Spel / Video- & foto-redigering / 3D modellering (10.000 - 15.000 kr)

Permalänk
Medlem

Spel / Video- & foto-redigering / 3D modellering (10.000 - 15.000 kr)

Hej! Long time lurker, first time poster.

Efter många år känner jag att det är dags. Budget gäller endast för dator, så ej för möss, skärm o.s.v.
Jag söker köpråd för en dator med främst användningsområden nedan i åtanke. Köper helst från svenska företag.
Tar emot både förslag på lösa delar och färdiga byggen.Kan tänka mig att sätta ihop datorn själv, eller att låta butiken montera och installera OS.
Tanken är att köra Win 10 64-bit. Budget är satt från 10 000 kr, men kan sträcka mig till 15 000 vid behov. Lägger viss vikt vid att jag skall kunna uppgradera komponenter över tid.
Är detta en rimlig budget sett till mina önskemål?

Användning
De mer krävande aktiviterna är att

  • Spela - t.ex BF 1 & BF 5, dessa behöver inte kunna köras på MAX, men i.a.f smärtfritt med jämt flyt i full HD

  • Fotoredigering - Lightroom och Photoshop

  • Videoredigering och efterbehandling - Jobbar inte med 4K filer atm, men vill kunna göra det vid behov i Adobe Premiere / After Effects

  • 3D-modulering - Jag har börjat få upp intresse för att göra 3D modeller, med baktanken att i framtiden kunna skaffa en 3D-printer samt skicka 3D-modeller för print

Helst två större HDD i den (2-4 TB) för lagring (som speglar varandra), samt 512 GB - 1TB SSD för OS, vissa program samt spel.
Tanken är att i senare skede köpa ny skärm, 4K, så datorn bör även orka driva en sådan samt ev. en sekundär display.
RAM har jag ingen kunskap om hur mycket jag behöver, men som med hårddiskutrymme misstänker jag att ingen klagat på att ha för mycket?

Övriga kvaliter jag gärna ser:

  • Tystgående - vad som är "tyst" diffar såklart från person till person, men vid "normalanvändning", dvs retush i PS / Lightroom, browsing och liknande lätta uppgifter så bör jag helst inte kunna uppfatta fläkten som mer än en viskning.
    Ifall den spinner upp i ljud vid renderingar, gaming eller liknande hårda ansträngningar är inget problem, men desto tystare under även hård belastning desto bättre.

  • Expanderbar - Om möjligt önskar jag kunna utöka datorn med en till SSD och/eller HDD vid behov

  • DVD/BD brännare/läsare

  • USB-uttag på framsidan - Sekundärt önskemål som annars kan lösas med hubb, men vore trevligt

  • Minneskortläsare för SD/Micro-SD/CF (ev även MS om det går av bara farten) på framsidan - likt ovan sekundärt, men vore trevligt.

  • Estetik: Gärna ett (vitt) chassi med glaspanel i sidan. Men detta är inte alls viktigt egentligen, men vore kul.

RGB är inget större intresse.

Jag inser att mina önskemål kan stå med benen i olika läger (t.ex gaming kräver en sak, medan videoredigering / 3D modulering kräver en annan), men jag hoppas med denna tråd kunna reda ut vad det egentligen är jag behöver.
I.o.m att jag är novis förtydligar jag gärna mina tankar, samt tar gärna emot förslag ifall det är något jag missat att tänka på.

Tack på förhand för svar,
XelXa

Permalänk
Medlem

Har suttit med Inet's datorbyggare under veckan. Här är ett utkast. Ligger något ovanför min max-budget, men kan tänka mig att sträcka mig hit. Skulle dock gärna vilja få ner det något i pris.
Var bör jag skarva av?

https://www.inet.se/produkt/b1059725/utkast-1

Permalänk
Medlem

@XelXa: Den där CPU-kylaren är för klen, du måste upp på Dark Rock Pro 4, Noctua NH-D15 eller liknande. Möjligtvis H5 Ultimate om du strömbegränsar den... Sen är minnet för långsamt, 2666 Mhz är standard för den processorn men hade tagit i alla fall 3200 MHz (eller jag har gjort det).

Sen kan du ta ett billigare GTX 2060.

Windows 10 Pro kan du köpa för 30 kr på ebay och installera själv så sparar du en hel del.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

@XelXa: Den där CPU-kylaren är för klen, du måste upp på Dark Rock Pro 4, Noctua NH-D15 eller liknande. Möjligtvis H5 Ultimate om du strömbegränsar den... Sen är minnet för långsamt, 2666 Mhz är standard för den processorn men hade tagit i alla fall 3200 MHz (eller jag har gjort det).

Sen kan du ta ett billigare GTX 2060.

Windows 10 Pro kan du köpa för 30 kr på ebay och installera själv så sparar du en hel del.

Hej, tack för svaret och förslagen!

Om jag väljer någon av de CPU-kylarna kan inte Inet montera datorn, vilket jag gärna hade sett.
Kan vara en smäll jag får ta att montera själv om jag vill köra på i9'an.

Dock är jag nu lite fundersam till om jag kommer ""behöva"" i9'an, eller om det kul men overkill, och rimligare att köra på en i7 9700K.
Behöver jag en "tung" kylare även till 9700K?

Ändrade ram till "Ballistix 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Sport LT Vit".

Såg att "ASUS GeForce RTX 2060 6GB Phoenix" var det billigaste 2060-kortet så har bytt till det.

Har övervägt att köpa Win 10 Pro vid sidan om. Skulle dock helst se att datorn var "plug n play" när den kommer, men kan man spara så pass mycket pengar på att ordna Win 10 på egen hand, så kan det vara värt att installera det själv.

Finns fortfarande lite att klura på för min del.

Mvh

Permalänk
Medlem

Kanske en Ryzen duger, du får med en ok CPU kylare tror Vega kortet är bättre, sen får lägga till det som du hade på din

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1060383/tt

https://www.inet.se/produkt/b1060383/tt

[URL="https://www.inet.se/produkt/b1060383/tt"]

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Kolla på H5 Ultimate annars fråga inet vilken lämplig kylare de kan montera för 9700k eller 9900k, den du valde är dock för klen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W