Grafikkortsproblem: Hårdvara eller Mjukvara?

Permalänk

Grafikkortsproblem: Hårdvara eller Mjukvara?

Har en Asus ROG GL502VT med en GTX 970M krets i sig, härom veckan körde jag World of Warships, plötsligt blev alla öar/klippor gröna följt av en blåskärm med orden: VIDEO_SCHEDULER_INTERNAL_ERROR

Försökte starta spelet på nytt och fick felmeddelanden, dock sade Windows enhetshanterare att det fungerade som det skulle. Procade nya drivrutiner från nvidias hemsida och ingen bättring,det frös och hängde sig hos både Wargamings och Blizzards titlar, dock funkade de med intel-grafiken (låg fps med i7-6700HQ).

Körde en PC UserBenchmark och var tvungen att välja grafik krets för den kunde ej testa bägge utan den som ej testades visade failure. Men testerna genomfördes av bägge korten där och då.

Återställde datorn med fabriksåterställning och peoblemen kvarstod med blåskärm och VIDEO_TDR FAILURE.

Tog bort allt vad partitioner hette och lade in nytt Win 10 från USB sticka och tänkte att nu funkar det kanske, startade World of Tanks, fick återigen error men ingen blåskärm, bara krasch, funkade med Intel kretsen igen. Provade installera nya nvidia drivrutiner och där kom blåskärmen tillbaka, installerade på nytt och fick felkod 43 i Windows enhetshanterare på GTX 970m, vilket den ej visat innan.

Finns det något bra sett att testa om det är GTX 970m kretsen som är död eller vad skall jag ta mig till, garantin är sedan länge gången tyvärr...

Permalänk
Medlem

1. testa äldre drivrutiner
2. testa en extern skärm
3. testa reseat utav ram minnen

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk

Har provat det förstnämnda, dock ej nr 2 och 3, extern skärm får jag testa, kan funka med min tv kanske via hdmi?

Hur får jag en bra reset på RAM minnet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

tv funkar! re-seat dvs du tar ut minnes stickorna sedan stoppar tillbaka dom

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk

Skall testa tv:n så snart jag är henma igen, dock är RAM-minnet lödat på moderkortet så reseat blir svårt, men kanske en reset med 0 ström och trycka in start knappen för att tömma den helt likt reset av BIOS kan funka?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av affepaffe89:

Skall testa tv:n så snart jag är henma igen, dock är RAM-minnet lödat på moderkortet så reseat blir svårt, men kanske en reset med 0 ström och trycka in start knappen för att tömma den helt likt reset av BIOS kan funka?

Skickades från m.sweclockers.com

Yes det lär nog funka !

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Skrivet av Stefan93:

Yes det lär nog funka !

Har nu testat allt och inte lyckats, får nog acceptera att grafikkortet är kass, frågan är hur lätt det är att hävda nått sådant om man driver reklamationsärende....

Skickades från m.sweclockers.com