningen utan återgick direkt till 4,8 GHz @ 1,25V.
Nu ikväll så testade jag igen, och fick en max-temp i prime95 på 81°C med HT av.

Det var alltså i mitt fall, en temperaturskillnad på hela 12°C när jag kör processorn i 5 GHz @ 1,34V, beroende på om HT är på eller av!

Har du testat HT On men med en kärna avstängd? En kärna med HT On ger i bästa fall en prestandaökning på 30% enligt Intel själva, vilket innebär att 7 kärnor med HT On bör prestera (i bästa fall) som 9.1 kärnor (=7*1.3). En kärna avstängd bör även påverka temperaturerna med några grader - kanske får 85-90 grader som högst med HT On vid 1.34V?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Har du testat HT On men med en kärna avstängd? En kärna med HT On ger i bästa fall en prestandaökning på 30% enligt Intel själva, vilket innebär att 7 kärnor med HT On bör prestera (i bästa fall) som 9.1 kärnor (=7*1.3). En kärna avstängd bör även påverka temperaturerna med några grader - kanske får 85-90 grader som högst med HT On vid 1.34V?

Nej, spelar för tillfället bara BF:V och det nyttjar 6 kärnor till fullo. Att stänga av en hade garanterat lett till en prestandaförlust.

Gör HT ingen nytta vid 6C/12T lär det inte göra någon nytta vid 5C/10T heller, som bäst lär det prestera som 6 (5C+1T) kärnor, men jag tvivlar på att en logisk kärna i något scenario presterar bättre än en äkta kärna.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Nej, spelar för tillfället bara BF:V och det nyttjar 6 kärnor till fullo. Att stänga av en hade garanterat lett till en prestandaförlust.

Gör HT ingen nytta vid 6C/12T lär det inte göra någon nytta vid 5C/10T heller, som bäst lär det prestera som 6 (5C+1T) kärnor, men jag tvivlar på att en logisk kärna i något scenario presterar bättre än en äkta kärna.

Aj pff, hade plötsligt för mig att 8700K hade 8 kärnor Nej men det stämmer ja, men hade varit intressant att se detta med en i9-9900K!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII