Hjälp med 24-pins ATX strömkabel

Permalänk
Medlem

Hjälp med 24-pins ATX strömkabel

Hej!

Jag tänkte flytta över mitt förbyggda HP system till en ny låda med en ny PSU. Då färdigbyggda system ibland har icke-traditionella ström lösningar har jag mätt volttalen på kablarna och de stämmer. MEN, på ATX 24-pins strömkabeln till moderkortet saknas den vita -5V och den blå -12V kabeln. PSUn som följde med datorn har alltså inte dessa.

Jag har hittat att den vita -5V nästan är helt försvunnen från moderna PSUs men den blå -12V finns kvar.

Någon som har koll på hur det här funkar? Moderkortet har pins för alla 24 kablarna, vad händer om jag kopplar in en ny PSU med den blå -12V?

Bild med pins https://www.flickr.com/photos/133858386@N03/31887794647/in/da...

Permalänk
Medlem

Vad för HP dator har du? ibland behöver du en "custom" kabel till ditt bygge då tillverkarna vill förhindra att folk gör just detta och byter ut komponenter.

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

Hej

Pilla ut -12V kabeln från PSU headern (skydda den med krympplast hylsa etc.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dack3:

Hej

Pilla ut -12V kabeln från PSU headern (skydda den med krympplast hylsa etc.)

Detta är ju ett alternativ

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dack3:

Hej

Pilla ut -12V kabeln från PSU headern (skydda den med krympplast hylsa etc.)

Skrivet av Stefan93:

Detta är ju ett alternativ

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Det mest troliga är att det inte händer något särskilt om du kopplar in -12V kabeln.
Även om -12V kabeln fortfarande finns kvar i ATX-standarded (till skillnad från -5V som är obsolet), så använder sig de flesta datorer idag sig inte av den.
Anledningen till att -12V kabeln inte fanns med på din original-PSU är antagligen för att datorn inte behövde den.

Men vill du vara på säkra sidan så följ rådet ovan och pilla ut -12V kabeln (och skydda den så att den inte orsakar kortslutning någonstans)