Spel och musikproduktion. Cirka 10k.

Permalänk
Medlem

Spel och musikproduktion. Cirka 10k.

Tjena.

Går i tankarna att köpa ny stationär PC. Var visst 10 år sedan sist. Har väl hunnit hända en hel del under den tiden och jag har läst men inte riktigt kommit ikapp känns det som.

Chassi finns - Antec 300 ATX. - Använder det gärna om det inte är dumt att låsa sig vid en formfaktor.

Nätagg finns. - Corsair TX 750 - Men det har 10 år på nacken och ATX 12v V2.2. Byter det gärna om det inte är helt onödigt.

Datorn ska användas till lite spelande, främst GTA V, antar jag, kanske RDD 2 om det kommer till PC. Tänkte också kunna spela in och producera lite musik. Nu blir det ju högst amatörmässigt till en början men vi tar lite höjd för möjlig utveckling. Externt ljudkort mm kan vi lämna utanför den här tråden om det inte är av betydelse för val av övriga komponenter.

Vill ha Wi-fi, antingen integrerat i moderkortet eller vilken lösning som är bäst. Prioriterar inte onlinespel så kabel vs trådlös-diskussion undanbedes.

Priset är inte skrivet i sten, mer ett riktmärke.
Har ni några tips och idéer?

Tack
//Kalle

Permalänk
Medlem

Hej igen,

Nu har jag läst på och är lite mer uppdaterad i vad som finns och fungerar idag.
Jag kommer inte att använda nätaggregatet jag har, känns helt enkelt för osmidigt med icke-modulärt. Chassit får hänga med så länge.

Har spånat fram en sammansättning jag vill ha synpunkter på.

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3829575&view=l

Grafikkortet är bara ett exempel, vet inte vilket RTX 2060 man ska välja.

CPU-kylare tillkommer, hoppas kunna klocka CPU till åtminstone 2600X-prestanda, så kylaren bör inte vara dyrare än prisskillnaden mellan 2600 och 2600X. Vad jag förstått så finns det bra kylare runt 250-300kr, rätta mig om jag har fel.

Hoppas ni kan se listan på prisjakt, säg till om ni inte kan det.
Ser det vettigt ut? Blir hellre sågad än gör ett dåligt köp.